Hoe duur waren die advertenties tegen bezuinigingen in The New York Times?

De cultuursector ligt niet op één lijn met de Nederlandse toerismebranche. 'Do not enter the Netherlands', stond er donderdag apocalyptisch in een advertentie in het kunstkatern van The New York Times. 'Cultural meltdown in progress'.

En gisterochtend was daar dezelfde zwarte advertentie, nu in het Frans op pagina 21 van Le Monde, speciaal voor alle Fransen die het misschien ontgaan was dat de Nederlandse cultuursector protesteert tegen de 200 miljoen euro bezuinigingen van staatssecretaris Zijlstra.

Wie zijn deze mysterieuze adverteerders? En waarom dure advertentieruimte kopen voor een pleidooi tégen bezuinigingen? In de New York Times-advertentie stond als enige afzender: 'Disgruntled Dutch artists', vergezeld van een mobiel nummer waarvan de voicemail permanent aanstaat.

Genootschap der bezuinigingshaters
Vrijdag kwam het antwoord. De Nederlandse protestgroep Halbe de Sloper beweerde achter de advertentie te zitten. Een roodharige jongeman die zich de alias 'Joost' had aangemeten wierp zich voor de NOS-camera op als woordvoerder van het geheime genootschap der bezuinigingshaters. Meer dan honderd mensen uit de kunstwereld hadden aan de advertentie meebetaald, vertelde hij, maar hoeveel geld de advertentie had gekost, wilde hij niet kwijt.

De marketing-afdeling van The New York Times doet geen uitspraken over advertentiedeals met klanten. Maar aan de hand van de tarieven van de Times is wel een schatting te maken van de kosten. Toegegeven, Joost en de zijnen hadden naar eigen zeggen scherp onderhandeld, dus misschien wijken de tarieven nog iets af van het uiteindelijke bedrag. Maar één inch, oftewel 2,5 centimeter advertentieruimte, verspreid over één krantenkolom, kost in het kunstkatern 727 dollar. De advertentie van de Disgruntled Dutch artists liep over drie kolommen en mat een inch of twaalf. Dat maakt bij elkaar 26.172 dollar. Dat is 610 keer een entreekaartje voor het eerstvolgende concert van het bedreigde Limburgs Symfonie Orkest.

Volg de Volkskrant op Twitter
Word vriend van de Volkskrant op Facebook

De advertentie in The New York Times.
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden