Hoe tweedehands luxe wordt door paars

Deze rubriek belicht alledaagse fenomenen met een kunstblik. Vandaag: De Slegte...

Te veel fladderjurkjes koopt ze, en make-up die ze vervolgens nooit gebruikt. GroenLinks-leider Femke Halsema zat afgelopen maandag ter promotie van haar boek Geluk in het radioprogramma Dit Is De Dag te vertellen over haar onbedwingbare kooplust. Daar had sidekick Wim Berkelaar een gouden tip voor haar: ga eens naar de kringloopwinkel. Geen belasting voor het milieu en het kost geen klap. ‘Ik heb thuis een hele kast vol literaire klassiekers, slechts 2 euro per stuk!’ Femke grinnikte er maar een beetje om; tweedehands, dat is toch niks voor een hippe vrouw als zij? Ook bij ramsj- en tweedehandsboekwinkel De Slegte merkt men aan de neerwaartse omzetten dat klanten steeds vaker hun neus ophalen voor gebruikt spul. Die keten heeft daarom een luxeoffensief ingezet. Want, zo is de gedachte, de consument wil best een boek kopen voor een habbekrats, maar het moet natuurlijk niet tweederangs vóelen.

En dus nam De Slegte afscheid van de volgepropte rekken, rondslingerende stapels boeken op de grond en het overvloedige tl-licht. Het oorspronkelijke blauw-gele logo werd te ‘goedkoop’ bevonden (te veel associaties met Zeeman, Lidl en Bristol) en is vervangen door een nieuwe huisstijl met warmgeel en vooral veel paars, een kleur die volgens marketingexperts gevoelens oproept van zowel luxe als authenticiteit. Wie nu de gerestylde winkel binnenstapt, ziet links en rechts van de ingang twee metallic vitrinekasten die doorlopen tot aan het plafond, waarin oude boeken en prenten keurig zijn uitgestald. De jongen achter de kassa draagt een trui precies in de kleur van het paarse tapijt – het kan geen toeval zijn. Ook over de trap is een paarse loper gelegd. De witte stellingrekken zijn grotendeels vervangen door houten kasten, waarin op ooghoogte een paarse band is aangebracht om bijzondere boeken op tentoon te stellen. De gebruikte boeken staan niet meer apart weggemoffeld op de eerste verdieping – onder thema’s als Geest & Verruiming en Wereld & Historie worden ramsj en tweedehands nu bij elkaar gepresenteerd.

Maar toch, wat op het eerste oog een hele metamorfose lijkt, is in werkelijkheid maar een kleine aanpassing. Het oude De Slegte-gevoel is nooit ver weg. Ja, er ligt paars tapijt, maar de gespikkelde gladde vloertegels zijn er nog steeds. Met halogeenspotjes zijn sfeervolle vitrines gecreëerd, maar in het systeemplafond zit toch ook nog her en der een tl-balk.

Aan alles proef je dat deze restyling met minimale middelen moest worden doorgevoerd. Dat zal te maken hebben met de penibele financiële situatie van De Slegte. Om die reden is er ook voor gekozen om eerst slechts één filiaal te updaten – pas bij gebleken succes komen de andere 17 winkels aan de beurt. En dan is het natuurlijk heel tactisch om zo’n experiment uit te voeren in Den Haag, op een steenworp afstand van de GroenLinks-burelen. Als luxepaardje Halsema binnenkort haar weerzin tegen tweedehands opzij zet en toch komt binnenlopen, weten ze bij De Slegte: missie geslaagd.

Anneke Stoffelen

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden