Hoe de popmerchandise, vermomd als mode, zijn weg naar de kledingzaak vond

De nieuwe, subtiele merchandise van sterren als Kendrick Lamar en Beyoncé

Donderdag opent in Rotterdam een heuse Kendrick Lamar-winkel.

De winkel van Kendrick Lamar in Rotterdam die vandaag opengaat. Foto Boudewijn Bollmann

Het mooie van de nieuwe Kendrick Lamar-merchandise, vanaf donderdag te koop in een exclusieve Kendrick Lamar-winkel in Rotterdam: je ziet niet direct dat het Kendrick Lamar-merchandise is. Alleen de kenner herkent de opdruk 'Nobody Pray For Me' op het achterpand van een wit windjack als tekst uit het nummer Feel.

Subtiel is ook een paars trainingspak met het logo TDE, dat staat voor Lamars onafhankelijke label Top Dawg Entertainment. Of het T-shirt met de opdruk KL17, dat de tour van Kendrick Lamar (KL), die begon in 2017, in een felgeel zonnetje zet. Toch net even anders dan dat shirtje met de opdruk 'Iron Maiden', dat je al dertig jaar kunt kopen bij alle concerten van Iron Maiden.

Beyoncé

Vrijdag komt de Amerikaanse hiphopster naar de Amsterdamse Ziggo Dome. Maar vandaag al opent de Lamar-winkel aan de Van Oldenbarneveltstraat. Omdat het anders te druk zou kunnen worden bij de stand in de popzaal, maar ook omdat de popmerchandise tegenwoordig flink opgewaardeerd is en zelfs vermomd als mode in een kledingzaak terechtkomt.

In de kledinglijn van Beyoncé vind je heel wat meer dan een T-shirt waarop je de liefde voor Beyoncé kenbaar maakt met zoiets simpels als haar naam. Beyoncé verkoopt kleding onder de merknaam Ivy Park, in Nederland in winkels van Snipes tot De Bijenkorf. Maar daarvoor bracht Beyoncé al geraffineerde merchandise op de markt; witte shirtjes met de opdruk Bey Mine boven twee kersjes of zwarte hoodies met de tekst 'Rocket 'Til Waterfalls'. Ondergoed zelfs, en onesies met de opdruk 'Yoncé'.

Als liefhebber van de hiphoprock van de Amerikaanse band Ho99o9 kom je smaakvol voor de dag in een strak, zwart spijkerjack met een paar bescheiden opgenaaide emblemen van een alziend illuminatie-oog.

Een hoedje uit de kledinglijn van Lamar.

Ramones

In tijden van teruglopende verkoop van cd's, is merchandise voor kleine en grote artiesten een steeds belangrijker bron van inkomsten geworden. Wereldtournees moeten nu eenmaal gefinancierd worden. Al stijgen de prijzen van tickets nog altijd: de recette is niet altijd genoeg om weer een paar jaar vooruit te kunnen en de studio in te duiken om te werken aan nieuw liedmateriaal. De verkoop van merchandise kan dan helpen. Dat gold al voor de Ramones, voor wie de verkoop van shirts met het iconische logo van ontwerper Arturo Vega veruit de belangrijkste bron van inkomsten was - en voor de erfgenamen nog altijd is.

Shirtjes met bandlogo's zijn nooit uit de mode geraakt. Bandshirts van Metallica, Ramones en AC/DC hangen de laatste jaren ook in grote winkelketens als H&M. Daar verdienen de betreffende bands veel geld mee.

Een trui uit de kledinglijn van Lamar.

Een zekere lifestyle

Maar de nieuwe, subtiele merchandise van bijvoorbeeld Kendrick Lamar en Beyoncé dient ook hogere doelen dan alleen economische. De kleding met oneliners en flarden tekst uit liedjes, schept een band tussen de dragers en versterkt de gemeenschapszin van de fans. Met de kleding van Beyoncé kun je jezelf een zekere lifestyle aanmeten en bovendien iets van 'empowerment' uitdragen, zoals Beyoncé dat doet in haar muziek. Want met een wit sweatshirt met de tekst 'Queen Bee - I call the Shots', zeg je tegenwoordig veel meer dan dat je fan bent van Beyoncé.

De Kendrick Lamar-winkel, die vorig jaar al kleding verkocht van Justin Bieber, The Weeknd en Kanye West, is donderdag 22/2 en vrijdag 23/2 geopend in de winkel Ansh46 in de Van Oldenbarneveltstraat 99, Rotterdam.

Een broek uit de kledinglijn van Lamar.
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.