BoekenOmslag

Hoe een stoere arbeidster op een huishoudboek belandde

De omwegen van een feministische boodschap.

Lang voor Yes we can, de slogan waarmee Barack Obama de Amerikaanse presidentsverkiezingen van 2008 inging, een tekst die zeven jaar later een Europese echo kreeg in Wir schaffen das van Angela Merkel, was er We can do it!

Beeld Spectrum

Die slagzin op een Amerikaans affiche uit het oorlogsjaar 1942, uit de mond van een arbeidster die haar spierballen toont, kreeg de afgelopen jaren een nieuw leven in feministisch perspectief. Popster Pink herhaalde de We can do it!-pose in 2010 in haar videoclip Raise Your Glass, Beyoncé deed het in 2014 op Instagram (met meer dan een miljoen likes). Er werd aan gerefereerd in politieke campagnes (Michelle Obama), in cartoons (Marge Simpson) en op de covers van The New Yorker en het Franse L’Obs – steeds met de boodschap dat vrouwen hun mannetje staan.

2009

De vrouw in het affiche uit 1942, een ontwerp van J. Howard Miller, staat tegenwoordig bekend als Rosie the Riveter, een verwijzing naar de rivets of klinknagels waarmee vliegtuig- en scheepsonderdelen aan elkaar werden geklonken. Toen Amerikaanse arbeiders in de Tweede Wereldoorlog werden opgeroepen voor de strijd tegen nazi-Duitsland, werden hun plaatsen in de oorlogsindustrie ingenomen door vrouwen – die daarmee lieten zien dat ze niet minder waren dan mannen.

1942

Rosie the Riveter begon haar leven in 1942 als een patriottisch liedje van Redd Evans en J.J. Loeb (‘She’s making history/ working for victory’) en werd zo populair dat Norman Rockwell haar een jaar later portretteerde op The Saturday Evening Post: een stoere arbeidster met een klinknagelhamer in haar schoot, de naam Rosie op haar lunchbox en een exemplaar van Mein Kampf onder haar voet.

Millers affiche had echter feministische noch patriottische bedoelingen. Het paste in een interne campagne van de Westinghouse Electric Company, die de productiviteit wilde opkrikken. Pas decennia later werd ook Millers arbeidster Rosie the Riveter genoemd en ontstonden de feministische associaties. Intussen is haar betekenis zo breed uitgewaaierd dat die zich moeiteloos uitstrekt tot een boek met poetstips.

2019

Zamarra Kok: Antwoord op al je huishoudvragen

Ontwerp Studio Jan de Boer. 

Spectrum; € 16,99.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden