Hoe snel moet radio zijn?

De nieuws- en actualiteitenzender Radio 1 heeft concurrentie gekregen van het commerciële Business Nieuws Radio (BNR), dat met een heel andere formule werkt....

RADIO 1-BAAS Henk van Hoorn over zijn nieuwe concurrent Business Nieuws Radio (BNR): 'Niet goed. Het is een low-budgetzender en dat hoor je eraan af. Eigenlijk is het één langerekt nieuwsoverzicht met rijp en groen door elkaar. De berichten zijn niet erg goed geschreven en worden ook niet goed voorgelezen. Het leeft niet, er zijn geen reportages, hooguit af en toe een telefoontje. Dat maakt het een buitengewoon saaie vorm van radio. Ik kan er niet lang naar luisteren.'

Van Hoorn denkt even na, en vervolgt: 'Ik vraag me ook af wie op zoveel financiële informatie zit te wachten. Professionele handelaren, of mensen die van financiën hun hobby hebben gemaakt, halen hun informatie elders. En zijdelings geïnteresseerden willen niet iedere twintig minuten weten wat de AEX of de DAX doet. Ik zit zelf in een paar Postbank-fondsjes, maar ik zou niet weten wat ik met die informatie moet.'

BNR-hoofdredacteur Michiel Bicker Caarten heeft het geduldig aangehoord. Hij lijkt niet onder de indruk. 'Jouw mening is gebaseerd op oude luistergewoonten. Wíj willen geen behang zijn, maar nieuws brengen op een andere manier. Voor mensen die het druk hebben. Zulke mensen willen geen reportage van acht minuten over Kosovo uitzitten, totdat het weer tijd is voor een nieuwsoverzicht. Ik bestrijd ook dat je niks hebt aan onze financiële berichten. We geven veel informatie over de beurs en vervullen een belangrijke waarschuwingsfunctie. Dan kan de luisteraar tijdig zijn bank bellen. Bovendien is Radio 1 steengoed. Dat is nóg een reden om het anders aan te pakken. Veronica Nieuwsradio ging op zijn bek omdat die probeerde hetzelfde te doen.'

Henk van Hoorn (54) werkt al 33 jaar voor de publieke omroep, een goedlachse vijftiger in hemdsmouwen, een heuptasje rond zijn bollende buik. Sinds januari is hij verantwoordelijk voor de NOS-programma's op Radio 1 tot en met 5. Daarnaast is hij interviewer bij het televisieprogramma Buitenhof.

Michiel Bicker Caarten is hoofdredacteur annex directeur. Hij draagt een pak, kamt zijn scheiding over links, en bemoeit zich ook met de zakelijke kant van Business Nieuws Radio (BNR). Hij bezit 15 procent van de aandelen. De 42-jarige Bicker Caarten was eerder presentator van de financiële televisiezender CNBC in Londen en begon zijn loopbaan als verslaggever van The New York Daily News.

Sinds juni heeft BNR een FM-frequentie. De zender moet het met zes miljoen per jaar doen, Radio 1 heeft een budget van 35 miljoen. Business Nieuws Radio (BNR) kiest voor een nieuwsoverzicht dat iedere twintig minuten opnieuw begint. Bicker Caarten gelooft dat een nieuwscarrousel meer past bij de levensstijl van drukke dertigers en veertigers. 'De index van Hong Kong gaat met winst de lunch in!', is een mededeling waar BNR-luisteraars mee wakker kunnen worden. Of met de verwachte tech-index op de schermenbeurs NASDAQ.

Het station streeft naar 60 procent gewoon nieuws en 40 procent financieel nieuws. De zender adverteert met 'iedere werkdag het meest uitgebreide krantenoverzicht. Niet alleen van binnenlandse dagbladen, maar ook van de Financial Times, The Wall Street Journal, Reuters en Bloomberg'.

Van Hoorn: 'Ik ben toch benieuwd op wie je mikt, want de Nederlandse luisteraar is geen zapper. Dat blijkt uit al onze onderzoeken. Hij heeft zijn radio altijd op één station staan, terwijl jij verlangt dat men even twintig minuten naar Business Nieuws luistert en dan weer terug gaat naar een andere zender. Maar zo zit de luisteraar niet in elkaar.'

Bicker Caarten: 'Daar geloof ik niks van. Het idee dat de Nederlander niet zapt, komt door al die luisteraars die 's middags naar Sky Radio of Radio 3 luisteren onder het strijken of stratenmaken. Maar nieuws- en praatzenders worden beluisterd door een ander publiek. Daar zitten veel hoogopgeleiden tussen die in de auto snel willen weten wat er in de wereld gebeurt.'

Dagelijks luisteren gemiddeld 180 duizend mensen naar Radio 1. De zender moet het vooral hebben van de nieuwsoverzichten en Met het Oog op Morgen. De afgelopen jaren zakte het marktaandeel van Radio 1 langzaam van 10 naar 8 procent. Het aantal luisteraars wordt voor BRN geschat op tien- à twintigduizend.

Van Hoorn: 'Ik zie het voor ons allebei somber in. 80 Procent van mijn luisteraars is ouder dan vijftig. Jonge mensen luisteren wel naar radio, maar voornamelijk naar muziek. Zij zullen niet gauw een nieuwszender aanzetten, ook al geeft die binnen twintig minuten een nieuwsoverzicht. We zijn er eerlijk gezegd niet over uit hoe we die groep kunnen bereiken. Het is een van mijn grootste zorgen.'

Bicker Caarten: 'Ik beschouw dat als mijn missie. Je hoeft niet meer urenlang naar de radio te luisteren om op de hoogte te blijven. Het is net als die Amerikaanse supermarkten die 24 uur per dag open zijn. Dat is niet omdat er 's nachts zoveel klanten zijn, maar om een drempel weg te nemen. De klant hoeft niet meer na te denken over openingstijden, net als mijn luisteraar weet dat er altijd nieuws is, wanneer hij ook inschakelt.'

Van Hoorn: 'Maar dan trek je nog steeds een heel klein publiek.'

Bicker Caarten: 'Dat hoop ik niet. We maken weliswaar fors verlies, miljoenen dit eerste jaar, maar we moeten nog een publiek opbouwen. De best bezochte Internetsite in Nederland is - na alle pornosites - die van de Amsterdamse Effectenbeurs. Minstens 800 duizend Nederlanders beleggen actief. Als een fractie daarvan naar ons luistert, kom ik een heel eind.'

IN de vroege ochtend verschillen beide zenders niet zoveel van elkaar. Dan herhaalt Radio 1 ook veel en is alles korter. Maar na negenen verschijnt een andere categorie luisteraar die de radio aan laat staan en met een half oor luistert naar interviews en reportages. 'Dan kan ik alleen nog maar inbreken bij belangrijk nieuws', aldus Van Hoorn. 'Maar ach, dan weten Radio 1-luisteraar het twintig minuten later dan jouw luisteraars. So what?'

Bicker Caarten: 'Maar dan verloochen je het wezen van radio. De krant geeft diepgang, televisie beeld en de radio biedt snelheid. Ik zou weleens willen weten, als jij een concurrent zou mogen opzetten van Radio 1, hoe zou die er dan uitzien?'

Van Hoorn: 'Simpel. Ik zou prettige muziek uitzenden; geen Sky Radio, maar met smaak uitgezocht. En als er dan nieuws is, breek ik in.'

Bicker Caarten: 'Ik geloof in mijn wereld-in-twintig-minuten'. Eind augustus komen de luistercijfers vrij en dan ga ik met de billen bloot. Maar zelfs als die tegenvallen ben ik niet van plan mijn formule aan te passen.'

Van Hoorn: 'Je gaat strijdend ten onder.'

Bicker Caarten: 'We zullen zien.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden