reportageconcert ziggo dome

Hoera, we mogen weer: na drie maanden stilte klinkt héél even muziek in de Ziggo Dome

Zaterdagmiddag stond onder anderen zanger Danny Vera voor dertig fans in Ziggo Dome in Amsterdam. Het eerste optreden sinds drie maanden. Dat geeft vreugde, maar stemt ook uitgesproken zorgelijk.

Het optreden van Danny Vera in Ziggo Dome in Amsterdam.Beeld Daniel Cohen

Nooit eerder was een volle Ziggo Dome zo uitgestorven. Als zaterdagmiddag de lampen in de Amsterdamse concertzaal weer eens aangloeien, na drie maanden duisternis, schijnt het licht toch vooral op die uitgestrekte leegte van de tribunes. De achtergebleven confetti tussen de stoeltjes getuigen van betere tijden, van uitbundige Holland zingt Hazes-feesten en pompende metal- en hiphopshows. Wat lijkt het verschrikkelijk lang geleden.

De poorten van de Ziggo Dome, de belangrijkste megaconcertzaal van het land, gaan zaterdag heel even open. En dan ook nog op een kier, net als bij eerdere kleine concerten in bijvoorbeeld TivoliVredenburg in Utrecht. In de arena van het muziekgebouw organiseert omroep Veronica een handvol intieme shows van een paar grote Nederlandse artiesten. Steeds voor dertig fans, het maximaal toegestane bezoekersaantal bij het huidige coronaregime. En dus denken artiesten, fans, geluidsmensen, technici, schoonmakers en portiers: hoera, we mogen weer. De bedrijfstak gloeit ook weer even aan.

En dat geeft natuurlijk wat vreugde, maar stemt ook uitgesproken zorgelijk. Want iedereen ziet dat een kolossale concertbak als de Ziggo Dome bij een zo beperkt aantal bezoekers op geen enkele manier kan draaien. Niet bij dertig man publiek, en ook niet bij de binnenkort misschien geoorloofde honderd personen. De Ziggo Dome bestaat bij de gratie van uitverkochte shows, met een man of 17 duizend op de banken en in een zwetende zaal.

Maar vandaag overheerst bij Ziggo-directeur Danny Damman het optimisme. ‘Al zit er een treurige laag onder: vandaag is toch een bijna historische dag’, zegt hij in de lege wandelgangen achter de tribunes. ‘Ik had nog open willen gaan voor één bezoeker.’ De zanger en liedschrijver Tim Knol zei het volgens Damman heel mooi, onlangs in een talkshow. ‘Elke eerste stap, hoe klein ook, is een stap op weg naar het nieuwe normaal. Eerst dacht ik ook: wat zegt hij nou? Hoe moet dit nou, met dertig man? Maar ik realiseerde me dat hij gelijk had.’ 

De machine komt in elk geval weer langzaam op gang, denkt Damman. ‘Er wordt nu ook naar die demonstraties gekeken, om van te leren. Vrijdag stonden meer dan drieduizend man op het Utrechtse Jaarbeursplein, en dat ging heel goed. Dat kunnen wij  toch ook? Vergeet niet dat de muziekindustrie het crowdmanagement heeft uitgevonden. Als wij drieduizend man binnen hebben, dan weten we alles van onze bezoekers: waar ze wonen, hoe ze hiernaartoe komen, noem maar op. Wij kunnen bezoekersstromen tot in de puntjes regelen. Laat ons dan ook grotere evenementen organiseren.’

In de zaal wordt alles intussen met militaire precisie geregeld. Voor het lage podium, dat midden in de arena is gezet, staan tien paar stoelen en een paar comfortabele bankjes. Elk in een witte cirkel, die de afstandsregels makkelijker moeten doen naleven. Voor het concert van zanger Danny Vera wordt personeel dat niets met de uitvoering van de show te maken heeft verzocht weg te wezen. ‘Iedereen eruit!’, roept de zaalmanager. ‘Het publiek komt eraan.’ En dan wandelt inderdaad een klosje fans naar binnen, als een bedreigde diersoort. Twee dames rennen toch maar even naar de voorste stoeltjes: lekker vooraan.

Eerlijk is eerlijk: het concert van Vera, met een paar knappe strijkers achter hem, is indrukwekkend vooral ook dankzij die bijzondere setting. Ja, het is wat kil en tochtig in deze lege zaal, maar dat maakt zijn liedjes alleen maar krachtiger. Danny Vera miste dankzij de crisis shows in de Afas in Amsterdam, en bijvoorbeeld op Pinkpop. ‘Maar ik red me wel’, zegt hij. ‘Deze crisis is vooral ook een klap voor al die mensen achter de schermen, die ineens zonder werk zitten. Daar maak ik me zorgen over.’

Danny Vera op zaterdag 6 juni 2020 in de Ziggo Dome Amsterdam.Beeld Daniel Cohen

Bij zijn concert legt hij persoonlijk contact met alle aanwezige fans, en dat kan ook bijna niet anders, want ze zitten pal voor zijn neus. Soms valt er even een pijnlijke stilte. Vera: ‘Jullie mogen wel wat terugzeggen, hoor.’ Dan speelt hij tot slot zijn hit Roller Coaster. ‘Here we go, on this roller coaster life we know.’ En vloeit het geluid langzaam weer uit de Ziggo Dome. 

‘Ik ben een volwassen kerel’, zegt directeur Damman. ‘Maar ik stond toch even met een traantje in mijn oog. We missen dit allemaal zo. De emotie, de lichtjes, mensen die zitten te huilen in de zaal. Of die juist in polonaise het gebouw uitlopen.’ 

Maar voorlopig zijn de deuren weer gesloten: het eerstvolgende concert op de agenda is na een heuglijke zaterdag in juni een show van de bands Within Temptation en Evanescence, op 8 september. Als er niets tussenkomt.

De ‘30 Fans Only’-concerten van Alain Clark, Ilse DeLange, Duncan Laurence, Kensington, Son Mieux en Danny Vera worden vanaf maandagavond uitgezonden bij Radio Veronica, vanaf 21 uur. 

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden