Analyse Bizzey

Hoe het rauwe en hitsige geluid van Bizzey zich razendsnel verspreidt in Nederland

Zet een paar refreintjes van recente hits achter elkaar en de gelijkenissen springen in het oog én het oor. Zo gaat Traag van Bizzey: Doe het voor me, doe het laag / Het is niet moeilijk voor je, doe het traag / Traag, traag, traag, traag, traag, traag.

Bizzey

En dit is Wine Slow van Idaly: Shawty, wine voor me slow, slow, slow, slow, slow / Shawty, wine voor me laag, laag, laag, laag, laag, laag.

Zo zijn er nu nog tal van populaire liedjes met een refrein dat één woord telkens herhaalt. Zie Beng van hitproducer Jack $hirak (De gun doet beng beng beng beng beng) en Dope van rapper Mocromaniac (Vroeger pushte ik die dope dope dope dope dope dope).

Denk hier het bekende lui voortslepende Zuid-Amerikaanse reggaeton-ritme bij – boem-tieboemtie-boem-tieboemtie-boem – en je hóórt hoe deze liedjes klinken. Monotoon en loom worden de refreintjes uitgesproken, voor een ultiem bezwerend en beneveld zomergevoel. Duf van de zon en zeven Corona verder, zak je langzaam weg in sensuele gelukzaligheid. Als een Caribische hypnose. Traag, traag, traag, traag.

Deze trend is haast volledig terug te voeren op één man: Bizzey, een naam die nog niet zo’n bekendheid geniet als Ronnie Flex, Lil’ Kleine of Boef, maar minstens evenveel hits heeft gescoord de afgelopen twee jaar. In Nederland introduceerde hij nieuwe genres uit Zuid-Amerika in een iets meer poppy vorm. Waarna dit minimalistische, rauwe en geile geluid zich hier razendsnel verspreidde in de urbanmuziek.

Hoe gaat zoiets? In gesprek met Bizzey vragen we hoe hij op zijn specifieke sound kwam, hoe hij inspeelt op het succes en hoe hij kijkt naar de vele kopieën. En weet hij al wat het geluid van morgen zal zijn?

In 2016 stapte Leo Roelandschap, zoals de rapper, zanger en producer echt heet, met een burn-out uit de internationaal populaire danceformatie Yellow Claw, waarmee hij non-stop de wereld over toerde. Hij was klaar met altijd onderweg zijn, wilde meer tijd met zijn vrouw en kind doorbrengen en ging zich richten op een solocarrière in Nederland. Een plan dat wellicht succesvoller uitpakte dan bedoeld.

Kijk nu eens naar het schema dat Bizzey voor de maand augustus op Instagram (204 duizend volgers) zette, een toer die hij ongegeneerd ‘$tacks ophalen’ noemt, straattaal voor stapels geld verdienen. Maar liefst 45 keer treedt Bizzey deze maand op, een verbijsterend gemiddelde van anderhalve show per dag. Elke week vliegt hij heen en weer tussen Nederland en Mediterrane tienerfeestoorden als Lloret de Mar, Albufeira, Kreta en Mallorca.

Ja, Bizzey is een drukbezet man (met steeds meer stacks). In de auto onderweg naar het Rijvers Festival in België krijgen we hem eindelijk te pakken. Over zijn moordende schema maakt hij zich weinig zorgen, zegt hij, een nieuwe burn-out vreest hij niet. ‘Vanochtend landde ik uit Mallorca en daarna heb ik de halve dag met mijn kleine doorgebracht. Vroeger was ik maanden achtereen van huis. Dat laat ik nu niet meer gebeuren.’

Op Curaçao, drie jaar geleden op tour met Yellow Claw, hoorde hij voor het eerst de muziek die hij zich later eigen zou maken. ‘We waren bij Zanzibar Beach en er lag een boot in het water die heel hard het nummer Ponme To’ Eso Pa’ Lante van El Chuape draaide. Ik kende die track nog niet en ik vond ‘m heel vet. Ik had geen Shazam op mijn telefoon dus ik heb wat lyrics onthouden en ben thuis gaan googelen.’

In het nummer hoor je al veel terug van Bizzey’s latere eigen liedjes: het lome ritme, de verveeld klinkende stem, het kale productiegeluid, de rauwe bas en kickdrum, die bijna lomp hard zijn ingemixt, en de woorden ‘Pa’ Lante’ die telkens herhaald worden in het refrein, in de gebiedende wijs (vrij vertaald betekent de titel ‘Zet dat allemaal voor me neer’, waarbij ‘dat allemaal’ verwijst naar een achterwerk).

Zijn toermanager, die een Dominicaanse vrouw heeft, draaide in de auto naar optredens vaak dembow uit de Dominicaanse Republiek, zegt Bizzey. ‘Zo ben ik helemaal in die muziek geraakt.’ Een van de nummers was Lento van Nfasis. Het refrein gaat zo: P'arriba pa bajo lento lento, oftewel: omhoog, omlaag, traag, traag.

‘Dat was de grootste inspiratiebron voor mijn nummer Traag’, zegt Bizzey. Ook luisterden zijn toermanager en hij onderweg veel naar baile funk, de muziek uit de achterbuurten van Brazilië. Zie de monsterhit Bum Bum Tam Tam van MC Fioti die op YouTube een miljard keer beluisterd is. Net als dembow is baile funk traag, minimalistisch en rauw. En de teksten gaan zonder uitzondering over seks en verleiding.

Bizzey schrikt in zijn teksten ook niet terug voor expliciete omschrijvingen als ‘Er wordt geflirt in deze bitch/ Er wordt geneukt in deze bitch’ (uit Lekker Lekker), ‘Zet je anu op je knieën en naar beneden tot je hielen’ (uit Traag) of ‘Je hebt geluk want d'r groeit nu iets/ Schuur harder meisje stop nu niet’ (uit JA!).

‘Ja toch, dat is de reden waarom mensen uitgaan’, zegt Bizzey. ‘Om een leuke jongen of leuk meisje tegen te komen in de club en misschien mee naar huis te nemen. Daar gaan bijna al mijn tracks over. De teksten moeten lekker simpel zijn en een beetje vies. Dat is het best voor op de dansvloer.’

Hij vindt het ook heel cool aan deze muzieksoort dat het ‘een beetje onaf’ klinkt. ‘Alsof het een demoversie is. Er worden in dit genre maar weinig sporen gebruikt, waardoor het nogal leeg klinkt. Ik hou daarvan, ik vind veel muziek overdone, te gelikt geproduceerd. En wat ook anders is aan deze genres: de bas is de melodie.’

Toen Bizzey na Yellow Claw aan zijn solocarrière ging werken, vroeg hij zich af: welke muziek wordt nog niet gemaakt in Nederland? Al snel kwam hij op baile funk en dembow. ‘Ik ben een beetje gaan klooien met die muziek en heb er mijn eigen draai aan gegeven.' Een van zijn eerste singles, het nummer Challas, werd meteen een grote hit in het clubcircuit. Daarna ging het alleen maar harder.

Hij maakte de dembow en baile funk iets radiovriendelijker en minder exotisch. Achtereenvolgens bracht hij Traag (35 miljoen streams op Spotify), Badman Ollo (14 miljoen streams), JA! (23 miljoen streams), Ze willen mee (19 miljoen streams) en Drama (16 miljoen streams) uit, allemaal min of meer volgens dezelfde formule. Neem het refrein van Ze willen mee: ‘Nu wilt ze mee, mee, mee, mee, mee, mee, mee/ Schat, waar gaan we heen, heen, heen, heen, heen, heen, heen?’

En met het succes kwamen ook de copycats. Luister nu naar de top-50 meest gestreamde nummers van Nederland op Spotify (waar Bizzey momenteel met drie liedjes in staat) en je hoort genoeg adepten van de sound van Bizzey: LIT van SBMG, Waar zijn die kechs van Mula B en Miljonair van Jack $hirak. Bizzey noemt zelf als voorbeelden Coño van Puri en Adje (refrein: ‘Zet 't in d'r, coño, coño, coño, coño’), dat 28 miljoen keer gestreamd is, en Buk van Valsbezig (refrein: Doe je dans en buk, buk, buk, buk, buk, buk’). 

‘Ik ben geen hater’, zegt Bizzey. ‘Als mensen deze muziek lekker vinden, moeten ze ook gewoon dit soort liedjes maken. Een muziekstijl is niemands eigendom. Ik heb dit genre zelf ook overgenomen en me eigen gemaakt. Iedereen is vrij om te doen wat-ie wil. Niemand overtreft me toch tot nu toe. Dagelijks krijg ik demo’s opgestuurd die heel slechte aftreksels zijn van wat ik maak.’

Bizzey wijst er ook op dat veel van de gelijkklinkende hits gemaakt zijn door bekende producers met wie hij veel samenwerkt, zoals Yung Felix, Ramiks en Jack $hirak, die allemaal muziek maken met de grote rappers en zangers van dit moment. ‘Een van mijn eerste singles, Lekker Lekker, heb ik geproduceerd met Jack $hirak. Dus hij mag met die sound doen wat hij wil. Dat hoort erbij.’

Het afgelopen jaar heeft Bizzey nóg meer invloed uitgeoefend op de Nederlandse popmuziek dan velen denken. Hij is een van de drijvende krachten achter het onwaarschijnlijke succes van Famke Louise, voorheen bekend als vlogger en model, die eind 2017 opeens de aandacht van het internet opeiste met haar hit Op Me Monnie; binnen twee weken 5 miljoen keer bekeken op YouTube.

Onder pseudoniem schreef Bizzey mee aan alle tracks van Famke Louise, die stuk voor stuk een gelijksoortig geluid hebben: een laag aantal beats per minuut, zware ge-autotunede zang en simpele, kale producties met harde bas. In eerste instantie wilde Bizzey niet bekennen dat hij schuilging achter de vlogger annex zangeres, maar inmiddels gaat Famke Louise vaak met hem mee op toer.

Bizzey lacht als hij hem wordt voorgelegd dat hij een van de invloedrijkste mensen is in de Nederlandse pop en urban. ‘Ik vind het gewoon heel leuk dat Nederland deze muziek heeft omarmd. We zijn een zeer multicultureel land, meer gemengd dan veel mensen denken. En de jeugd luistert hier allemaal naar, die geven niks om hokjes. En ze kunnen allemaal dansen alsof ze zelf uit Zuid-Amerika komen.’

Ondertussen is hij zelf alweer bezig met een nieuw geluid. Of nou ja, nieuw. ‘Ik ben me nu aan het richten op ouderwetse reggaeton. Die is wat langzamer en melodieuzer. Luister naar mijn laatste track, Maria, dat is de vibe waar ik mee doorga de komende tijd. Het is de kunst om de mensen die me na willen doen net voor te blijven.’ 

Traag in Turkije

Niet alleen in Nederland slaat de muziek van Bizzey aan. Het nummer Traag is ook in Turkije een gigantische hit. Op YouTube is Traag met 87 miljoen views de meest bekeken Nederlandse clip ooit (Habiba van Boef staat met 51 miljoen views op de tweede plek). Dat is voor een groot deel aan Turkije te danken. Het verschil in kijkersaantallen afkomstig uit Nederland en Turkije is maar een paar procent, volgens Bizzey.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.