Hoe spannend is de verhuizing van DWDD naar Nederland 1?

Dat De Wereld Draait Door vanaf vanavond een half uur eerder én op Nederland 1 wordt uitgezonden, kan niemand zijn ontgaan. Talloze promo's en advertenties moeten ervoor zorgen dat de miljoen vaste DWDD-kijkers gewoon meeverhuizen. Gaat er een hoop veranderen?

Matthijs van Nieuwkerk leek in zijn nopjes met de verhuizing naar Nederland 1, maar krabbelt toch wat terug: 'Ben er niet heel blij mee, ook niet helemaal niet blij. Was niet perse hartenwens', zei hij vandaag op Radio 2.Beeld VARA

Matthijs van Nieuwkerk riep het voor de zekerheid maar tot vervelens toe: 'We gaan gewoon op de vertrouwde voet verder'. Toch licht bevreesd dat televisiekijkers - gewoontedieren als ze zijn - niet zitten te wachten op de door hem zo gewenste interne verhuizing ('Ik wilde gewoon van dat voetbal af'). Veel mensen zitten om 19:00 uur immers nog aan het avondmaal of zijn inmiddels bezig met het naar bed brengen van kleine kinderen. Anderen zijn gewend aan hun vaste programma's van die tijd: RTL Boulevard, Man Bijt Hond of Hart van Nederland. En wat als men massaal verslaafd raakt aan De Mols nieuwe SBS-speeltje Utopia?

Van Nieuwkerk leek in zijn nopjes - verlost van de ingekorte uitzendingen als gevolg van Champions Leaguewedstrijden - maar dekte zich vanmiddag toch maar vast in: 'Ben er niet heel blij mee, ook niet helemaal niet blij, maar we gaan gewoon door', zei hij op Radio 2.

De maatschappelijk betrokken vijftiger
Hoewel het dus zeker geen eentweetje is, zal de VARA-talkshow het wel gaan redden. Immers, Nederland 1 is de best bekeken zender van Nederland en de kijker naar die zender heeft vrijwel precies hetzelfde profiel als die van De Wereld Draait Door: de maatschappelijk betrokken vijftiger. Ook een reden waarom DWDD eigenlijk allang niet meer op zijn plaats was op de vernieuwende jongerenzender Nederland 3, dat het nu wel zonder de kijkcijferknaller moet doen. De programma's die daar het gat vullen - de serie Start-Up en het programma De Social Club - krijgen het qua kijkcijfers bij voorbaat extreem moeilijk. Maar voor het profiel van die zender lijken ze perfect.

Beeld ANP

Nieuw logo
Terug naar DWDD. Want de verhuizing naar het grote Nederland 1 is wel degelijk aanleiding voor een paar wijzigingen. Zo wordt het logo na acht jaar vervangen. De bekende draaiende globe met stippen wordt vervangen voor een frisse rode kerstbal, ontworpen door de designers van BNN, de omroep waar de VARA nu een fusieomroep mee vormt. Ook het decor is vernieuwd. Het bordkartonnen stippenbeeld van de wereld is eind december geveild tijdens de inzamelingsactie van 3FM en heeft plaatsgemaakt voor een digitale variant. Kijkers hebben vanavond de primeur. Die zullen dan ook zien of ook de inhoud van het programma enigszins is aangepast aan de wensen van de Nederland 1-kijker.

Charmante manier om te eindigen
Van Nieuwkerk zal nog wel een oplossing moeten bedenken voor een vast einde van de show. Waar hij op Nederland 3 er nog wel eens een minuutje bij kon smokkelen als een spannend gesprek daar om vroeg, zit dat er op de familiezender niet meer in. Immers, het Achtuurjournaal wacht en dan is uitlopen uitgesloten. 'We moeten nog een charmante manier verzinnen om er eind aan te maken wanneer we eigenlijk nog niet klaar zijn', zei Van Nieuwkerk daarover. De TV Draait Door, de populaire rubriek die er om 19:59 uur juist voor moest zorgen dat mensen niet zouden zappen naar het Journaal, zal nu vermoedelijk om 19:29 te zien zijn - een minuut voor de start van het halfachtbulletin van RTL Nieuws. Slimme trucjes om de kijker vast te houden zijn ook de publieke omroep niet vreemd.

Twee weken van de buis
De verhuizing zal vast en zeker de tv-rituelen van veel traditioneel kijkende televisiekijkers in de war schoppen. En helemaal nu DWDD in februari liefst twee weken helemaal niet te zien zal zijn vanwege de Olympische Winterspelen. Opmerkelijk, want sport was juist de reden voor de verhuizing.

Maar dit is allemaal tijdelijk. Het vaste miljoenenpubliek van DWDD gaat uiteindelijk gewoon mee en kan zelfs nog groeien nu het programma niet meer concurreert met het NOS Journaal. En de kijker die 19:00 uur niet redt, zet de interactieve tv-recorder op pauze en drukt om half acht alsnog op play.

Beeld VARA
Beeld VARA
De advertentie die afgelopen zaterdag in bijna alle Nederlandse kranten werd geplaatst.Beeld VK
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden