Hier komen de mannelijke beautyvloggers

De big business van beautyvloggers breidt zich uit met mannen. Meer dan de vrouwelijke vloggers verbinden zij hun liefde voor make-up aan een persoonlijk verhaal.

De Amerikaanse beautyvlogger Manny Gutierrez.

'Hi guys! Welcome back to my channel!' Met een lach begroet de Amerikaanse Manny Gutierrez (26) ons op zijn YouTubekanaal Manny Mua. Hij draagt een grijs T-shirt, heeft een lichte stoppelbaard en een rood petje achterstevoren op zijn hoofd. Op het eerste gezicht een alledaagse jongen. Toch heeft Gutierrez ruim drie miljoen volgers. De reden van zijn succes? Hij maakt zichzelf op.

Gutierrez is een van de mannelijke beautyvloggers die de afgelopen jaren aan populariteit hebben gewonnen. Beautyvloggers zijn meestal jonge vrouwen, die video's plaatsen op YouTube waarin ze zichzelf opmaken of bepaalde make-upproducten aanprijzen. Een hit zijn de zogenaamde 'tutorials', waarin specifieke looks worden uitgelegd. Voor elke wens is een stappenplan te vinden: bijvoorbeeld hoe je de perfecte eyeliner plaatst of wat de beste lippenstift is bij je huidskleur. Hoewel het vloggen vaak begint als hobby, verdienen de succesvolle YouTubesterren bakken met geld. Zo werd in Jinek bekend dat de Noord-Brabantse Nikkie de Jager (23) met haar account NikkieTutorials - bijna 7 miljoen volgers wereldwijd - een geschatte nettowaarde heeft van 17 miljoen euro.

Tegenwoordig maken steeds meer mannen dit soort video's. Geen dragqueens of transgenders, maar homoseksuele mannen die zich identificeren als man. De make-up die ze dragen is niet subtiel, zoals bedoeld om pukkels te camoufleren, en niet mannelijk, met slechts wat zwarte kohl rond de ogen à la Keith Richards of filmpersonage Jack Sparrow. Sterker nog, ze kiezen make-up die over het algemeen 'vrouwelijk' zou kunnen worden genoemd: flink wat foundation, felle lippenstift en opvallende oogschaduw. Want, zoals Gutierrez luidkeels op zijn kanaal verkondigt: 'Make-up heeft geen gender!'

Manscara

Steeds meer mannen geven geld uit aan make-up. Een trend waar de verzorgingsindustrie maar al te graag op inspeelt: zo hebben modehuizen Tom Ford en Marc Jacobs allebei een make-upcollectie voor mannen uitgebracht. Bij webshop Mencare.nl wordt mascara 'manscara' en eyeliner 'guyliner' genoemd. Bij sommige mannenmake-up gaat het erom dat die vooral niet te zien is. Veelverkochte producten zijn camouflagesticks, bronzers en matterende poeders.

Zijn boodschap lijkt aan te slaan: afgelopen januari werd hij gevraagd als eerste mannelijke ambassadeur van make-upmerk Maybelline. In oktober 2016 vroeg het Amerikaanse merk CoverGirl de toen 17-jarige New Yorkse James Charles als hun model. Dit was de eerste keer dat een make-upmerk een mannelijke vertegenwoordiger koos. Charles was een jaar eerder begonnen op Instagram en YouTube en had in korte tijd honderdduizenden fans vergaard. Wie nu een kijkje neemt op zijn socialemediakanalen ziet filmpjes en foto's van de uiteenlopende verschijningen van de tiener: van 'Mrs. Claus Drag' (een dragqueenversie van de kerstman) tot 'Valentines Day Glitter' (roze opgemaakte ogen, wangen en lippen met glitterhartjes).

De Filipijns-Amerikaanse Patrick Simondac (27), beter bekend als PatrickStarrr, heeft ook een succesvol kanaal. Hij is mollig, een beetje kalend en heeft een donkere huidskleur. In zijn succesvolste filmpje 'The Power of Makeup', 8 miljoen keer bekeken, vertelt hij dat make-up niets anders is dan kleding: 'Het is een vorm van zelfexpressie. Het is prima om jezelf te zijn', spreekt hij de kijker bemoedigend toe, terwijl hij moeiteloos een strak lijntje eyeliner zet.

Tekst gaat verder onder de afbeelding.

Dit is typerend voor mannelijke beautyvloggers: ze houden het niet bij opmaken, maar delen persoonlijke verhalen. Zo vertelt Guiterrez in zijn 'Coming Out Story' hoe moeilijk het voor hem was om uit de kast te komen in de strenggelovige sekte waarin hij opgroeide. En in 'I Am a Man' vertelt Simondac dat je als jongen ook make-up kunt dragen zonder dat dat betekent dat je transgender bent. De meeste vloggers praten over homoseksualiteit en ervaringen met racisme of pesten. Hierbij richten ze zich voornamelijk op jongere jongens die net als zij anders zijn dan de rest, in een poging hen een hart onder de riem te steken.

Het kanaal Cocoo and Curls van visagist Rovanny Frans (26) uit Den Haag bestaat ook uit zulke video's. Zo vertelt hij in de ene vlog hoe hij uit de kast is gekomen en in de andere hoe je het best je afrokapsel kunt verzorgen. Sinds twee jaar vlogt hij regelmatig. 'Ik begon met mijn wenkbrauwen bij te werken. Met een zwart potlood kleurde ik ze helemaal in. Geen gezicht.' Maar oefening baart kunst: inmiddels heeft hij een visagieopleiding voltooid en begint hij in september als visagist bij make-upmerk Mac Cosmetics.

Via sociale media kwam Frans erachter dat er meer mensen waren zoals hij: 'Op internet zie je homoseksuele jongens met make-up en nephaar; die kom je niet zo gauw tegen in de supermarkt. Op YouTube kan dit wel gewoon. Vooral de Amerikaanse mannelijke beautyvloggers zijn extravagant. Dat inspireerde me.'

Soms krijgt Frans negatieve reacties, zowel op het internet als in het echte leven. Dan wordt hij uitgescholden voor 'flikker' of denken mensen dat hij transgender is. Frans: 'Dat is soms lastig. Maar ik begrijp wel dat mijn uiterlijk voor sommige mensen verwarrend is.'

Kenrick Nicolaas (19) is ook al twee jaar bezig als vlogger, maar sinds een jaar - toen hij begon met zich voor de camera op te maken - groeit zijn kanaal pas echt. Net zoals bij Frans ontwikkelde zijn liefde voor opmaken zich geleidelijk: hij begon met minimale make-up en kreeg van zijn volgers te horen dat hij er goed in was. Hierdoor ging Nicolaas zich steeds opvallender opmaken, bijvoorbeeld door een look van Kim Kardashian na te doen. Nepwimpers, haarextensions, rouge: alles trekt hij tegenwoordig uit de kast. 'Als ik make-up op heb, voel ik me een sterker persoon. Ik kan imperfecties wegwerken en word een zelfverzekerder versie van mezelf.'

Nicolaas ziet het dragen van make-up als protest, want hij krijgt veel negatief commentaar te verduren: 'Dagelijks krijg ik berichten via YouTube, mail of Instagram dat ik lelijk ben en zelfmoord moet plegen. Ik probeer het van me te laten afglijden, maar het raakt me toch.' In het echt krijgt Nicolaas weleens scheve blikken, maar de haat is dan minder extreem. 'Dat durven ze toch alleen op het internet.' Toch blijft hij doorgaan, voor de vele mensen die het wel leuk vinden. 'Vooral voor de jonge jongens die ook homo zijn en nog in de kast zitten. In mijn vlogs praat ik over wat ik heb meegemaakt en over mijn seksualiteit. Ik hoop dat mijn kijkers daarnaar kijken en denken: ik sta er niet alleen voor.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden