Nieuws Kindermuziek

Hoe K-pop kinderliedje Baby Shark een wereldhit werd via YouTube

Tot voor kort was het anderhalve minuut durende kinderliedje Baby Shark vooral een YouTube-sensatie. Inmiddels is het een wereldhit. 

Screenshot Youtube Baby Shark op YouTube.

Vrijwel alle ouders met jonge kinderen zullen het kennen: Baby Shark, het aanstekelijke kinderliedje over een haaienfamilie dat je met enthousiaste armgebaren dient mee te zingen. Het bijbehorende filmpje is al meer dan 2,2 miljard keer bekeken op YouTube en daarmee een van de best bekeken clips ooit.

Voor wie nog onbekend is met het nummer en nog nooit met zijn handen een tandeloze haaienoma heeft uitgebeeld: bij voorbaat excuses. De kans is groot dat het virus zich verspreidt en dat ook u binnenkort op een onbewaakt moment ‘Baby Shark. Doo doo doo doo doo doo’, zult zingen.

Billboard top 100

Tot voor kort was het anderhalve minuut durende kinderliedje vooral een YouTube-sensatie. Maar deze maand belandde het liedje op nummer 32 van de Amerikaanse Billboard top 100 (die ook videostreams meeneemt in zijn waardering). Afgelopen september haalde het nummer al de Britse hitlijst. En het einde van de hype is nog niet in zicht. Het Zuid-Koreaanse bedrijf Pinkfong, dat het liedje heeft gemaakt, werkt aan een film over Baby Shark en ook de eerste Baby Shark-knuffels liggen al in de winkel.

Baby Shark is een bestaand – rechtenvrij – kinderliedje dat in 2015 door het creatieve team van Pinkfong onder handen werd genomen, zegt woordvoerder Yoon Seunghyun. Het nummer werd voorzien van een beat, een andere melodie en een vrolijke animatieclip. ‘Wij maken van langzame en monotone kinderliedjes levendige muziekvideo’s met leuke personages’, zegt Yoon. ‘Je krijgt bij ons dus niet de standaard kinderliedjes.’

Het idee voor de make-over van Baby Shark kwam voort uit het besef dat kinderen ‘sterke, woeste dieren’ leuker vinden dan bijvoorbeeld konijnen, aldus Yoon. ‘Daarom begonnen wij filmpjes te maken met prominente roofdieren, zoals leeuwen, de T-Rex en haaien.’

Het filmpje was vrijwel meteen een hit. Het begon in Azië, waar fans onder de hashtag #BabySharkChallenge anderen uitdaagden om een betere choreografie neer te zetten. Dat waaide over naar Europa en de Verenigde Staten, waar beroemdheden als Ellen DeGeneres en Kylie Jenner de uitdaging aangingen. Op YouTube staan inmiddels meer dan een half miljoen homevideo’s, memes en covers van het haaiennummer. En het zijn niet alleen kinderen die video’s uploaden; ouders doen er net zo hard aan mee.

K-popbands

Opvallend is dat ook K-popbands als Girls’ Generation en Red Velvet met het nummer aan de haal gingen. Volgens Yoon komt dat omdat de dansbare muziek van Pinkfong en de goed geproduceerde videoclip in dezelfde traditie passen. ‘Zoals BTS (een K-popband, red.) K-pop heeft geïntroduceerd bij een wereldwijd publiek, hopen wij deze muziek bekend te maken bij alle jonge kinderen.’

Zeker is dat net als in de K-pop-industrie, waar bands soms meerdere versies van hetzelfde album uitbrengen om meer geld te verdienen, ook Pinkfong alles doet om het succes van hun hit commercieel uit te buiten. Het bedrijf, dat ook apps en tekenfilmseries produceert voor kinderen, bracht Baby Shark al uit in elf verschillende talen en produceerde tientallen variaties, zoals een Halloween-Baby Shark, een Valentijnsdag-Baby Shark en een EDM-versie. De makers ontwikkelen nog meer Baby Shark-producten, zoals speelgoed, boeken en luiers.  

Screenshot Baby Shark, op YouTube.
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.