Hoe gaan winkeliers in Gouda om met leegstand door het internet?

Het winkelend publiek heeft internet ontdekt. Alleen webshops groeien nog, steeds meer gewone winkels leggen het loodje. Zo ook in Gouda. De Lange Tiendeweg zet alles op alles. Wat is het recept tegen de leegstand?

De binnenstad van Gouda op kaarsjesavond.Beeld anp

Het gaat slecht met de detailhandel. De omzet in non-food lag vorig jaar al 14 procent onder de omzet van begin deze eeuw, en dit jaar lijkt tot nu toe weer slechter. De crisis heeft van consumenten schuldaflossers gemaakt. Voor zover er nog wordt gekocht, gebeurt dat vooral op internet. De omzetgroei van webshops ligt nog tegen de 9 procent - omzetten die dus niet meer worden gemaakt in winkels. Steeds meer winkels leggen het loodje. Volgens winkelteller Locatus staat in Nederland 6,4 procent van alle winkels leeg, en groeit dat percentage licht.

In Gouda is dat niet anders. Neem de Lange Tiendeweg, een van de oudste straten van de stad, strategisch ingeklemd tussen de Markt - het centrale plein in de stad - en de parkeerplaats Klein Amerika aan de rand van het centrum. Een winkelstraat zonder grote ketens (op Perry na), met allemaal kleine winkeliers. Maar ook met inmiddels zes lege winkels, ruim 10 procent, ongeveer op het Goudse gemiddelde van 9,2. Hoe gaan de winkeliers in deze straat ermee om?

Dezelfde prijs
Toen Bart Jansen vorig jaar de 82 jaar oude boekwinkel Verkaaik overnam, wist hij natuurlijk dat internet de te kloppen concurrent is. Hij weet ook dat veel van zijn bezoekers met lege handen de winkel uit lopen en het boek online kopen. 'Maar waarom kopen ze dat dan niet bij verkaaikboeken.nl, waarom gaan ze dan naar bol.com? Wij hebben dezelfde prijs en dezelfde leveringsvoorwaarden', verzucht hij.

Om die klanten te trekken, begon hij een advertentiecampagne in het AD. 'Het aantal bezoekers van mijn website verdubbelde, en het aantal bestellingen verdrievoudigde. Als het zo gaat, kan ik hier bestaan.'

Als modern ondernemer weet hij dat het 'beleving' is wat hem van webshops onderscheidt. Dus toen de boekenweek begon, had hij om middernacht een lezing met Frits van Oostrom. Hij had vijftig man in de zaak, die pas om vier uur, na het gebruik van enige wijn, de deur uit gingen. 'Zo krijg je contacten.' Hij heeft nog veel meer plannen. Waarom winkelend publiek met zware tassen laten sjouwen? Waarom niet een bezorgdienst opbouwen? Eventueel met de hele straat? Zo kun je internet aan, denkt hij.

QR-code
De straat is niet afkerig van internet, dat zeker niet. Gemeente Gouda gaat alle winkels voorzien van een QR-code die verwijst naar de website van de winkel. De codes zijn ook bij parkeerterreinen op te zoeken. De winkeliersvereniging bevordert de invoering zeer. 'Wij hebben de kosten op ons genomen', zegt Harry Trel, en dat is 50 euro per winkel.

Kinderkledingwinkelier Marleen Ponte weet ook wat internet doet. Laatst kwam een echtpaar haar winkel binnen, op zoek naar vijf jurkjes voor bruidsmeisjes. 'Ze hebben hier jurkjes gepast, ik heb ze koffie gegeven. Ze gingen de deur uit en zeiden dat ze nog even moesten nadenken, maar toen wist ik het eigenlijk al. Een tijdje later kwam zij terug, wilde ze er één kopen. De rest had ze via internet gekocht, maar die ene kon ze nergens anders vinden. Die heb ik haar toen niet verkocht.'

Horlogier Van Beek, van Jewel Art & Ribelli, heeft minder moeite met internet. Hij weet wel dat horloge.nl rond de 150 horloges per dag verkoopt. 'Maar wat verdien ik nou op zo'n horloge? Niet veel hoor. Sommige merken wel, en die lopen hier goed. Maar het meest verdien ik door reparaties, door dingen voor klanten te veranderen en door eigen ontwerp.'

Waar een jaar geleden de Goudse VVV failliet ging, streek op 1 november Denise van Gastel neer, plaatselijk bekend van de meubelzaak De Bokkesprong elders in de stad. Goeie winkel was dat, tot de crisis kwam. 'Ik verkocht aan de lopende band tafels van 1500 euro. Nu nooit meer', zegt ze. De fabriek die ze maakte is failliet, Van Gastel verkoopt in het VVV-pand de restanten voor een kwart van de prijs. En verder spiegels, en schilderijen. 'En morgen planten, want daar is vraag naar.'

Er is 'handel zat', zegt Van Gastel. Maar een concept opstellen, zoals voor De Bokkesprong? Collecties samenstellen? De klant aandacht geven? Dat doet ze niet meer. Ze kijkt naar de kledingzaak aan de overkant. 'Hoe haal je het in deze tijd in je hoofd om voor 100 duizend euro een mooie collectie in je winkel te hangen, terwijl iedereen toch op internet koopt?'

Lees het hele verhaal in de Volkskrant

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden