Albumrecensie Heavy

Hoera, Rammstein is geen spat veranderd ★★★☆☆

Rammstein Beeld Jes Larsen

Een decennium moest de Rammstein-liefhebber het doen zonder nieuw albumwerk van de Duitse ‘dansmetalband’. Niet echt een probleem voor de fans: zij konden zich laven aan veel spectaculaire live-shows, een concertregistratie in de bioscoop en het vooruitzicht van nog maar weer een vuurwerkarmageddon in de Rotterdamse Kuip, in juni. En natuurlijk die single Deutschland, die vorige maand wereldwijd werd bediscussieerd vanwege de politiek gevoelige inhoud. Rammstein is er nog, wilden Till Lindemann en vrienden maar laten weten.

Albumhoes Rammstein Beeld Rammstein

★★★☆☆

Heavy

Rammstein

Universal

Dat valt ook niet te ontkennen, met de titelloze nieuwe plaat in de speler. De Berlijners zijn er nog en hoera voor de conservatieve aanhang: ze zijn geen spat veranderd. De strenge, industriële gitaarriffs trekken op met minstens zo verbeten riffs op de synthesizers. En we verwelkomen de theatrale en overdreven scherp articulerende stem van Lindemann, in openingsknaller Deutschland maar ook in het fijne nummer Radio. En die vaste dichtsels van hem, over brandende harten en haat en vuisten in de buik. Ja, Rammstein lijkt erg op zichzelf en de band dreigt daarmee ook een soort AC/DC te worden, een band die stug vasthoudt aan de glorieuze oervorm. Maar de riffs van Rammstein zijn nog steeds indrukwekkend, zoals ze dat bij AC/DC ook altijd waren.

In de teksten van Lindemann is ook meer moois te halen dan je op het eerste gehoor misschien zou denken. Puppe is een beklemmend relaas over een ietwat verwrongen relatie met speelgoed en Radio een herinnering aan het Duitsland van voor de hereniging, en het gevoel van vrijheid dat muziek op de illegaal te ontvangen radio uit het Westen kon geven. De nieuwe Rammstein is soms plezierig hard, soms wat te voorspelbaar en bij vlagen verlekkerd sentimenteel. Typisch Rammstein dus op alle fronten.