Hoe Bol.com Nederland veroverde

350 miljoen euro heeft Ahold over voor webwinkel Bol.com. Het moet, naast Etos, Albert Heijn en Gall & Gall, een van de nieuwe merken worden van het concern. Hoe een bescheiden initiatief uitgroeide tot een miljoenenbedrijf.

Het distributiecentrum van Bol.com in Waalwijk. Foto gemaakt in 2010. © Raymond Rutting / de Volkskrant

Met de (bolle) blauwe figuren uit de reclames van de internetwinkel heeft de naam niets te maken. Bol.com begon in 1998 als Bertelsmann On Line, opgericht door het Duitse mediaconcern Bertelsmann AG. Dat concern, het grootste mediabedrijf van Duitsland, is weer voor het grootste deel eigenaar van de RTL-groep en van uitgeverij Random House.

Hoewel het Bol.com voor de wind ging, besloot de Duitse eigenaar de internetwinkel te verkopen vanwege 'een strategiewijziging'. In minder eufemistisch Nederlands: de internettak van het concern leed te veel verlies. DirectGroup, de divisie waar Bol.com onder viel, boekte in 2002 een verlies van 157 miljoen euro - reden voor een 'intern onderzoek' naar de vraag of de divisie wel in leven gehouden moest worden door Bartelsmann.

Niet, besloot men uiteindelijk. In 2009 werd Bol.com verkocht aan Nederlandse eigenaars. Cyrte Investments, deels in handen van media-ondernemer John de Mol en verzekeraar Delta Lloyd, en NPM Capital. Bol.com kwam daarmee dus in Nederlandse handen. Overigens is er nog een Duitse versie: Bol.de. Maar die is verkocht aan een al bestaande Duitse online boekwinkel: Buch.de.

Al in 2002 claimde Bol.com een marktaandeel van 50 tot 60 procent, inmiddels is het bedrijf uitgegroeid tot een van de grootste online winkels van Nederland.

Boeken

Zo'n winkel brengt nogal wat logistieke organisatie met zich mee. De boeken, waarmee Bol.com veertien jaar geleden begon, worden rechtstreeks verstuurd vanuit het Centraal Boekhuis in Culemborg, het magazijn van de gezamenlijke boekenuitgevers.

Bol.com heeft de distributie uitbesteed aan magazijnspecialist DocData. Alleen al voor Bol.com werken er vierhonderd mensen in twee ploegen. De beveiliging van de hal van Bol.com is scherper dan op Schiphol. Wil je een telefoon mee naar binnen nemen, dan moet die worden geregistreerd. Wie het magazijn uit wil met een niet-geregistreerde telefoon, moet hem inleveren.

Groei

En de winkel groeide dus. De omzet was in 2009 268 miljoen euro, de winst onbekend, maar meer dan de 10,8 miljoen van 2008. In 2011 groeide die omzet uit tot 355 miljoen euro, en maakten 3,4 miljoen klanten gebruik van bol.com.

Bol.com is actief in Nederland en sinds een paar jaar in België - waar de verkoop vorig jaar verdrievoudigde. En met de overname door Ahold zal de weg voor verdere groei vermoedelijk netjes geplaveid zijn. Daniël Ropers, directeur van Bol.com vanaf het begin, zei in 2010 tegen de Volkskrant niet bang te zijn dat 'zijn' bedrijf straks zal worden verkocht aan een partij die hij niet wil. 'Ik hoef niet bang te zijn voor assetstrippers die het bedrijf willen opdelen, want we hebben nauwelijks bezittingen. Bol.com, dat zijn de mensen die hier werken. Als de eigenaar iets doet wat ze niet zint, zijn ze weg en is bol.com weg.'

Dat lijkt voorlopig niet het geval. Bol.com zette eerder de deuren open voor derden, door ook verkopers van tweedehands boeken toe te laten op de website, en andere bedrijven de mogelijkheid te bieden om via Bol.com hun spullen te verkopen. En waar aanvankelijk alleen kleine elektrische apparaten te koop waren bij de winkel, kunnen klanten sinds vorig jaar ook bij de webwinkel terecht voor koelkasten en wasmachines. Precieze plannen voor wat Bol.com te wachten staat nu Ahold - op internet actief via Albert Heijn en albert.nl - zich als nieuwe eigenaar meldt, zijn nog niet bekend. Maar dat het doel zal zijn nog verder te groeien, zal niemand verbazen.

Beeld anp
Het distributiecentrum van Bol.com in Waalwijk. Foto gemaakt in 2010. © Raymond Rutting / de Volkskrant
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.