Reportage Speciaal bier New Kids Citro

Hoe New Kids Citro een succesbiertje in Slovenië werd

New Kids Citro. Beeld Bart Jansen

De films van de Brabantse New Kids hebben een cultstatus in Slovenië. De ruige, Aldi-bier drinkende typetjes uit Maaskantje vinden weerklank in de arbeidersstad Maribor. Zozeer dat je in Slovenië, jaren na de hype, in een bierwinkel nog kunt stuiten op het speciaalbier New Kids Citro. Hoe is dat zo gekomen?

Een pikzwarte Oatmeal Stout in een flesje met een horrorachtig-etiket. Nah, niet echt een vakantiebiertje. Een lokale Pale Ale in een blikje met gotische letters en een draak. Die gaat mee, lekker Sloveens, deze. Mijn vriendin komt vanaf de andere kant van het bierwinkeltje in Ljubljana op me af, met een wit blikje in haar handen. We zijn hier tijdens onze vakantie langer dan in de mooiste boekenwinkel van de stad. ‘Deze Elderflower Session uit Kroatië’, vraagt ze. ‘Doen of niet?’

Kort daarna valt mijn oog op een heel bijzonder biertje. ‘New Kids Citro’, staat erop, in vaag bekende letters. Vijf mannen in gabber-outfits staan op het blikje, met haarmatten die er verdacht Brabants uitzien. De traytjes Aldi-bier op het etiket nemen elke twijfel weg: de Nederlandse bioscoophits New Kids Turbo (2010) en New Kids Nitro (2011) hebben in Slovenië een vervolg gekregen in de vorm van New Kids Citro, een ‘Citra West Coast Double IPA’.

Over de treeën bier op het etiket is met goedkope opmaak het woord ‘Lobik’ geplakt, de naam van de Sloveense brouwerij. Volgens de beschrijving op de achterkant hebben de films over de bierdrinkende en broodje bapao-etende Brabanders een grote indruk op de brouwers gemaakt. ‘Een ode’, staat er in het Engels, ‘aan waarschijnlijk objectief gezien een van de beste films aller tijden. Niemand fickt mit Maaskantje, junge!’

Het Lobik-team, met brouwershoofd Alan Zarič linksonder. Beeld Lobik Brewery

Het klinkt even onlogisch als Flodder-wodka in Finland: New-Kidsbier in Slovenië. Ik wist dat er succes in Duitsland en België was: mijn middelbare school was vlakbij Maaskantje, ik zag er Duitse toeristen voor de snackbar poseren. Maar dat de films ook daarbuiten hits waren, wist ik niet. Hoe bereikte New Kids Slovenië? En wie zijn de brouwers die de films hoger in het vaandel hebben staan dan The Godfather?

Ik vraag de Sloveense caissière of ze de mannen op het blikje herkent. Ze haalt haar schouders op, terwijl ze naar Gerrie, Richard, Rikkert, Robbie en Barrie kijkt. ‘Ik dacht altijd dat het een boyband was.’

Terug in Nederland gaat het biertje in de koelkast. New Kids Turbo was hier in 2010 de best bezochte Nederlandse film, een jaar later scoorde Nitro ook goed. Turbo trok meer dan een miljoen bezoekers, iets dat in de afgelopen tien jaar maar vier Nederlandse films lukte. Maar wie denkt dat de producent van New Kids uitbundig over het internationale succes van zijn grootste hits wil praten, komt bedrogen uit.

Trailer van New Kids Turbo (2010)

Maarten Swart heeft weleens van het biertje gehoord, zegt hij, maar wil er tegen de Volkskrant niets over zeggen. ‘Dan zou ik ook over de vijftien andere New-Kidsproducten moeten vertellen’. Zelf werd hij destijds geleden ook overdonderd door het internationale succes – hij verkocht de film aan meer dan tien landen – maar nu willen hij en makersduo Steffen en Flip verder. ‘Ik ben trots op de New-Kidsfilms. Maar alles wat we ermee wilden zeggen, zit in de films.’

Het Sloveense hoofd van de Lobik-brouwerij Alen Zarič (26) wil wel graag over zijn biertje te vertellen. De geboorte daarvan begint bij een roeitraining, legt hij via Skype uit. ‘Rond mijn 18de roeide ik elke week met vrienden, daarna gingen we altijd chillen. ‘Ik heb een nieuwe film’, zei een vriend. ‘Het is een van de beste films die ik ooit heb gezien, en hij komt uit Nederland.’

De eerste New-Kidsfilm draaide naar Zarič’ weten niet in Sloveense bioscopen en was er toen nauwelijks op dvd verkrijgbaar. Maar de vriend had een vriend die in Utrecht studeerde. Die was met zijn neus in de New-Kidshype gevallen: van kinderen die elkaar voor ‘koekwous’ uitscholden tot het hardstylenummer Turbo in de Top 40. Zijn Sloveense vrienden moesten het zien, vond hij, en via torrentsites was de film zo illegaal gedownload.

Die avond kwamen Zarič en zijn vrienden niet meer bij om New Kids, deels omdat ze ‘redelijk dronken’ waren. ‘We keken met ondertiteling en lachten om het dialect. Was dit Nederlands? En die types. In Slovenië lopen zulke gasten rond, bij jullie hadden we iets anders verwacht.’

Zarič is zelf twee keer naar Maaskantje afgereisd. Beeld Lobik Brewery

Een paar weken later besloot de vriendengroep de film opnieuw te bekijken, nu nuchter. ‘Toen beseften we dat het echt een geweldige film is. Een stoner flick die niet verveelt en grappig blijft. Ik vind het moeilijk om een film van Tarantino tien keer te kijken, maar bij New-Kidsfilms kan dat makkelijk.’

Voor Zarič en zijn vrienden werden het absolute cultfilms. Hun cultfilms. ‘Ik weet niet precies waarom. Misschien sprak het idee ons aan om niet te werken en veel bier te drinken.’ New Kids werd een soort lijflied van zijn vriendengroep, zegt hij. ‘We zijn zelfs twee keer naar Maaskantje gegaan. In de snackbar aten we elke Nederlandse snack die ze verkochten.’

Zes jaar later wil Zarič, nu aan het roer van een kleine Sloveense brouwerij, een ouderwetse India Pale Ale brouwen. Het type dat populair was voor het huidige soort IPA het populairste speciaalbier werd. Een stevig, helder bier, met veel alcohol en citrus. Maar hij weet geen naam.

Beeld Lobik Brewery

Een werknemer zag New Kids: Turbo de avond ervoor ‘voor de dertigste keer’, en bedenkt de naam New Kids Citro. ‘Wow, dacht ik meteen. Dit bier is een old school-oase in een wereld die steeds sneller gaat en waar je elke maand een nieuw speciaalbier moet produceren. Dat is New Kids ook: mannen die mee willen in de moderne samenleving, in hun geval door te zuipen en te stoppen met belasting betalen.

Hoewel de New-Kidshype al zes jaar lijkt uitgedoofd, blijft New Kids Citro een van de bestsellers van de brouwerij. ‘Meestal halen we bier na een paar maanden uit de roulatie. Dit maken we al meer dan een jaar.’ En Zarič blijft reacties krijgen, zegt hij verrast, meer uit Slovenië dan uit Nederland, waar ook een partij naartoe ging.

Misschien kunnen veel Slovenen goed relateren aan de provinciale thematiek van New Kids, denkt Zarič. Slovenië is een voormalig communistisch landje in de schaduw van buurlanden Zwitserland en Oostenrijk, Maaskantje is een dorp van niets dat in de films onder druk staat van ambtenaren uit Den Bosch en Den Haag. ‘En binnen het land komen wij uit de arbeidersstad Maribor. Mensen uit Ljubljana kijken vaak op onze regio neer, terwijl wij een van de beste voetbalclubs van de Balkan hebben. Wij zijn trots op onze afkomst, net als de Brabanders in New Kids.‘

Beeld Lobik Brewery

Meer New Kids-zooi

Ook Ludo Hasenbos (39) wilde meeprofiteren aan het succes van de New Kids-films. Hij werkte destijds bij een Brabantse exploitant van rookaccessoires, waar hij New-Kidsvloeitjes en asbakken liet maken voor coffeeshops en tabakswinkels. ‘We kochten alles in dat was geproduceerd’, zegt Hasenbos. ‘Zweetbandjes, slippers, petjes, neptattoos, pruiken. Geen high quality-spul, eerder dertien-in-een-dozijnzooi.’

Helaas viel het succes van zijn newkidswebshop.nl tegen. Zo snel als de films een hype waren geworden, zo snel ging de rage volgens Hasenbos ook weer liggen, een paar maanden na het verschijnen van de tweede film. Bestellingen kwamen alleen nog maar als carnaval in aantocht was. Van het New Kids Citro-biertje heeft hij nog nooit gehoord. ‘Ik denk ook niet dat we het hadden ingekocht. We hebben al eens geprobeerd om cannabisbier te verkopen, maar dat was voor ons een ramp qua houdbaarheid.’

Het nummer Turbo van Paul Elstak, de titelsong van New Kids Turbo.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden