Holland Music Sessions vooral bij buitenlandse jonge musici een begrip

AMSTERDAM Tien jaar bestaat Holland Music Sessions alweer, al zal een groot deel van het Nederlandse concertpubliek zich afvragen wie of wat er achter die naam schuil gaat....

Van onze medewerkster

Pay-Uun Hiu

In 1988 begonnen als initiatief van het Alkmaars Conservatorium, stuitte de internationale zomeracademie van directeur Frans Wolfkamp aanvankelijk op scepsis van Nederlandse deelnemers: zo'n cursus aan een provinciaal conservatorium kan toch nooit veel wezen. De enige Nederlandse student die zich toen aanmeldde was pianist Frank van Laar. Daar is de afgelopen tien jaar wel verandering in gekomen. Holland Music Sessions is een zelfstandig instituut geworden met aspiraties voor cursussen in elk seizoen door een keur aan internationaal gerenommeerde vakdocenten, zoals pianist Lazar Berman, violist Igor Oistrach en zanger Daniel Ferro; naast Nederlandse coryfeën als Herman Krebbers en Elly Ameling.

Aanvankelijk volstond een curriculum vitae met twee aanbevelingen van docenten nog voor aanmelding, plus een overzicht van de laatste twee concertprogramma's. Maar met ingang van 1997 werd een grondiger selectiesysteem met audities noodzakelijk om de vierhonderd aanvragen gewetensvol te behandelen. Wie de selectie doorstaat wacht niet alleen een leuke vakantie in het International Center of Music De Haaf in het Noordhollandse Bergen, maar vooral een zorgvuldig uitgezet parcours van masterclass naar concertpodium. Anders dan bij andere zomercursussen gaat het niet om een eenmalige behandeling, maar keren de deelnemers ook een aantal jaren achter elkaar terug. Zo kunnen ze via concerten op de regionale podia opklimmen tot het Concertgebouw in Amsterdam.

Zo iemand is de Amerikaanse pianist Nicholas Angelich, die in 1993 voor het eerst naar Bergen afreisde en zondagavond de concertreeks van Holland Music Sessions opende in de grote zaal van het Concertgebouw, bijgestaan door het I Palpiti Chamber Orchestra onder leiding van Holland Music Sessions-docent Eduard Schmieder en de jonge trompettist Adriaan Kramer. Dit was echter precies het moment waar de theorie van een charmant initiatief en de praktijk elkaar wat ontliepen, want overtuigend was de interpretatie van Angelich in Sjostakovitsj Eerste Pianoconcert bepaald niet.

Rubato en extreme versnellingen wisselenden elkaar zonder logica af. Ook van de in Amerika geboren en in Rusland opgeleide violist/dirigent Eduard Schmieder viel weinig visie op het gebied van retoriek en spanningsopbouw te verwachten, daar deze te veel op de klank van zijn strijkers gefixeerd was.

Aan de formule en de speelvreugde van de ruim 250 zomerstudenten zal het weinig afdoen. Behalve Angelich staan genoeg cursisten te trappelen die al in verschillende series hebben bewezen serieus aanspraak te kunnen maken op de status van aankomend talent, zoals de pianisten Yoram Ish-Hurwitz en Paolo Giacometti en violiste Liza Ferschtman.

Holland Music Sessions, t/m 25 oktober.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden