Media Top & Flop

Hoe Özcan Akyol feelgood-tv maakt en Wendy van Dijks filmpje moet worden gearchiveerd

Wat er goed was en wat wat minder deze mediaweek. Deze week: Özcan Akyol mag blijven en Wendy van Dijk geeft een mal autootje cadeau. 

Özcan Akyol. Beeld ANP

Top 

BN/De Stem moet stoppen met de columns van Özcan Akyol. Althans, dat vindt abonnee Toon. Hij heeft dat in meerdere ingezonden brieven aangegeven, en hij zegt dat nu ook face-to-face tegen Akyol, die in zijn keuken staat. De confrontatie is te zien in de nieuwe videoserie Brieven met Eus, waarin Akyol brievenschrijvers bezoekt.

Een columnist moet volgens Toon het nieuws duiden, maar Akyol kwebbelt in zijn stukjes over zijn vriendin en ‘bijdehante dochtertje’. Ook vindt Toon het hypocriet dat Akyol kritiek uit op de SGP, om de omgang van de partij met vrouwen.

Toon: ‘Dan denk ik: jij komt uit een cultuur waar dat vele malen erger is.’ Nadat Akyol heeft uitgelegd dat zijn ouders en hij geen moslim zijn, toont Toon zich ten dele schuldbewust.

Het ‘misverstand’ zal Akyol bekend in de oren klinken. Omdat zijn ouders uit Turkije komen, gaan veel critici (vooral op sociale media) er gemakshalve vanuit dat hij moslim is. Frustrerend, maar Akyol blijft kalm. Zowel op Twitter, als thuis bij Toon.

Brieven met Eus blijkt feelgood-tv. Ondanks zijn ongegronde verwijten wint ook Toon je sympathie, vooral vanwege zijn hangmappenlade vol krantenknipsels, die hij raadpleegt voordat hij een nijdige brief richting krant stuurt. En aan het einde mag Akyol van Toon tóch bij de krant blijven.

Wendy van Dijk. Beeld ANP

Flop

In 2003 noemden tv-presentatrice Wendy van Dijk en zanger Xander de Buisonjé hun zoon Sem, een naamgeving die in de jaren daarop resulteerde in een wildgroei aan Semmetjes. Deze trendsetter sinds de baarmoeder werd zondag 16 jaar oud. Op de Instagramaccount van moeder Wendy konden we meegenieten van de onthulling van het cadeau.

Mocht het medium televisie ooit verdwijnen, dan moet dit filmpje als tijdsdocument worden opgenomen in een museum. We zien de tv-adel in haar nadagen op een landgoed in ’t Gooi, met jonkvrouwe Wendy die haar zoon toespreekt alsof hij in de coulissen van een talentenjacht staat. Haar man, voormalig RTL-baas Erland Galjaard, houdt een paraplu boven de camera, zodat er geen druppels op het beeld komen. Vader Xander vervult de rol van stuntelige figurant door dingen als ‘ja!’ en ‘precies!’ door de speech van zijn ex te roepen, steeds een fractie te laat.

Het cadeau blijkt een rijkeluiscanta van 15 duizend euro. Het merk van het elektrische autootje komt duidelijk in beeld, wat wellicht duidt op een dealtje met de dealer. Het enthousiasme is vertederend, het gepronk met een extreem duur cadeau schaamteloos. ‘Dit was een overgangsperiode’, zal op het bordje in het museum staan. ‘Toen tv langzaam werd verdrongen door sociale media, en rijke mensen in malle autootjes gingen rijden.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden