Hobbyfotograaf is kiekje voorbij

Eastman Kodak, het bekendste fotomerk ter wereld, had vorige week goed en slecht nieuws voor zijn aandeelhouders. De drastische overgang die het bedrijf maakte van filmrolletjes naar digitale fotografie werpt zijn vruchten af....

Door Peter van Ammelrooy

De cijfers laten zien dat de digitale revolutie in de fotografie nog lang niet is uitgewoed. Weliswaar groeide de verkoop van digitale camera’s in de VS minder hard, van 21 procent in 2005 naar 5 procent vorig jaar. Van de 29,8 miljoen verkochte camera’s was evenwel 85 procent ‘filmloos’.

Het gaat razendsnel, beaamt Roel-Jan Mouw, marketing manager bij het softwarebedrijf Adobe. ‘Als je tien jaar geleden had gezegd ‘in 2005 bestaat Minolta niet meer’, dan was je recht in je gezicht uitgelachen. Ze hadden in camera’s een marktaandeel van 40 procent. Nu zijn ze weg.’ Minolta staakte een jaar geleden de productie.

Adobe is zich ervan bewust dat Minolta’s lot elk bedrijf kan treffen. Het Amerikaanse Adobe is met Photoshop heer en meester op de markt van software voor beeldbewerking. Maar de concurrentie rukt op en niemand kan het zich veroorloven ontwikkelingen te missen.

Om die reden onthulde Adobe een jaar geleden de eerste proeve van een nieuw softwarepakket. De titel spreekt boekdelen. Lightroom is het equivalent op de computer van de ‘doka’ (dark room in het Engels), waarin de fotograaf vroeger zijn negatieven ontwikkelde.

Na een jaar uitvoerig testen – de vier testversies werden een miljoen keer van internet gedownload – is Lightroom klaar voor zijn debuut. Het programma is vanaf 19 februari voor 199 euro te koop, voor Windows- en Mac-computers (na 30 april gaat de prijs omhoog naar 299 euro). Adobe heeft Photoshop aan de naam Lightroom toegevoegd. Zo kan de nieuwkomer meeliften op de naamsbekendheid van zijn grotere broer.

Lightroom is in eerste instantie ontwikkeld voor beroepsfotografen. Dat zijn gebruikers die tot dusver bij Adobe een beetje tussen de wal en het schip vielen. Het instappakket van Adobe voor consumenten, Photoshop Elements, was ze veelal te simpel. Het grote Photoshop daarentegen is vooral voer voor de echte ‘pixelvreters’, die individuele beelden verfraaien en manipuleren tot er van het origineel vrijwel niets meer te bekennen valt.

‘Professionele fotografen zijn geen computerfanaten’, legt Mouw uit. ‘Ze willen dat software hun helpt de opnamen zo perfect mogelijk uit hun camera te halen.’ Dat betekent dat bij Lightroom de nadruk meer ligt op het snel ordenen en catalogiseren van foto’s. De bewerkingen van beelden ‘beperken’ zich tot de aanpassingen van de eigenschappen van de opnamen, zoals kleuren, helderheid, contrast en witbalans. Verder biedt Lightroom de professionele fotograaf de mogelijkheden om zijn werk te presenteren, op fotopapier, maar ook digitaal.

De lage introductieprijs daargelaten lijkt Lightroom een erg duur product voor ‘gewone’ consumenten. Toch mikt Adobe nadrukkelijk ook op de leken en vooral op de zogeheten prosumer. ‘Dat is de serieuze hobbyfotograaf, tussen de consument en de professional in’, luidt de uitleg. ‘Dat is niet iemand die pixel voor pixel aan een beeld pielt, maar die gewoon mooie opnamen nastreeft.’

Lightroom kan ook niet zonder de gevorderde leek, geeft Mouw toe. In Nederland, schat hij, zijn er zo’n tienduizend beroepsfotografen. ‘Van die groep alleen kan het pakket niet bestaan.’

Adobe rekent wel op een mentaliteitsverandering onder consumenten. ‘Die willen wel duizenden euro’s uitgeven aan de camera, maar geen stuiver aan de software.’ Photoshop, de volledige versie, is in Nederland het meest illegaal gekopieerde computerprogramma.

In de prosumer-vijver hengelen meer softwaremakers, zoals Corel (met Paintshop Pro) en ACD Systems (met ACDSeePro). In opzet en mogelijkheden is de directe concurrent van Lightroom echter Aperture van Apple. Dat pakket draait alleen op de Mac-computers van het Californische bedrijf en kostte tot april vorig jaar een vermogen: 499 dollar. Nadat Adobe Lightroom introduceerde, is de prijs van Aperture verlaagd naar 299 dollar.

Voorbeeld van een fotobewerking met Adobe Lightroom Beeld
Voorbeeld van een fotobewerking met Adobe Lightroom
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden