Het zorgvuldig geconstrueerde imago van 'Brangelina'

Toen Brad Pitt en Angelina Jolie elkaar twee jaar geleden in Zuid-Frankrijk het ja-woord gaven, waren er slechts twintig genodigden bij, onder wie hun zes kinderen, van wie drie geadopteerd. De foto's van het huwelijk werden vervolgens verkocht voor 5 miljoen dollar aan roddelblad People, en door miljoenen mensen wereldwijd bekeken. Vanzelfsprekend gingen de opbrengsten naar een goed doel.

Angelina Jolie en Brad Pitt bij de première van Inglorious Bastards op het filmfestival van Cannes op 20 mei 2009Beeld afp

Het was 'Brangelina' ten voeten uit: het bekendste sterrenkoppel ter wereld heeft altijd een eigenaardige balans weten te bewerkstelligen tussen extreem privé en extreem publiek. Totale controle over het perfecte beeld bleek onmogelijk, maar Pitt en Jolie kwamen dichtbij.

Dinsdag was de turbulentie voelbaar toen Jolie een scheiding aanvroeg, nadat het stel elf jaar eerder in het oog van een mediastorm een relatie was begonnen. Hoe bouwde het koppel hun zorgvuldig geconstrueerde imago op?

Geruchten

Toen in het voorjaar van 2005 de eerste geruchten over een romance tussen Pitt en Jolie kwamen bovendrijven, tijdens het draaien van de film Mr. & Mrs. Smith, was zij een onlangs doorgebroken actrice en een gescheiden moeder van een zoon, Maddox, die ze samen met acteur Billy Bob Thornton had geadopteerd. Dat rock-'n-roll-koppel droeg kettingen van een met elkaars bloed gevulde ampul en hadden elkaars namen op de arm getatoeëerd (Jolie heeft de naam van Billy Bob later laten weglaseren en vervangen door de namen van haar kinderen).

Pitt was destijds getrouwd met publiekslieveling en Friends-actrice Jennifer Aniston, die een smetteloos imago had. De losbandige Jolie werd verweten het stel uit elkaar gedreven te hebben - in de roddelpers krijgt de vrouw nog vaak de schuld, zeker als ze uitgesproken of stoer is.

Het leek alsof heel Amerika een kant koos, een strijd die een ironische popculturele lading kreeg toen realityster Paris Hilton en haar zusje lachend op straat werden gefotografeerd met T-shirts die bedrukt waren met de teksten 'Team Jolie' en 'Team Aniston'. De T-shirts van het kamp Aniston werden naar verluidt 25 keer zoveel verkocht als kamp Jolie.

Begin 2006 kwamen Pitt en Jolie voor het eerst officieel voor hun relatie uit, toen ze aankondigden in verwachting te zijn. Brangelina verkocht de eerste foto's van dochter Shiloh voor 4,1 miljoen dollar aan tabloid People. Ook toen werden de opbrengsten gedoneerd aan een goed doel.

Datzelfde jaar maakte het stel nóg een deal met People: voor 750 duizend dollar zou het blad exclusieve foto's krijgen van Jolie met haar geadopteerde zoon Maddox. Deel van de afspraak was dat People over de filantropie van Jolie zou schrijven. Zo bleven ze de paparazzi voeden, genoeg om in de schijnwerpers te blijven en in de - meestal vergeefse - hoop op andere momenten met rust gelaten te worden.

Brad Pitt en Angelina Jolie tijdens de 15e AFI Awards op 9 januari 2015Beeld afp

Feministisch boegbeeld

Inmiddels is Jolie uitgegroeid tot een van de geliefdste vrouwen ter wereld. Al voor ze deel uitmaakte van het duo Brangelina, deed Jolie vrijwilligerswerk voor de Verenigde Naties en adopteerde ze een zoon van Cambodjaanse afkomst, maar daarna werd haar engagement en inzet voor goede doelen nog groter en kennelijk ook geloofwaardiger.

Met drie eigen kinderen, waaronder de tweeling Knox en Vivienne, en nog twee geadopteerde telgen uit Ethiopië en Namibië was de regenboogfamilie Jolie-Pitt compleet. Ook voor de eerste foto's van de tweeling ontving het stel naar schatting 14 miljoen dollar van roddelbladen People en Hello!, geld dat direct werd overgemaakt naar de derde wereld.

Beide werkten gestaag aan nog meer artistieke erkenning voor hun acteer-, produceer en regiewerk. Pitt begon een eigen productiehuis en won na vele Oscar-nominaties zijn eerste Academy Award als producent van 12 Years a Slave. Jolie, die al in 1999 een Oscar won voor haar bijrol in Girl Interrupted, wisselde arthousefilms af met grote blockbusters als Tomb Raider (2001), Wanted (2008) en Maleficent (2014). Ook regisseerde ze de ernstige films In the Land of Blood and Honey (2011), Unbroken (2014) en By the Sea (2015), een verhaal over een moeizaam huwelijk tussen twee artiesten, gespeeld door Pitt en Jolie zelf.

Angelina Jolie, hier te zien met Irakese vluchtelingen, is ook bekend door haar vrijwilligerswerk voor de VNBeeld epa

Jolie werd ook geprezen voor haar rol als feministisch boegbeeld, vooral door haar openhartige essay in 2013 in The New York Times over het preventief verwijderen van haar borsten om de eerste symptomen van borstkanker te bestrijden. Het taboedoorbrekende stuk werd twee jaar later gevolgd door een verhaal over een volgende preventieve operatie: haar eierstokken waren ook verwijderd. Weer koos ze zorgvuldig wat ze met de hele wereld deelde.

Ondanks die controle over de beeldvorming bleef de roddelpers elf jaar lang het einde van Brangelina voorspellen. 'I'm DONE with Angie', kopte Life and Style al in 2007 op de cover. Afgelopen mei schreef OK! over de '$400 million DIVORCE'. Of de bladen al die tijd gelijk hadden of dat het slechts giswerk was, zullen we nooit weten. Zeker is dat een van de sterkste merken ter wereld niet langer is, een gat dat gevuld kan worden door Kanye West en Kim Kardashian. Brangelina is dood. Leve Kimye!

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden