Hoe Facebook van mobiel adverteren eindelijk een melkkoe weet te maken

Na de bekendmaking van de kwartaalcijfers van Facebook ging het aandeel op Nasdaq door het dak (plus 27 procent). De grootste belemmering van beleggers is eindelijk weggenomen: Facebook heeft eindelijk een imposante winstgroei geboekt op mobiel. Hoe Facebook van het zorgenkindje een melkkoe wist te maken.

Facebook mobile. Beeld reuters

Sinds de eerste beursgang van het bedrijf stond het aandeel van Facebook onder zware druk door zorgen over het verdienmodel. In aanloop naar de beursgang maakte Facebook in zijn prospectus zelf al duidelijk dat 'mobiel' de zwakke kant is van het sociale netwerk. Facebook verdient met name geld door het tonen van advertenties, maar de advertenties op mobiele telefoons bleven achter.

Terwijl het Facebookgebruik op de smartphone een onstuimige groei doormaakte, deden de inkomsten dit niet. Op een computer werden de advertenties aan de zijkant van de pagina getoond, en op de apps was hier geen ruimte voor. Facebook moest met een oplossing komen, anders zou de laatste aandeelhouder het licht uitdoen.

Verwachtingen
Nu lijkt Facebook het mobiele adverteren eindelijk van de grond te krijgen. Mobiele platforms waren afgelopen kwartaal goed voor 41 procent van de totale advertentie-omzet van Facebook, tegen 30 procent in het kwartaal daarvoor. Ruim 800 miljoen van de in totaal 1,15 miljard mensen met een Facebookaccount houdt zijn sociale netwerk (ook) bij via een mobiele telefoon of tablet. De totale omzet steeg met ruim 600 miljoen dollar tot 1,8 miljard dollar (1,4 miljard euro). Het bedrijf boekte een nettowinst van 333 miljoen dollar. Vorig jaar bleef onder de streep nog een verlies over van 157 miljoen dollar. De resultaten overtroffen de verwachtingen van analisten ruimschoots.

De heilige graal van het Facebook-adverteren lijkt niet één ding te zijn, maar behelst talloze vormen van adverteren. In de eerste jaren was propageren op Facebook simpel. Een advertentie kon specifiek worden gericht op een aantal demografische factoren die personen invulden op hun profiel. Een bedrijf kon ook gratis een pagina aanmaken, die fans vervolgens konden liken, waarmee ze als het ware gratis konden adverteren bij hun fans. Om meer fans te krijgen, konden bedrijven hun pagina op Facebook promoten.

Nieuwsoverzicht
Hierna introduceerde Facebook de gesponsorde verslagen, waarmee gelikete pagina's of updates tegen betaling konden worden uitgelicht bij vrienden op de tijdlijn. Niet alleen wist Facebook meer geld te verdienen aan die talloze bedrijvenpagina's, Facebook maakte meteen een soepele overgang naar advertenties op mobiel. Omdat ze in het nieuwsoverzicht staan, konden ze op dezelfde manier vertoond worden in het nieuwsoverzicht op mobiele apparaten.

Dit is interessant voor grote merken, maar Facebook trok meteen een nieuwe groep adverteerders aan. Kleine, lokale bedrijven die hun pagina of bericht bij een specifieke groep Facebookers wil uitlichten. Facebook heeft afgelopen kwartaal de miljoenste adverteerder mogen verwelkomen. Facebook wist niet alleen het aantal adverteerders op te schroeven, maar ook de waarde van een mobiele Facebookgebruiker. Vorig kwartaal was iedere mobiele gebruiker 50 dollarcent waard, tegenover 80 cent nu, zo berekende The Next Web.

Apps
Een ander lucratief verdienmodel is het in oktober geïntroduceerde advertentiemodel voor apps gebleken. Via de Facebook-app kunnen ontwikkelaars hun apps promoten. De advertentie toont meteen een installeer-knop, waarmee de gebruiker direct naar de downloadpagina van de app gaat. Naast op de gebruikelijke demografische gegevens, kunnen de adverteerders zich ook op soort telefoon, besturingssysteem en zelfs de snelheid van de internetverbinding richten.

Omdat er op de website veel meer plaats is voor advertenties, is adverteren op mobiel zo'n 70 procent duurder dan via de websites, zo onderzocht socialmediabureau Kenshoo. Dit heeft als voordeel dat de advertenties meer opvallen, waardoor er ook meer op wordt geklikt. Adverteerders willen hier dus graag extra voor betalen.

Oprichter en topman Mark Zuckerberg toonde zich erg gelukkig met de resultaten die Facebook afgelopen kwartaal boekte op zijn mobiele activiteiten. 'Die geven ons een solide basis voor de toekomst'.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.