Hoe Drs. P Lucky Fonz III, Extince en Faberyayo inspireerde

Heinz Polzer, alias Drs P., is nog steeds ons aller taalvirtuoos en inspiratiebron voor een nieuwe generatie muzikanten. Een eerbetoon in het theater en een nieuwe cd-box benadrukken de kracht van zijn oeuvre. Lucky Fonz III, Extince en Faberyayo vertellen wat zij met de 92-jarige liedjesschrijver hebben.

Drs. P. Beeld Joost van den Broek/ de Volkskrant

'Zijn teksten zijn supergoed'
Otto Wichers (Lucky Fonz III)

Waarom de Drs: 'Kees de Koning (platenbaas van Topnotch) had het een keer over hem en ik kende alleen maar de hits. Je weet wel: Heen en Weer en de Trojka. Ik heb een documentaire over hem gezien en ben me erin gaan verdiepen. In eerste instantie dacht ik dat hij een soort komiek was, maar het bleek veel meer dan dat. Ik moest wel even wennen aan die gekke kraakstem maar hij speelt supermooi piano. Een beetje jaren dertig jazzy. Die manier van spelen is een kunst die bijna verloren is gegaan. Funky ook. En die teksten. Technisch supergoed, heel erg afgemeten en doortimmerd. Dat precisiewerk, bijna als van een horlogemaker geeft het iets ambachtelijks, iets heel verzorgds, maar niet glad. Ik houd heel erg van die manier van liedjes schrijven.

Favoriete nummer:'Winterdorp. In een droevig lied geeft hij een beeld van een suf, saai en benauwend dorpje. Maar na die ellende zoomt hij uit en wordt het in de sneeuw opeens schilderachtig en zingt hij 'Dan is het knus. Dan is 't rustiek. Een mooie klus voor Anton Pieck.' Dat is briljant omdat je juist verwacht dat het andersom zou gaan, dat hij inzoomt aan het eind van het nummer.'

Lucky Fonz III Beeld ANP

'Hij deed zelfs een beatbox'
Peter Kops (Extince)

Waarom de Drs: 'Die shout out in Spraakwater dateert nog uit de jaren tachtig. Ik zat nog in die fase waarin ik me had voorgenomen om nooit in het Nederlands te rappen. In de begindagen van Nederlandse hiphop moest alles in het Engels, want we gingen de wereld veroveren. Maar ik raakte wel geprikkeld door Nederlandse artiesten als Drs P, Robert Long en Koot en Bie. De inspiratie kwam en ik wilde de bui niet zomaar over laten gaan. Zo is Spraakwater ontstaan. Eigenlijk komt het allemaal door mijn vader. Die gaf me die Drs P. lp Over Land en Zee. Ik heb hem misschien twee keer gedraaid, maar ik herkende wel een soort taalvaardigheid. En die shout out 'machtige, krachtige Drs P. achtige' was ook heel erg bedoeld voor mijn vader. Zo van: Kijk eens pa, ik luister wel eens naar je.'

Favoriete nummer:'Tamales. Staat ook op Over Land en Zee. Een ode aan een soort Mexicaanse pannenkoek. Het grappige is, hij zingt daarop op een rapachtige manier, switcht van Nederlands naar Engels en doet zelfs een soort van human beatbox. Echt, ik stond met mijn oren te klapperen. Het klinkt als iemand die voor het eerst hiphop heeft gehoord en daar zijn eigen versie van heeft gemaakt. En dat in 1974!'

Extince Beeld Kippa

Ik heb hem nog live gezien'
Pepijn van Lanen (Faberyayo van De Jeugd van Tegenwoordig)

Waarom de Drs: 'Ik heb hem nog live gezien. Toevallig gaf hij, zestien jaar geleden, een optreden op mijn middelbare school. Mijn ouders waren allebei grote fans, dus ik kende zijn werk al. De man was toen al heel oud, maar die teksten en de melodie kwamen nog rap uit zijn mond en vingers. Het was heel tof. Het is nou ook weer niet zo dat ik hem ben gaan bestuderen, maar ik heb wel bewondering voor de manier waarop hij met taal omspringt. Het is knap dat je zo intens en heftig op hoog niveau met taal bezig kan zijn. Hij schijnt zelfs zo streng te zijn dat hij woorden met 'au' en 'ou' niet op elkaar laat rijmen. En tegelijk blijft het fris met een gezonde dosis humor zonder dat het ergens lollig wordt.'

Favoriet nummer: 'Broccoli. Inderdaad een loflied op de groente. Soms herken je er dingen in terug die we als Jeugd zelf hadden kunnen rappen. Als hij zingt 'Ja, de broccoli op Italiaanse borden is een loflied op het culinaire vak. Te geraffineerd voor buitenlandse horden die zich voeden met hun achterlijke prak.' Geweldig. En het is ook nog eens geraffineerd opgebouwd. In het eerste couplet de opzet, in het tweede werkt hij het uit en in het derde rondt hij af.'

Faberyayo Beeld ANP
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.