Column Tv-recensie

Hoe gummybeertjes een bloedstollende YouTube-oorlog ontketenden tussen twee beautyvloggers – met een Grote Slachting tot gevolg

Beautyvlogger James Charles verloor deze week 3 miljoen volgers en de battle der beautygoeroes is nog niet voorbij.

Mogelijk heeft u nog nooit van James Charles of Tati Westbrook gehoord. Mogelijk heeft u zelfs nog nooit een make-uptutorial op YouTube gezien. De twee beautybloggers zijn de hoofdrolspelers in een bloedstollende YouTube-oorlog om een miljoenenpubliek, die zich ontvouwt via vele filmpjes en kanalen. Ik ben 24/7 aan het front gebleven om verslag te doen.

Ooit waren youtubers Charles (19) en Westbrook (37) besties, die met veel gegiechel, o my gawds en spontaan geknuffel elkaars make-upkanalen bevolkten. Tot afgelopen weekend, toen Westbrook een 43 minuten tellend exposé over Charles op YouTube plaatste, dat de internetgeschiedenis zal ingaan als de Grote YouTubeslachting van 2019. Charles verloor daarop bijna drie miljoen volgers, de grootste subdrop ooit.

De video van Westbrook is al 34 miljoen keer bekeken – laat dat even op je inwerken. De mondiale geboortecijfers vertonen over negen maanden mogelijk een dip dankzij dit filmpje. Want het drama viel mooi niet in die 43 minuten te beoordelen, zonder óók de tientallen reactievideo’s te bekijken. Wat heeft Charles misdaan?

Het begon allemaal met Het Vitaminenverraad. James Charles maakte op zijn Instagrampagina reclame voor Sugar Bear Hair slaapvitaminen. Lila gummybeertjes met bessensmaak, tot zover niets ongebruikelijks in influencerland. Alleen verkoopt Westbrook zelf ook vitaminen bij haar beautymerk Halo. Zij deed dus het enige wat een mens in zo’n situatie kán doen: ze liep leeg voor haar miljoenenpubliek. Over het vitaminenverraad, en o ja, over Charles’ twijfelachtige gedrag op datinggebied: hij zou ‘heteromannen laten geloven homo te zijn’. Precies ja. Iedereen begreep intuïtief dat dat iets heel ergs moest zijn. (Internet)celebs verbraken onmiddellijk alle digitale banden met Charles. Onder anderen Miley Cyrus, Kylie Jenner en Katy Perry ontvolgden Charles en hun volgers volgden. Al gauw doken er twee video’s op van (hetero)jongens die verklaarden onder druk te zijn gezet door Charles, die zou hebben gezegd dat hij iemands seksualiteit kan ‘omkeren’. Ik weet niet hoe dat werkt en ook niet of het illegaal is. Wel klinkt James Charles een beetje als een lul.

Wat je in elk geval verrassend eenvoudig kunt omkeren, is een YouTubecarrière. Westbrook besluit haar video met de woorden: ‘Ik zal altijd van James Charles houden en om hem geven.’ Verder benadrukt ze vooral haar verantwoordelijkheidsbesef als rolmodel en de integriteit van Halo. Haar bedrijf floreert in elk geval bij de bloggersbreak-up. Kennelijk is er iets nóg lonender voor een youtuber dan reclame maken voor gummybeertjes: zelfgecreëerd drama.

Mijn nieuwe favoriete tv-programma van het moment is de live-YouTubefeed met de volgersaantallen van Westbrook versus Charles, waarop te zien is hoe Westbrook klimt in hetzelfde tempo waarin Charles crasht. Het gat van zeven miljoen volgers dat er pre-YouTube-oorlog tussen hen lag, wordt door deze grote YouTubemigratie volgens de voorspellingen in de komende dagen gedicht. Een mogelijkheid die nog weinig overlopers lijken te overwegen: je kunt ze ook allebéí niet volgen.

De tussenstand is op maandagavond 4,3 miljoen, maar YouTube kan er morgenochtend heel anders uitzien. Ik weet niet of ik straks wel kan slapen, maar anders neem ik wat Sugar Bear Hair slaapgummybeertjes.

Westbrook en Charles pre-YouTube-oorlog.
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden