Recensie King Lear

Holland Opera maakt een vrolijke en opgeruimde King Lear, die niet heel diep gaat, maar goed werkt als zomerse versnapering ★★★☆☆

De opera voor alle leeftijden straalt een videoclipachtige sfeer uit.

Beeld Ben van Duin

In de King Lear van Holland Opera kijkt Koning Lear vanaf Fort Rijnauwen, nabij Utrecht, uit over zijn rijk. Hij voelt dat zijn tijd bijna gekomen is en besluit zijn land te verdelen onder zijn drie dochters. Goneril (Ekaterina Levental) en Regan (Kelly Poukens) komen prompt aanrijden in een Chevrolet Corvette uit 1961. De dames houden van glimmende voorwerpen. De jongste dochter Cordelia (Elisabeth Hetherington) komt gewoon aanlopen over het fraai uitgelichte kerkhof naast het fort. ‘Tell me who loves me most. The biggest share will go to thee’, zingt Lear (Wiebe-Pier Cnossen). Natuurlijk krijgen de oppervlakkige slijmballen alles en de oprechte Cordelia niks. Lears door iedereen vergeten bastaardzoon Edmund (Alexander de Jong) staat overigens ook met lege handen. Intriges blijven niet uit.

Beeld Ben van Duin

Holland Opera maakt van Verdi’s nooit afgemaakte opera King Lear (gebaseerd op het gelijknamige stuk van Shakespeare) een toegankelijk locatiespektakel op Fort Rijnauwen. De groep, die hier sinds 2005 regelmatig een opera speelt, is nog niet uitgekeken op deze plek. Met hulp van onder anderen componist Fons Merkies, librettist en regisseur Joke Hoolboom en muzikaal arrangeur Niek Idelenburg wordt deze Lear een vrolijk en opgeruimd zomerstuk dat niet zozeer ontroert of heel diep gaat, maar als zomerse versnapering goed te pruimen is. En zie, de meegenomen flesjes wijn worden links en rechts op de tribune ontkurkt.

De uitvoerenden zijn gewoon goed – van de solisten tot het koor en het Jong Nederlands Blazers Ensemble. Ook is er medewerking van vier dansers van het collectief 155. Hoewel hun gebreakdans en de stunts op motors weinig toevoegen, versterken hun scènes de videoclipachtige sfeer die deze opera voor alle leeftijden uitstraalt. Lekker kijken, kortom.

King Lear  van Giuseppe Verdi

★★★☆☆

Door Holland Opera