meelezersontlezing

Hoe krijg je kinderen aan het lezen en wie is de lezer van het Magazine?

In deze rubriek reageert de redactie op wat er leeft onder lezers. Deze week: de ontlezing en het Magazine vraagt zijn lezers naar hun leven. 

null Beeld Mira den Hartog
Beeld Mira den Hartog

‘I always imagined paradise to be a kind of ­library’, zou de Argentijnse dichter Jorge Luis Borges hebben gezegd. Inmiddels koesteren steeds minder kinderen de bibliotheek als droombeeld – sterker, steeds minder leerlingen nemen een boek ter hand. Uit een mondiale studie van onderzoeksbureau PISA bleek deze week dat een kwart van de Nederlandse jongeren niet goed genoeg leest om mee te doen in onze samenleving. Zes op de tien leerlingen lezen alleen als het echt moet. Het inspireerde kinderboekenschrijver Janneke Schotveld tot het schrijven van een stuk met als uitgangspunt de prikkelende vraag: ‘Waarom zou je je kostbare tijd verdoen aan lezen’?

Dat bracht herinneringen boven bij Marja van der Vlist uit Schoonhoven, die schreef over het ‘kwartier aan het einde van de lesochtend en -middag. Elke dag keek ik uit naar dat moment. Nieuwsgierig naar hoe het verhaal verder ging. Daar is míj́n liefde voor het boek begonnen.’

Andries Brandsma uit Breda meent dat voorlezen geen remedie is. Hij heeft nooit ‘anders gedaan’: ‘je ziet me altijd met boeken en ik praat erover met mijn kinderen. Elke verjaardag kregen ze prachtige exemplaren in het meest fantasierijke design. Helaas, toen de tablet en de smartphone het huis binnenkwamen was het afgelopen. Veel ouders hebben goede bedoelingen en voeren dezelfde strijd, maar met Google, Netflix en gameapps is het gewoon gedaan. De strijd is niet te winnen zonder er elke dag ruzie over te maken. Dan ontstaat pas echt grote afkeer voor lezen. Ik heb de oplossing niet. Maar ik weet wel dat kinderen altijd van verhalen houden.’ Mira den Hartog uit Utrecht moet gedacht hebben: als ze niet willen lezen, dan ­teken ik het wel:

De lezers van het Magazine

Wie zijn de Volkskrant Magazinelezers eigenlijk? ‘We hebben het op de redactie constant over ze maar eigenlijk weten we weinig van ze’, zegt Magazinehoofdredacteur Aimée Kiene. Dus stuurde ze vorige week een enquête aan de lezers.

Wat wisten jullie al wel over de Magazinelezer?

We wisten uit onderzoek dat het evenveel vrouwen als mannen zijn – nogal onverwacht, je denkt toch vooral aan vrouwen bij het magazine –, dat ze hoogopgeleid zijn en wat ouder. Meer eigenlijk niet.’

Waarom wilden jullie nu meer weten?

‘De aanleiding is ons duizendste nummer dat uitkomt op 7 november. We wilden oorspronkelijk duizend lezers in een zaal uitnodigen en dan samen dingen testen, gerechten en cocktails. Of moderedacteur Cécile Narinx mode-advies te laten geven. Maar corona gooide roet in het eten.

‘Dus maakten we een enquête waarin we vroegen naar de lezers: hun samenlevingsvorm, inkomen, seksleven, lievelingsboeken, maar ook waar mensen spijt van hebben. Aan de hand van de antwoorden gaan we een stuk schrijven over wie onze lezer is.’

Wat is je opgevallen aan de antwoorden?

‘Mensen zijn zó openhartig. Ze schrijven over de levensbedreigende ziekte van hun kinderen, partners die ze onlangs hebben verloren. Verder is het interessant om te zien dat de grote meerderheid van de deelnemers zichzelf feminist noemt, ook bijna de helft van de mannen. En dat we nauwelijks veganistische lezers hebben, maar nog minder moslims.’

Er zijn inmiddels 2020 ingevulde vragenlijsten binnen.

‘Dat vind ik wel verrassend, we hoopten op duizend. Ik denk dat onze lezer het leuk vindt om iets van zichzelf te laten zien. Het sterkt me ook in het idee voor dit nummer: als ze het leuk vinden iets over zichzelf in te vullen, vinden ze het misschien ook leuk om over mensen zoals zijzelf te lezen.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden