Hiphopper kan zijn oude draai niet vinden

Muziek..

amsterdam Zijn muzikale pieken bereikte rapper Mos Def in 1998 (als het duo Black Star met Talib Kweli) en 1999 (zijn solodebuut Black On Both Sides). Daarna was het niet veel soeps meer: sinds 2000 maakte hij meer indruk als acteur dan als rapper.

Toch was er voldoende reden om uit te kijken naar het optreden van de New Yorker (echte naam: Dante Smith-Bey), maandag in het Amsterdamse Paradiso. Het leek op het vorig jaar verschenen album The Ecstatic alsof zijn oude intelligente, menselijke hiphop eindelijk weer de hoofdzaak voor hem was.

In Paradiso toonde Mos Def zich nog immer een vriendelijke rapper, die ‘momentje alsjeblieft’ zegt wanneer hij even zijn microfoon moet wegleggen om zijn vest uit te trekken. Helaas was zijn optreden een rommeltje, zeker in de door The Ecstatic gedomineerde, veel te vrijblijvende eerste helft. De twee deejays die achter Mos Defs rug hun werk deden, draaiden tussen de nummers door veel fragmenten van oude soul-, funk-en reggaehits. Het bleek funest voor de concentratie van de rapper, die na een mopje meezingen met een oud soulplaatje steeds weer even zijn draai leek te moeten vinden.

In de tweede helft (met oude hits en wat Black Star-werk) lag het tempo wat hoger en was de soepele flow waarom Mos Def ooit bekend stond bij vlagen te horen, maar zorgde de rapper voor een overbodige onderbreking door een tijdje aan te prutsen op een drumstel. Dit optreden zou niet meer op gang komen, zoveel was tegen die tijd wel duidelijk.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden