Hilarische papa-en-mama-oorlog, maar die herhalingen mogen geschrapt worden

Met Spijker houdt De Toneelmakerij een pleidooi voor de stem van het kind. De timing is sterk en Debbie Korper is messcherp in haar vinnige reacties.

Beeld Annette Embrechts

Roel Adam wil met zijn teksten voor het jeugdtheater zijn publiek graag nog wat opvoeden, vooral de volwassenen in de zaal. In zijn nieuwe tragikomedie Spijker (8+) pakt hij ouders die door een vechtscheiding het belang van hun kind uit het oog verliezen, hard aan. Dat voert hij door tot in het absurde.

Margreet (een drooggekookte quinoamoeder) en Theo (een futloze ex-kok) vechten elkaar de tent uit. Ze hebben alleen te veel schulden om apart te wonen. Dus delen ze hun huis rigoureus door de helft. Margreet bestiert keukenblok en wc, Theo bank, boksbal en magnetron. De televisie staat precies op de erfscheiding. Zoon Spijker kan slechts aan deze bizarre tweedeling ontsnappen door als vogel over het afzetlint te vliegen. Geen wonder dat zijn alter ego op internet precies dat is: Flying Bird.

Natuurlijk leidt deze onhoudbare situatie tot malle taferelen zoals plassen voor 20 cent en bellen op 1 meter afstand. Hilarisch is dat scenarist Roel Adam en zijn vrouw Debbie Korper zelf het kijvende stel spelen. De timing aan weerszijde van het rood-witte afzetlint is sterk en Korper is messcherp in haar vinnige reacties. Phi Nguyen geeft Spijkers machteloosheid een mooi rafelrandje. Een paar pruiken en geverfde haren doen de rest.

Wel legt Adam de 'papa-en-mama-oorlog' te nadrukkelijk uit. Er kunnen wat herhalingen geschrapt en het tempo in de regie van Liesbeth Coltof mag nog wat opgeschroefd.

Spijker
Jeugdtheater
Door de Toneelmakerij, regie Liesbeth Coltof.
13/1, De Krakeling, Amsterdam.
Tournee t/m 25/3. Vanaf 8 jaar.

Het stuk komt pas echt op gang wanneer het Poolse internetvriendinnetje van Spijker ten tonele verschijnt en zo haar redenen heeft zichzelf onderdak te verschaffen in het linker- en rechterdomein van de een(s)gezinswoning. Dat een kraslot uiteindelijk uitkomst biedt, is twijfelachtig - lost geld alles op? - en wel erg makkelijk. Maar Tine Cartuyvels zorgt wel voor hilariteit met haar Vlaams-Poolse accent en consequente verbasteringen, zoals 'voedselplank' waar ze voedselbank bedoelt en gruwelijkstherapie waar ze de 'h' niet kan uitspreken.

Zo'n geoliede slapstickcarrousel als de met een Gouden Krekel gelauwerde komedie De Tantes (ook naar een tekst van Adam) wordt Spijker niet. In die voorstelling klopte elke zin en elk gebaar. Met Spijker heeft De Toneelmakerij wel weer een ernstig en grappig pleidooi in huis om vooral de stem van het kind te blijven horen, ook al 'doen je oren pijn van het luisteren' (aldus Theo).

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden