Muziekrecensie Mozart en Padding

Hikkende ritmes en hortende harmonieën staan een heldere vorm niet in de weg ★★★★☆

Voor de verandering mogen de backbenchers van het orkest schitteren.

Martijn Padding

Tegendraads en traditie hebben ongeveer de hele 20ste eeuw met elkaar op gespannen voet gestaan, en die tweespalt is nog lang niet voorbij. Maar in het werk van componist Martijn Padding (62) gaan dwarse en vertrouwde klanken een innemende en bekoorlijke fusie aan. Zo hanteert hij in zijn concerten de al van Vivaldi bekende driedelige vorm (snel-langzaam-snel) en is ook de zuivere drieklank allerminst taboe.

Maar er is ook altijd iets ongewoons. In zijn Triple concertino, dat donderdag in première ging bij het Rotterdams Philharmonisch Orkest, zijn de solopartijen toebedeeld aan de althobo, de basklarinet en de contrafagot, lage instrumenten die normaal gesproken de backbenchers in het orkest zijn.

Het is Padding niet echt gelukt om van dienaars meesters te maken – wat aan het muzikaal gehalte van het Triple concertino overigens niets afdoet. In het tweede deel kan het solistentrio schitteren in passages waarin arcadische schoonheid geleidelijk wijkt voor onzegbaar verdriet.

In de hoekdelen mochten Ron Tijhuis, Romke-Jan Wijmenga en Hans Wisse blazen wat ze wilden, maar ze raakten op de achter-, of beter ondergrond als het orkest wat meer duiten in het zakje deed, die overigens stravinskiaanser zijn dan gewoonlijk bij Padding. Hikkende ritmes en hortende harmonieën staan een heldere vorm niet in de weg.

Daarmee sloot het werk verbazend goed aan bij de eloquente vertolking van Mozarts Vioolconcert nr. 5 door Rosanne Philippens en van diens Symfonie nr. 39, die in 1788 een even frapperende uitwerking gehad moet hebben als Paddings werk nu.

Mozart en Padding

★★★★☆

Klassiek

Door het Rotterdams Philharmonisch Orkest o.l.v. Jan Willem de Vriend. 4/4, De Doelen, Rotterdam.

Componist Martijn Padding ontdekt schoonheid in de muurbloempjes onder de instrumenten

In zijn nieuwe werk Triple Concertino is een glansrol weggelegd voor althobo, contrafagot en basklarinet.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden