ProfielRenze Klamer

Hij geldt als dé belofte van Hilversum. Wie is Renze Klamer en wat maakt hem zo goed?

Renze Klamer.Beeld Eva Roefs

Met Fidan Ekiz presenteert Renze Klamer straks De vooravond, de opvolger van DWDD. Zijn talent voor presenteren werd ontdekt bij de EO. Waarin zit zijn aantrekkingskracht? 

Hij komt voor de gemiddelde kijker ogenschijnlijk uit het niets. Toch presenteert Renze Klamer (31) vanaf maandag de dagelijkse talkshow De vooravond, op de meest prestigieuze plek van de publieke omroep. Samen met Fidan Ekiz (43) volgt hij Matthijs van Nieuwkerk op, die na vijftien jaar is gestopt met De wereld draait door.

Hoe is een relatief onbekende presentator op zo’n begeerd tijdslot terechtgekomen en waarin schuilt zijn aantrekkingskracht?

Klamer maakt al negen jaar programma’s, vooral op de radio. Voor zijn hbo-opleiding vrijetijdsmanagement loopt hij in 2009 stage op de afdeling marketing van de Evangelische Omroep. Hij krijgt een contract en wordt verantwoordelijk voor content voor websites van de EO, over programma’s en evenementen.

Als niemand beschikbaar blijkt om filmpjes te maken van  het jaarlijkse evenement Nederland zingt in de Jaarbeurs in Utrecht, besluit Klamer het zelf maar eens te proberen. Het gaat zo goed dat de eindredacteur van het programma hem uitnodigt voor een test voor nieuwe presentatoren. Die doorstaat Klamer met glans, waarna hij en een paar anderen cursussen gaan volgen bij Media Academie: van autocueteksten voorlezen tot interviewen. En hij mag een nachtprogramma presenteren op Radio 1.

‘Renze bracht iets mee dat interessant was voor de EO: hij was jong en keek open en nieuwsgierig naar de wereld’, zegt Wim Eikelboom (51), toenmalig eindredacteur bij de EO. ‘Die omroep heeft een traditie van stevige, doorgewinterde journalisten, van wie de luisteraar meteen weet wat ze vinden. Bij Renze weet je dat niet. Dat was en is zijn charme.’

Klamer doet in 2011 en 2012 ervaring op in Makkelijk Praten Achteraf, waarin hij voor de website direct na elke uitzending van Knevel & Van Den Brink de tafelgasten interviewt, op een luchtige manier. Hij confronteert ze onder meer met reacties van kijkers, op Twitter.

‘Als onervaren broekie kon ik allerlei prominente mensen interviewen’, vertelt hij aan de telefoon, op woensdag 26 augustus. ‘Ik heb er zeker vierhonderd gesproken. Het was eigenlijk mijn eerste stap richting de journalistiek, omdat ik overdag ook vaak op die redactie zat.’

Beeld Eva Roefs

De EO geeft Klamer meer kansen op Radio 1, waar hij Dit is de dag mag presenteren en, vanaf 2016, Langs de lijn en omstreken. Hij vormt daar een duo met NOS-presentator Robbert Meeder (61). Die merkt al snel dat de dertig jaar jongere Klamer talent heeft.

‘Renze is journalistiek sterk, breed geïnteresseerd en hij luistert heel goed’, zegt Meeder. ‘Een redacteur kan een lijn van het gesprek voor hem bedenken, maar als een gast iets zegt wat interessanter is, laat Renze die lijn los. Dat moet je durven en kunnen.’

Ze vormen een goed duo, dat elkaar de ruimte geeft. ‘Dat klinkt misschien logisch, maar zo gaat het niet altijd’, vertelt de NOS-presentator. ‘Als je op de radio of tv bent, krijg je vanzelf een ego. Dat moet je aan de kant kunnen zetten, in dienst van het programma. Dat kan Renze. Langs de lijn en omstreken was goed voor zijn ontwikkeling.  Hij deed er ervaring op met langere interviews, van een kwartier, en hij is losser geworden.’

Bij de EO zien leidinggevenden Klamer in die tijd als ‘de gouden jongen’, zegt Wim Eikelboom. ‘Het was duidelijk dat hij goed overkomt op camera. Ze staken veel geld in zijn opleiding tot een goede presentator. Hij moest het nieuwe tv-gezicht worden. Renze is volstrekt zichzelf op televisie. In het NOS Journaal zie ik presentatoren soms een ‘loopje’ doen, waarvan ik denk: dat moet van de regisseur, dat is onnatuurlijk. Bij Renze ziet alles er naturel uit, dat zie je niet vaak.’

Klamer wil naast radio ook graag tv-programma’s maken, want dat medium heeft meer impact. Het valt alleen niet mee iets te vinden dat de EO wil maken én dat bij hem past. Hij mag vlieguren maken in tv-programma's als Arena, Passion Talk en God in de Lage Landen, maar bijna altijd als sidekick of verslaggever. Een groot deel van de relatief schaarse zendtijd van de EO gaat naar anderen.

‘Ik heb er een tijdje mee geworsteld’, zegt hij zelf. ‘Op tv zag ik tv-makers van mijn leeftijd, soms zelfs jonger, zich sneller ontwikkelden. Ik dacht: misschien pas ik wel niet in deze mediatijd, waarin programmamakers series maken over reizen of iets persoonlijks als vader worden en over álles een uitgesproken mening hebben. Zo ben ik niet. Uiteindelijk dacht ik: is er een plek waar ik me beter kan ontwikkelen? Dat was BNNVara.’

Het is in zekere zin een breuk met zijn verleden. Klamer is opgegroeid in een protestants milieu. Als kind ging hij meermaals met bussen vol kerkgenoten naar de EO Jongerendag, die hij later zelf zou presenteren.

Klamers ouders zijn gereformeerd vrijgemaakt. Hun geloofsgenoten scheidden zich in 1944 af van de Gereformeerde Kerken in Nederland, na een verschil van mening over de interpretatie van de Bijbel. Ze leggen die strikter uit, simpel gezegd. Het gezin gaat elke zondag twee keer naar de kerk. Dat is zijn wereld, in Capelle aan den IJssel en omgeving: de christelijke jeugdvereniging, catechisatie en gereformeerde scholen.

De vrouw met wie hij in 2014 trouwt en twee kinderen krijgt, zangeres Pearl Jozefzoon, is ook gelovig. Hun huwelijk is vorig jaar gestrand.

BNNVara past beter bij de nieuwe fase in zijn leven, legt Klamer na zijn overstap uit in de Varagids. ‘Deze omroep is open, eerlijk en rauwer. Je mag hier zijn wie je bent, met je mooie en lelijke dingen. Ik ben net gescheiden van Pearl, we hebben een jaar van ellende achter de rug. Bij de EO paste ik daardoor niet meer in het ideale plaatje. Het werkte bevrijdend om uit die wereld te stappen.’

Heeft de EO hem op het matje geroepen? Nee, zegt hij nu. ‘Ik merkte wel dat een scheiding veel kan losmaken in de christelijke gemeenschap. Ik kreeg mails waarin christenen de hoop uitspraken dat we weer bij elkaar zouden komen. Een enkeling veroordeelde de scheiding. Ik moet er zelf nog steeds aan wennen dat ik niet langer voldoe aan het christelijke ideaalbeeld. Dat is een van de redenen dat ik me niet senang meer voelde bij de EO en niet langer naar de kerk ga, al bid ik nog wel met mijn dochter. Op dat soort plekken voelt het alsof er ogen in mijn rug branden.’

Bij BNNVara krijgt Klamer eindelijk de kans een dagelijks programma te presenteren. In oktober 2018 wordt hij presentator van Na het nieuws, een dagelijkse talkshow op het themakanaal NPO 1 Extra, na het achtuurjournaal.  Op de slecht bekeken themazender kan hij zich in de luwte ontwikkelen.

Tv-recensenten merken hem op, en zijn lovend. ‘Klamer is uitstekend voorbereid, niet bang om te interrumperen of een grapje te maken’, schrijft NRC Handelsblad. Het Algemeen Dagblad prijst zijn intelligentie en natuurlijke overwicht aan tafel. De Volkskrant roept hem in 2019 uit tot een-na-grootste mediatalent van Nederland (na presentatrice Anna Gimbrère).

Beeld Eva Roefs

Bij BNNVara begint zijn samenwerking met Jerney Zwart (34). Ze is oud-redacteur van talkshows als Pauw, voormalig samensteller van Jinek en eindredacteur van De vooravond. Een anekdote uit december 2018 typeert hem, zegt ze.

‘Ik zie het nog voor me’, vertelt Zwart. ‘De show is net begonnen, we zijn live op tv en tijdens een kort filmpje houdt Renze ineens zijn draaiboek omhoog. Er klopt iets niet, zie ik. Dat is vervelend, wat het ook is. In het draaiboek staan vragen die hij het komende halfuur kan stellen aan drie studiogasten, en wanneer hij filmpjes moet aankondigen. Gelukkig ziet Renze er rustig uit. Dus ik denk: hij heeft een draaiboek waarin de laatste wijzigingen ontbreken. Daarmee redt hij zich wel een kwartiertje, tot we hem tijdens een langer filmpje de juiste versie geven.’

Na de uitzending blijkt wat er aan de hand was: ‘Een stagiair had Renze een print gegeven van het draaiboek van een paar dagen eerder, met andere gasten. Hij deed alles uit z’n hoofd! Maar het ging zo goed dat niemand het doorhad.’

Zwart: ‘Ik werk al elf jaar bij de tv, maar behalve Jeroen Pauw ken ik niemand die zo ontspannen een programma in gaat. Hoe dat kan? Omdat Renze het leuk vindt en zich goed voorbereidt, denk ik. Hij sprak de stagiair natuurlijk aan op haar fout, maar op een opbouwende manier. Hij zei: ik moet wel op je kunnen vertrouwen.’

Volgens haar is Klamer een allround programmamaker, die heel leergierig is. ‘Renze zit overal bovenop, van de gastenkeuze tot het logo van het programma. Als ik zeg dat iets nu eenmaal zo hoort op tv, zegt hij: kan het niet anders? Hij is creatief en origineel. We hebben in 2019 samen de latenighttalkshow Laat op vrijdag bedacht. Daarin introduceert Renze zijn gasten aan de piano, met een zelfgeschreven, toepasselijk liedje.

In dit programma blijkt dat Klamer meer kan dan praten over actuele onderwerpen. Hij maakt entertainment, geïnspireerd op Graham Norton. Het past bij het tijdstip, vrijdagavond laat, en is een weloverwogen keuze: hij wil laten zien dat hij ook een muzikale en absurdistische kant heeft.

In Hilversum zingt Klamers naam dan al rond als een van de grootste talenten van de publieke omroep. In maart 2020 komt het aan de orde in de Varagids, waarin de interviewer zegt: ‘BNNVara heeft grote plannen met je, word jij de opvolger van Matthijs?’

Klamer weet van niets, zegt hij. ‘Ik hoor vaker dat ik voor iets word klaargestoomd. Maar ik spreek de omroepbazen zelden en ben evenmin gepolst. Maar ik heb wel een plan. Matthijs van Nieuwkerk heeft DWDD kunnen vormen omdat het format bij hem past. Daarom komen de gasten er graag en geniet de kijker. Ik hoop ook zo’n gouden driehoek te vinden.’

Even daarna doen veel presentatoren een screentest voor het meest gewilde tijdslot van Hilversum. Klamer ook. Hij vertelt BNNVara dat hij een duo wil vormen met Fidan Ekiz. Als presentator heeft hij de journalist van Turkse komaf meerdere keren geïnterviewd. Ze hebben een ‘klik’, mede doordat ze allebei in Rotterdam zijn geboren.

‘Wat ik in hem herken is dat Renze ook niet snel genoegen neemt met een antwoord’, zegt Ekiz. ‘Misschien komt het doordat we zijn opgegroeid in een gemeenschap met veel sociale controle. We blijven vragen stellen, denken buiten de gevestigde kaders. Respectvol, maar kritisch. Daar moet je lef voor hebben, want het wordt je niet altijd in dank afgenomen.’

Waarom is de keuze op dit duo gevallen? ‘Vanwege hun présence’, zegt Frans Klein, directeur video van de NPO. ‘Ze komen goed over op tv, zijn vaardig als interviewer en gespreksleider en zorgen dat de kijker op het puntje van de stoel zit. Er zit ontspanning in, gemak, zelfvertrouwen.’

Beeld Eva Roefs

Klein typeert Klamer als hongerig, gedreven, ambitieus, vrolijk en fris. ‘Hij is  van een jongere generatie dan Matthijs van Nieuwkerk, iemand die is opgegroeid met games en sociale media. En hij heeft good looks, hij is prettig om naar te kijken.’

Dat beaamt Ekiz: ‘Ik plaag Renze er graag mee. Pretty boy, noem ik hem vaak. We houden er allebei van mooie foto’s van onszelf online te zetten. Ik zeg wel eens: eindelijk heb ik iemand gevonden die nog ijdeler is dan ik. Haha.’

Eigenlijk is er weinig op hem aan te merken. Vrienden, collega’s en zijn oudere zus Sanne omschrijven hem als attent, zorgzaam en empathisch. Hij is eigenwijs, maar vatbaar voor goede argumenten.

Klamer is opvallend gelijkmatig, maar niet als hij een partijtje squash of tennis dreigt te verliezen. Dan wordt hij chagrijnig of begint hij op zichzelf te schelden. Vrienden hebben hem er weleens op aangesproken. Klamer probeert erop te letten, zegt hijzelf. Als iemand veel beter is, heeft hij vrede met een nederlaag. Maar als hij onnodig verliest, vindt hij dat moeilijk te verkroppen.

Is hij niet te veel een ideale schoonzoon? Nee, zegt Klein (NPO). ‘Renze gaat ons nog verrassen met scherpe vragen, denk ik. En wie wil er nou geen ideale schoonzoon zijn of hebben? Als mensen iemand graag zien op tv, is dat juist mooi meegenomen.’

‘Op zich is dat waar’, zegt Wim Eikelboom, coördinator bij NPO Radio 1. ‘Voor de presentator van zo’n talkshow heeft Renze het goede karakter. Hij is nieuwsgierig, goedlachs, kan relativeren en heeft de gunfactor. Maar zijn charme is ook zijn valkuil. Ik mis een beetje profiel. Ik vraag me af: waar windt hij zich over op? Waar zit zijn engagement? Toen je me net vroeg welk bijzondere radio-interviews Renze heeft gemaakt, schoot me zo snel niets te binnen. Dat is misschien wel een teken aan de wand.’

Hij moet nog wat stappen zetten, vindt Eikelboom: ‘Renze wil volgens mij nog te aardig gevonden worden. Als politici in campagnetijd naar De vooravond komen, hoop ik dat hij de ballen heeft om ze kritisch aan te pakken, zoals Sven Kockelmann en Tijs van den Brink dat kunnen. Een vleugje Sven en Tijs zou hem niet misstaan.’

Klamer wil ‘in zijn algemeenheid een betere interviewer worden’, zegt hij desgevraagd. ‘Daar hoort scherpte ook bij. Als er bijvoorbeeld een politicus zit, kies ik zeker voor een scherper gesprek, waarin ik veel zal doorvragen.’ Een van zijn journalistieke voorbeelden is Paul Witteman. ‘Die kan met een sympathiek gezicht best vileine vragen stellen’, vertelt hij. ‘Dat vind ik mooi.’ 

Dat is een kant die hij nog niet zo vaak heeft laten zien, zeggen anderen. Wat dat betreft lijkt zijn co-presentator, die in sommige opzichten zijn tegenpool is, een goede keuze: Fidan Ekiz gaat er soms met gestrekt been in. 

‘Renze en ik vullen elkaar goed aan’, beaamt Ekiz. ‘Ik ben van de woeste golven, hij niet. Ik geef mijn mening en kan nogal chaotisch zijn. Renze heeft beter zicht op het draaiboek en kan geweldig sfeer maken. Mensen voelen zich bij hem op hun gemak, ik ook. Als er iemand is met wie ik dit avontuur aandurf, is het Renze.’

In zijn latenighttalkshow sprak Klamer steevast over aparte gewoonten en voorliefdes van gasten. Die heeft hij natuurlijk ook. Hij is gek op gadgets, zoals drones. Daarmee maakt hij gelikte filmpjes van snowboardvakanties met vrienden. Een van zijn eerste singles was de meestamper We’re Going to Ibiza van Vengaboys. Als kind gaf hij goochelshows. Met vrienden speelt hij het voetbalspel Rocket League op de Xbox. En hij acteert graag: zijn droomrol is rechercheur in een crimeserie.

Renze Klamer

1989 Geboren op 12 mei in Rotterdam

2005 Hbo vrijetijdsmanagement, Breda

2011 Dit is de Nacht (EO), NPO Radio 1

Makkelijk Praten Achteraf, online

2013 Dit is De Dag, Radio 1

2014 Arena, debatprogramma NPO 2

2016 Langs de Lijn En Omstreken, Radio 1

2018 Op Weg Naar The Passion, NPO 1

Na Het Nieuws (BNNVara), NPO 1 Extra

2019 Dieper in de Nacht, Radio 1

Op Weg naar het Lagerhuis, NPO 2

Vast item De Belbus in Kassa, NPO 1

Wint schaatsprogramma De IJzersterkste, NPO 1

2020 De Nieuws BV, Radio 1

Laat op Vrijdag (vanaf juli Op Vrijdag)

De Vooravond, NPO 1

Renze Klamer woont in Houten en heeft twee kinderen: Naomi (5) en Ezra (1,5)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden