Column Cécile à Milano

Hoe leer je een stokoude cultuur die drijft op glamour dat duur en decadent niet per se beter is?

Geen kwaad woord over Italië en de Italianen, maar haantje de voorste zijn ze op een aantal fronten bepaald niet. Zo hebben een aantal modemerken onlangs pas ontdekt dat het internet bestaat en is de ideale vrouw er een Bambi-eske bimbo. Dat er zoiets speelt als de klimaatdiscussie lijkt tijdens de Milanese modeweek ook amper doorgedrongen. De paar merken die als betrokken te boek staan hebben het er wel over, maar zachtjes, abstract en zijdelings. Hier en daar staat er een vrolijke vis op een jurk of is een marmerprint op een bloes een ‘signaal’ dat ze het heus dol zijn op Moedertje Aarde. Maar vraag je door, dan zijn de verhalen vaak nog dunner. Zo polste ik bij modehuis P. van welk materiaal een grote schelpenketting gemaakt was. ‘Van echte schelpen’, klonk het trots. ‘Uit de Filipijnen.’ En de raffia oorbellen in de vorm van een kolibri? ‘Met de hand geknoopt, in Madagaskar.’ Ik vermoed dat de schelpen niet zelf kwamen aanzwemmen en de kolibri niet op eigen kracht naar Milaan gefladderd is. 

De vraag is hoe je een samenleving met een stokoude cultuur die drijft op glamour, dik doen en fare bella figura kunt leren dat duur en decadent niet per se beter is. Zou een campagne over goed zorgen voor je kleren en ouwe spullen oplappen, zoals Sire die in Nederland voert, in Italië ook aanslaan? Nog voordat ik de vraag kon stellen had Donatella Versace – zongedroogd boegbeeld van Italiaans-maximalistische glamour – hem beantwoord. Aan het einde van haar show liep Jennifer Lopez onder luid gejoel een verrassingsronde in een geüpdatete versie van de Versace-jurk met naveldiep decolleté waarin ze in 2000 wereldfaam oogstte. Lopez is 50 maar oogt als 30, en de jurk was ook nog reuzefris. Potverdikkie, en óf goed onderhoud en knap oplappen loont, dacht ik, toen ik de de jurk en vooral het lijf van Lopez zag. Had Donatella stiekem een kneiter van een Sire-statement gemaakt.

Jennifer Lopez in Versace. Beeld Imaxtree
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden