Hoe Pokémon Go Nintendo weer tot leven wekt

Gamebedrijf Nintendo hobbelt al tijden hopeloos achter de concurrentie aan. Maar sinds de lancering van de Pokémon Go-app stroomt het geld binnen - met miljarden tegelijk.

Sinds de razend populaire app verkrijgbaar is, steeg Nintendo op de beurs al 13 miljard dollar in waarde. Beeld EPA

Wanneer heeft u voor het laatst van Nintendo gehoord? De spelcomputer uit de late jaren tachtig, uitvinder van Super Mario en mede-opvoeder van een generatie, is in de vergetelheid geraakt sinds een korte opleving met de Wii eind jaren '00. Online gaming, mobile gaming, geavanceerde Sony- en Microsoft-spelcomputers - Nintendo hobbelt al een poosje overal hopeloos achteraan. Als was het bedrijf Super Mario's vriendelijke maar trage sidekick, de dinosaurus Yoshi.

Maar sinds het bedrijf de ongekend populaire Pokémon Go-app mede lanceerde, stroomt het geld met miljarden tegelijk binnen. Letterlijk: afgelopen maandag steeg de beurskoers van Nintendo in één dag met 25 procent, waardoor het bedrijf 8 miljard dollar meer waard werd. De dag erop gingen aandelen nog eens 13 procent omhoog. Ondertussen storten de eerste ondernemers met dollartekens in de ogen zich in de gekte. Want het einde lijkt voorlopig niet in zicht.

Slim computerspel

Pokémon Go is een computerspelletje, maar wel een heel knappe. Het spelletje speelt zich af in de buitenwereld, niet op het televisiescherm in de huiskamer. Door slim gebruik van gps-plaatsbepaling, camera's, bewegingssensoren en andere bestaande technologie in smartphones legt het spel een extra laag over de werkelijkheid: augmented reality (ar). Wie in de app 'door' het scherm van zijn smartphone kijkt, ziet een andere werkelijkheid dan wie dat met het blote oog doet.

In die werkelijkheid sterft het van de merkwaardige monstertjes, Pokémon, die uit het niets opduiken en gevangen kunnen worden door er waardevolle virtuele ballen op te gooien, Pokéballs. Andere Pokémon-verslaafden in de echte wereld proberen ondertussen ook dat speelgoed te bemachtigen. Het fenomeen blijkt daardoor voor ongekende verbroedering tussen wildvreemden te zorgen. Pokémon Go, gebaseerd op een Japans tekenfilmfiguurtje uit de jaren negentig, is mateloos verslavend en trekt miljoenen gebruikers.

Geen wonder dat Nintendo in een klap schatrijk lijkt te worden. De app is gratis, maar de makers verdienen handig geld door 'in-game-aankopen': virtuele artikelen die je helpen verder te komen in het spel. Daarmee kun je spullen opslaan, Pokémon trainen voor gevechten tegen andere monstertjes in Pokémon Gyms, of zelfs virtueel Pokémon-lokmiddel aanschaffen. Daarvoor gebruik je - uiteraard - Pokécoins. Honderd stuks voor 99 dollarcent.

Bovendien komt Nintendo binnenkort met een nieuw Pokémon-apparaat: een elektronische armband, een soort Pokémon-horloge, waarmee je makkelijker Pokémon vangt. Er komt nieuwe software, en Nintendo is van plan in volledig eigen beheer vergelijkbare augmented reality-games uit te brengen. Het succes van Pokémon Go kan een turbo zetten op de verkoop van dit soort opvolgers.

Nintendo is deels eigenaar van de software-ontwikkelaar Niantic, een vroegere dochter van Google en de voornaamste uitvinder van het spel. Nintendo heeft ook een derde deel in handen van The Pokémon Company, dat de rechten beheert van het Pokémon-figuurtje. Hoeveel Nintendo er uiteindelijk mee kan verdienen, is lastig te voorspellen en afhankelijk van hoe lang de gekte voortduurt. Op de beurs steeg het bedrijf al 13 miljard dollar in waarde.

'En het spel is op weg om 1 miljard dollar op te leveren in de VS', zegt techspecialist David Gibson van de Australische investeringsbank Macquarie, gevraagd om een ruwe schatting van potentiële opbrengsten. 'Daar komt de EU bij, wat vergelijkbare opbrengsten kan opleveren. En dan moet Japan nog volgen.'

Groot geld

Maar de Pokémon-manie levert niet alleen Nintendo wat op; handige ondernemers kunnen er ook een slaatje uit slaan. De eerste bars in de VS die korting geven aan spelers binnen een van de drie teams zijn al gesignaleerd, andere melden met een knipoog dat er in de buurt van hun etablissement verschillende Pokéstops (vindplaatsen van onder meer Pokéballs, red.) te vinden zijn. 'Ik geef het zes maanden voordat McDonalds of vergelijkbare bedrijven groot geld betalen om hun vestigingen als Pokémon Gyms aan te wijzen', tweette de Canadese games-journalist Chris Scullion.

Dat zien de ontwikkelaars ook in. Tegenover The New York Times meldt John Hanke, de directeur van Niantec, dat zijn bedrijf van plan is om locaties gesponsord aan te bieden: als een café-uitbater koffiedrinkers wil aantrekken door Pokéballs te verstoppen, zal hij in de toekomst wellicht moeten betalen voor de mogelijkheid. Dat kan best eens de moeite waard zijn, gezien het tempo waarmee de massa's op dit moment verslaafd raken aan het spel.

Niet in Auschwitz

Het Auschwitz-Birkenau-museum staat niet toe dat mensen op hun smartphones Pokémon Go spelen tijdens bezoeken aan het voormalige Duitse vernietigingskamp. Woordvoerder van het museum Pawel Sawicki noemde het 'respectloos op vele niveaus'. Het museum heeft de makers gevraagd Auschwitz als locatie te verwijderen uit het spel. Eerder deze week meldde een bezoeker dat hij het figuurtje Rattata had weten te vangen tijdens een bezoek aan het vernietigingskamp.

Het aantal gebruikers in de VS overstijgt nu al het aantal leden van Tinder, de razend populaire datingapp die gebruikers relatief makkelijke seks oplevert (in plaats van virtuele monstertjes). Volgens sommige schattingen is het aantal actieve gebruikers van Pokémon Go binnenkort hoger dan dat van - hou je vast - Twitter. Duitsland werd gisteren het eerste Europese land waar het spel zonder omwegen te verkrijgen is, en de rest van Europa volgt zodra de nu al rokende servers van ontwikkelaar Niantic klaar zijn voor een nieuwe stormloop - waarschijnlijk nog deze week.

Dus ook als u niet staat te popelen om met uw smartphone het gras in te duiken om denkbeeldige monstertjes te verzamelen of te trainen, kan het lonen om eens te kijken wat er allemaal op Pokémon Go-gebied bij u in de buurt plaatsvindt. Wie weet kunt u er uw voordeel mee doen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden