Hoe goed is de nieuwe Coldplay eigenlijk? De recensies

Er zijn wel meer popbandjes met hartstochtelijke liefhebbers én haters, maar Coldplay is een geval apart, schreef Volkskrant-muziekredacteur Robert van Gijssel deze week al naar aanleiding van het nieuwe album Ghost Stories dat deze week verscheen. Hoe zijn de reactie op de nieuwe Coldplay?

Coldplay-voorman Chris Martin Beeld ap

Op Ghost Stories wordt echtscheidingsleed bezongen. Chris Martin bezingt op Coldplays zesde studio-album zijn ex, de actrice Gwyneth Paltrow, maar laat geen onvertogen woord vallen. 'De toon is licht, soms wat zweverig en op een aangename manier houdt de band het klein', schrijft Volkskrant-recensent Gijsbert Kamer. 'Behalve dan in het met de Zweedse dance-producer/dj Avicii gemaakte A Sky Full Of Stars. Een trance-piano leidt een lelijk dansnummer in dat van cliché's aan elkaar hangt. Alsof iemand heeft geroepen: 'Jongens jullie hebben nog een stadion-hit nodig, doe eens wat met EDM dat vinden de mensen leuk.'

Doodzonde, vindt Kamer, die drie sterren geeft. 'Want Ghost Stories bevat een paar mooie liedjes zoals True Love, Magic en O die overtuigender klinken dan het meeste op de vorige Coldplay plaat, Mylo Xyloto (2011).'

Beeld Albumhoes Ghost Stories

NRC Handelsblad geeft ook drie sterren: 'Producer Eno, prominent aanwezig op de voorgangers Viva La Vida en Xylo Myloto, schittert door afwezigheid. Zijn minimale, conceptuele inbreng schemert door in het Eno-esque 'Midnight' met de hemelse flageoletten van de gitaar als overheersend geluidseffect. Timbaland voegt zijn digitale vingerafdruk toe aan de zeperige ballade 'True love'. In de computerdisco van 'A sky full of stars' is de inbreng van gastproducer Avicii zo overheersend dat alleen Martins stem nog herinnert aan het feit dat Coldplay zich op het podium als een band presenteert.'

'Coldplay wordt stilaan het Britse equivalent van Nickelback: een band die zo populair is dat je ze onder geen beding nog goed mag vinden', schrijft de Vlaamse krant De Morgen. Vier sterren voor een album 'met subtiele arrangementen, persoonlijke songs en melodieën die zich nog het liefst op de achtergrond houden'. 'Niet meteen Nickelback, kortom. Wie 'Ghost Stories' een kans geeft, zal verrast zijn.'

'Aangrijpend'
Een 7 uit 10 bij het Britse New Music Express. 'Ghost Stories is meer een gevoel dan een verzameling liedjes. Geen rancuneus gevoel, maar bloedeloos en gelaten - aangrijpend zelfs. Warm, gevoelig. Een succesje vol koortjes en synths.'

The Guardian (3/5*) publiceert een uitgebreide recensie. 'Het opvallendst zijn de nummers die ver liggen van de Coldplay-blauwdruk: het mooie, beatloze Midnight - gebaseerd op een oud nummer van de producer Jon Hopkins - en de single Magic, die klinkt als een prachtig ingetogen popliedje zoals Everything But the Girl dat in de jaren '90 had kunnen maken.'

De recensie die muziekblog The Quietus schreef ging viral. Waarom? In ieder geval omdat er minimaal honderd keer fuck wordt geschreven. Een fragmentje: 'At which point you have to say: For f***'s sake, why, man? Gwyneth Paltrow no longer being in your life is like having a 14 inch long celery stick that's been stuck up your arse for years surgically removed! You should be f***ing delirious! This album should be a series of f***ing honky-tonk piano-driven upbeat bangers with titles like 'Wahoo!' and 'Thank F*** Almighty, Free At Last!' and 'I Don't Have To Knit My Breakfast No More!', all accompanied to the sound of six-shooters fired into the f***ing ceiling with both hands! All your f***ing friends hated her, were you not aware of that? But no, Chris is sad, so on we f***ing crawl through the cesspools of f***ing self-pity.'

Clash Magazine geeft een 4 uit 10. 'Ghost Stories is een deprimerend levenloze plaat van muzikanten die bewezen hebben zo veel beter te kunnen.'