Dans Sergei Polunin

Hoe tv-maker Brecht van Hulten balletdanser Sergei Polunin naar Lowlands haalde

Tijdens Lowlands kunnen bezoekers, diep in de nacht van zaterdag op zondag, kijken naar iets ongebruikelijks: ballet. Dat de wereldberoemde Oekraïense danser Sergei Polunin (28), over wie de documentaire Dancer is gemaakt, op het laatste moment is toegevoegd aan het blokkenschema is aan één vrouw te danken: tv-maker Brecht van Hulten (48), onder meer bekend van Kassa. Hoogstpersoonlijk haalde zij Polunin naar Nederland. ‘Ik ben opeens zijn boekingsagent geworden.’

Sergei Polunin tijdens een performance in Hollywood. Foto Getty Images

Hoe is dat tot stand gekomen?

‘Vorig jaar zag ik de documentaire Dancer, het indrukwekkende verhaal over het turbulente leven van Polunin. Hij werd op zijn 19de de jongste solist ooit van The Royal Ballet in Londen, maar verliet het gezelschap op zijn 22ste alweer, onder meer door drank, drugs en een depressie. Ik was gefascineerd door Polunin als danser en mens. Ik wilde hem in het echt meemaken en ben naar optredens geweest in Londen en München.

‘Het is ongelofelijk hoe het publiek op hem reageert, hij is een soort explosie op het podium. Ik raakte zo geïnspireerd dat ik het plan opvatte om een documentaire over hem te maken, die zijn verhaal oppikt waar de vorige film eindigt. Een mailtje sturen naar zijn management heeft geen zin, dacht ik, want dan kom ik onder op de stapel. Ik besloot dat ik op hem af moest stappen.

‘Drie weken geleden ging ik dus naar de voorstelling Sacré in een voormalige paardenstal in het Zwitserse Sankt Moritz, waar Polunin optrad voor 200 man. Na afloop ging ik naar hem toe en vroeg hem of hij mee wilde werken aan een tv-programma. Dat wilde hij wel. Hij zei ook dat hij graag wilde touren in Nederland en vroeg of ik zijn contactpersoon kon zijn. Natuurlijk, zei ik.

‘Mijn man kwam vervolgens met het idee: moet hij niet op Lowlands optreden? Dat vond ik geweldig, want het past precies in Polunins missie: dans naar een groot publiek brengen. Binnen een mum van tijd had ik een toezegging van BNNVara voor de film en van Lowlands voor een optreden.’

Was het moeilijk om Lowlands over te halen?

‘Ik belde met de directeur, Eric van Eerdenburg. Hij kende de documentaire Dancer en vond het meteen een waanzinnig leuk idee. Het probleem was dat zo’n festival drie weken van tevoren natuurlijk helemaal is dichtgetimmerd. Er moest van alles geregeld worden, zoals een speciale zwevende vloer. Dinsdag was alles rond en werden de contracten getekend.’

Polunin treedt om 02:00 uur op in de Juliet, een zaal voor 1.250 man. Denk je dat de dronken festivalgangers zich op een balletvoorstelling kunnen concentreren?

‘Eric zei dat hij zeker weet dat de Juliet dan bomvol zit. Polunin heeft door de film Dancer heel veel fans gekregen en er zijn veel mensen nieuwsgierig hoe dat zal zijn, zo’n grote balletdanser op een festival. Ik heb vier jaar op Lowlands rondgelopen om verslag te doen voor de VPRO. Op die zaterdagnacht ontstaat er ­altijd een heel bijzondere, open sfeer. Ik denk dat Polunins optreden daar heel goed tussen past.’ 

Meer over

Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.