beeldvormers

Hoe vang je een koorddanser?

De rubriek Beeldvormers onderzoekt hoe een foto onze kijk op de werkelijkheid bepaalt. Deze week: een koorddanser op zeventig meter hoogte over de Seine in Parijs.

Koorddanser Nathan Paulin liep op 18 september over een kunststof band die op 70 meter hoogte gespannen was tussen de Eiffeltoren en het Théâtre National de Chaillot in Parijs.  Beeld Samuel Boivin / Getty
Koorddanser Nathan Paulin liep op 18 september over een kunststof band die op 70 meter hoogte gespannen was tussen de Eiffeltoren en het Théâtre National de Chaillot in Parijs.Beeld Samuel Boivin / Getty

Hoe vang je een koorddanser? Met een net natuurlijk, maar dat bedoel ik niet. Dat is voor wanneer hij onverhoopt valt. Ik bedoel: als fotograaf. Waar ga je staan, wat is je kader, hoe bepaal je de achtergrond, hoever zoom je in? En wat is uiteindelijk de beste foto?

Niet dat het officieel aan mij was om een keuze te maken uit de 21 beelden die fotograaf Samuel Boivin bij het agentschap Getty aanleverde, maar ik wist vrij snel zeker dat ik deze hierboven de mooiste vond. Hij werd vorige week zaterdag gemaakt tijdens de opening van de European Heritage Days in Parijs, een soort Monumentendag waarop mensen bijzondere gebouwen mogen bezoeken. Om dat te vieren, liep de Franse evenwichtskunstenaar Nathan Paulin over een slackline (een kunststof band) die op 70 meter hoogte was gespannen tussen de Eiffeltoren en het Théâtre National de Chaillot in Parijs. Een afstand van 670 meter, over de Seine heen.

Ouderwetse contactafdruk

Samuel Boivin stond op het gras bij de Eiffeltoren, het beginpunt van de performance. Vanaf daar probeerde de fotograaf de koorddanser op zo veel mogelijk verschillende manieren in beeld te brengen. Hij ging precies onder de slackline staan en fotografeerde het silhouet van Paulin tegen de achtergrond van een blauwe lucht met sluierwolken: slechts de man en zijn touw. Hij veroorzaakte een droste-effectje door een man te fotograferen die op zijn beurt zijn telefoon op Paulin gericht heeft. Hij maakte een foto door de takken van een boom. Hij experimenteerde uiteraard ook met de Eiffeltoren. De ene keer liet hij die op de achtergrond figureren, de andere keer zoomde hij in op de priegelige smeedwerkconstructie achter de performancekunstenaar, zodat die op de foto nauwelijks zichtbaar is. Enzovoort.

Zijn verzameling foto’s op de pagina van Getty oogt als een ouderwetse contactafdruk uit het analoge tijdperk. Dat was een handig overzicht van alle foto’s op het filmrolletje. Uit de kleine afbeeldingen kon de fotograaf kiezen welke hij groot wilde afdrukken. Mocht ik in dit geval beslissen, dan koos ik dus de foto waarop Paulin met gespreide armen op de slackline staat en, één hand uitgezonderd, precies binnen het mistige silhouet van het spitse topje van de Eiffeltoren werd gevangen. Het is een magisch beeld, er zit een tikje E.T. in (u weet wel: Elliott en E.T. op de vliegende crossfiets met een reusachtige maan op de achtergrond).

World Trade Center

Maar ik denk dat ik daarbij stiekem toch werd beïnvloed door een beroemde zwart-witfoto van bijna vijftig jaar geleden, waarop een andere koorddanser staat. Ook dat is een magisch beeld, ongetwijfeld zit het ergens in een laatje van uw visuele geheugen (en anders even googlen).

In 1974 legde Alan Welner vast hoe Philippe Petit, toevallig ook een Fransman, zonder toestemming en zonder vangnet vier keer heen en weer wandelde over een strakgespannen staalkabel tussen de twee torens van het World Trade Center in New York. Hoogte: 417 meter. Net als Boivin speelde Welner een spelletje met de gebouwen op de achtergrond; je ziet een stukje van het WTC, en precies tussen de benen van Petit priemt de spits van het Empire State Building de lucht in.

Toch was de koorddanser niet blij met de foto. ‘Hij werd genomen op een moment dat ik me niet in de beste positie op die kabel bevond’, vertelde hij 41 jaar later aan The Guardian. ‘Normaal gesproken loop ik als een danser, ik kijk naar de horizon en ik glijd.’

Ook op grote hoogte is beeldvorming belangrijk. Gold dat ook voor Nathan Paulin? Welzeker. Kijk maar naar wat hij aan heeft. Cliché of niet: een koorddanser in Parijs draagt uiteraard Bretonse streepjes. Dat maakt het beeld helemaal af.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden