Hip zijn kent zijn grenzen, ook voor Hyves

Hyves. In 2005 wilde iedereen erbij horen. Zelfs Wouter Bos en Jan Peter Balkenende maakten een profiel aan. Anno 2011 boert Hyves nog steeds zeer goed, maar hip is het sociale netwerk niet echt meer. Maar Hyves staat daarin niet alleen. Hip zijn kent zijn grenzen, het houdt altijd een keer op. Maar kan ook zo weer terugkeren.

Hyves is in de afgelopen vijf jaar veranderd.

Hyves-oprichter Raymond Spanjar verzuchtte vanmorgen in een interview in De Volkskrant dat hij het jammer vindt dat Hyves veranderd is. De gemiddelde Hyver is weliswaar een jaar of 30, maar het zijn toch vooral jonge tieners die nog actief zijn op het netwerk. 'Hyves is meer mainstream geworden, meer een bedrijf', zegt Spanjar. 'Nu is Facebook een gaaf merk, maar het is niet per se gezegd dat de massa volgt.'

Levensloop
Volgens trendwatcher Justien Marseille is het heel normaal dat merken een tijdje hip zijn, en dan opeens niet meer. 'Het behoort tot de natuurlijke levensloop van een merk. Hoe lang een hip merk ook hip blijft, hangt sterk af van de branche en het product. In de mode duurt zo'n cyclus gemiddeld zes maanden, in de technologie kan dat wel zes jaar zijn.'

Dat Hyves niet meer hip is, betekent dus niet dat het sociale netwerk als een nachtkaars zal uitdoven. 'De makers hebben dat ook zelf in de hand. Ze moeten constant vernieuwen en inspringen op wat hun doelgroep belangrijk vindt', aldus Marseille. Als Hyves weer meer twintigers en dertigers wil aantrekken, moeten ze
bijvoorbeeld goed kijken wat Facebook doet, en daarop inspringen.'

Hip en cool of niet, Hyves doet nog steeds goede zaken. De netwerksite werd voor 53 miljoen euro verkocht aan de Telegraaf. Spanjar stapt op en gaat de wereld weer bereizen. En uit de statistieken blijkt dat Hyves nog steeds heel goed bezocht wordt. Zoals Spanjar het zelf verwoordt: 'Het is net als met Goede tijden,
slechte tijden
: ik ken niemand die er naar kijkt, maar het wordt wel goed bekeken.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden