blikBMW i4

Hoe maak je een e-auto stoer? Plak er twee fikse ‘uitlaten’ aan

Vuistdikke,  'uitlaten' aan de achterzijde van de elektrische BMW i4 moeten de potentie (dik 500 pk  piekvermogen) van de conceptauto onderstrepen. Beeld BMW
Vuistdikke, 'uitlaten' aan de achterzijde van de elektrische BMW i4 moeten de potentie (dik 500 pk piekvermogen) van de conceptauto onderstrepen.Beeld BMW

Elektrische auto’s stellen ontwerpers voor een probleem. Wat te doen met bijvoorbeeld de grille? Deze opening aan de voorzijde, bedoeld om koele lucht bij de motor te krijgen, groeide de afgelopen twintig jaar uit van een beschaafde spleet tot een brutale muil die tragere voertuigen op de linkerbaan waarschuwde dat ze rap plaats moesten maken.

Maar elektrische auto’s hebben nauwelijks koeling nodig en dus geen grille, die in zijn groteske vorm bovendien maar voor extra luchtweerstand zorgt, wat slecht is voor de actieradius van de accu-auto. Alleen oogt de eens zo stoere SUV zonder grille ineens vooral snoezig. Om ook een elektrische auto een fier aanzien te geven, tekenden de meeste oldskoolontwerpers dus toch maar gewoon een forse grille in hun e-auto. Zie de elektrische BMW i4 die dinsdag werd gepresenteerd. Ook deze e-auto heeft de kenmerkende niervormige BMW-grille. Nergens voor nodig, maar het oogt beter en is, zoals designers graag mogen zeggen, onderdeel van het ‘merk-DNA’.

Vuistdikke 'uitlaten' aan de achterzijde van de elektrische BMW i4 moeten de potentie (dik 500 pk  piekvermogen) van de conceptauto onderstrepen. Beeld BMW
Vuistdikke 'uitlaten' aan de achterzijde van de elektrische BMW i4 moeten de potentie (dik 500 pk piekvermogen) van de conceptauto onderstrepen.Beeld BMW

Het probleem speelt niet alleen aan de voorzijde. Ook de achterkant stelt de e-auto-ontwerpers voor uitdagingen. Want – eveneens een trend van de laatste vijftien jaar – daar worden uitlaten steeds groter, qua omvang en in getal. Twee stuks is voor een premium model zo ongeveer het minimum, liever steken er vier kleuterarmdikke pijpen onder de bumper uit. Opnieuw als teken van potentie. Maar ook hier geldt: een e-auto heeft geen uitlaat.

Daar heeft BMW’s Nederlandse hoofdontwerper Adrian van Hooydonk nu ook een oplossing voor bedacht: de nieuwe i4 (nog altijd een conceptmodel, dat volgend jaar in productie moet komen) krijgt uiteraard geen uitlaten, maar wel twee ferme diffusers, een soort spoilers onderaan de achterzijde, die de luchtweerstand moeten verlagen. Je ziet ze vooral bij de sneller veronderstelde wagens. Bij de i4 zitten ze precies op de plaats waar normaal de uitlaten prijken. ‘Ze zouden een nieuw iconisch designelement kunnen worden van onze elektrische voertuiggamma’, aldus Van Hooydonk.

Nu alleen nog wat motorgeluid toevoegen en de e-auto is net een gewone auto.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden