columnSheila Sitalsing

Hoe vetter de auto, hoe kleiner de kans dat de chauffeur een voetganger voorrang geeft

Een toerist loopt langs een luxe huurauto in Palm Jumeirah, Dubai.Beeld REUTERS

De vraag is wel: was daar nu wetenschappelijk onderzoek voor nodig?

De gretigst geciteerde onderzoeken zijn de onderzoeken die bevestigen wat we toch al dachten, dus daar gaan we: wie in een heel dure auto rijdt, is vermoedelijk een lul. Zegt de wetenschap.

Ook ditmaal komt de wijsheid uit Amerika, waar ze alles onderzoeken wat je je ooit hebt afgevraagd: een onderzoeksgroep aan de universiteit van Nevada bestudeerde onder welke omstandigheden automobilisten geneigd zijn om te stoppen voor overstekende voetgangers. Hun bevindingen zijn deze maand gepubliceerd in het Journal of Transport & Health, een uitgave van Elsevier, onder de titel ‘Gedrag van bestuurders tegenover voetgangers op basis van geschatte aanschafprijs auto’. De onderzoekers vroegen een aantal vrijwilligers – mannen en vrouwen, mensen met een lichte en met een donkere huidskleur – om honderden keren te proberen een weg over te steken. Ze legden daarbij vast hoe automobilisten reageerden. Er kwamen twee dingen uit waarvan we thuis tegen elkaar zeiden: ‘Dat hadden we zelf ook kunnen bedenken.’

Het eerste: automobilisten zijn eerder geneigd om op de remmen te gaan voor een vrouw met een lichte huidskleur.

En het tweede en grootste effect: hoe vetter de auto, hoe kleiner de kans dat de chauffeur een voetganger voorrang geeft. Voor elke 1.000 euro die een auto meer kost, zakt de kans op remmen met 3 procent.

Heeft vermoedelijk met empathie te maken, zeggen de onderzoekers, of met een gebrek eraan, en met het idee dat je ergens in het diepst van je vezels een beter, hoger mens bent in je dure auto. Beter in elk geval dan die schlemielige voetgangers. Het begrip ‘narcisme’ valt zelfs ergens in het artikel.

Er worden wel vaker nare dingen geschreven over mensen die in het betere segment rijden. Elk jaar verschijnt wel een (flut)onderzoekje naar BMW-rijders, en aan de Universiteit van Helsinki vonden ze het vorige maand nodig zout in de wonde te strooien door een en ander wetenschappelijk te staven: eigenaren van auto’s met ‘een hoge status’ (BMW, Audi, Mercedes werden met name genoemd) zouden vaker door rood rijden, de maximumsnelheid overschrijden en niet stoppen voor voetgangers.

Waarbij de onderzoekers aantekenen dat het onderzochte ‘sportieve rijgedrag’ vooral voor mannen geldt. Vrouwen die voor snel en Duits kiezen, zouden dat voornamelijk doen omdat ze hechten aan kwaliteit én aan verkeersregels. Die beginnen wel ruim op tijd met afremmen voor voetgangers en oranje verkeerslichten.

Hoog tijd voor een tegenoffensief na deze demonisering van de hoger-segmentrijder. Wie laat zien dat de onderzoekers bevooroordeeld zijn, dat het gewoon jaloerse Kiarijders zijn?

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden