Tv-recensie BH90210

Het was een kwestie van tijd dat er een 90’s-reboot kwam óver het maken van een 90’s-reboot

Eerst is er herkenning. De jarennegentig-tv-tune met het knuffelrockgitaartje en de sexy saxofoon. Tegen een witte achtergrond staan de oorspronkelijke castleden, alleen dan ouder geworden, namen als Jason Priestley, Tori Spelling, Ian Ziering, Jennie Garth. In grote letters de postcode waar ze bekend mee werden: 90210.

Dan volgt verwarring. De personages heten geen Brandon, Donna, Steve of Kelly, maar Jason, Tori, Ian en Jennie. Is deze reboot van Beverly Hills 90210 écht een serie over hoe het nu gaat met de acteurs van toen, voormalige sterren die nu een lichtelijk gefictionaliseerde versie van hun uitgerangeerde zelf spelen? Een satire over onze nostalgiecultuur?

Ja, dat is BH90210 allemaal, donderdag begonnen op FOX (kanaal 11 voor Ziggo-abonnees, 16 bij KPN). Gedurfd zou je het zeker kunnen noemen. Eigenaardig. Ongemakkelijk ook. Misschien zelfs fascinerend, zoals je uit nieuwsgierigheid toch klikt op die link hoe een kindster er nu uitziet (OMG, dat jongetje uit The Sixth Sense!).

Voor iedereen die in de jaren negentig na school weleens voor de tv zat, roept 90210 hevige heimwee op. De melodramatische levens van deze extreem geprivilegieerde en knappe tieners uit Hollywood werden door vele millennials – toen we nog niet zo heetten – even intens beleefd als onze eigen levens. Welke jongen wilde niet Dylan McKay zijn, met zijn frons en zijn zwarte Porsche Speedster?

Helaas is Dylan er niet bij in deze reünie, want acteur Luke Perry overleed eerder dit jaar op 52-jarige leeftijd na een beroerte. Toen was de productie van BH90210 al begonnen. De makers hebben duidelijk geworsteld hoe ze deze tragedie moesten verwerken in een nogal flauwe satire. Dus laten ze de overgebleven acteurs op een gegeven moment maar even plechtig het glas heffen. Op Luke!

BH90210 Beeld FOX

Dit is niet eens de ongemakkelijkste scène. In de eerste aflevering komen de acteurs voor het eerst in jaren samen op een reünie. Spelling zit aan de rand van de afgrond omdat haar realityserie is gestopt. Priestley doet vergeefse pogingen regisseur te worden. Ziering verkoopt een fitnessboek met zijn jongere vrouw. Uit geldnood haalt Spelling de anderen over 90210 nieuw leven in te blazen.

Dit is dus allemaal fictie. In werkelijkheid heeft Spelling financiële problemen en is haar realityserie stopgezet. Tevens is ze de initiator van deze serie, dus wellicht klopt die verhaallijn ook.

De tijdgeest krijgt de series die hij verdient. Na jaren van nostalgie en remakes (Full House, Home Alone, Clueless, alle Disney-films) en vele metasatires over sterren (Curb Your Enthousiasm, Louis, Entourage) was het misschien een kwestie van tijd dat er een keer een 90’s-reboot kwam óver het maken van een 90’s-reboot, die daar dan één grote knipoog van maakt.

Het was alleen wel aardig geweest als de makers iets langer hadden nagedacht wat ze met die knipoog eigenlijk wilden zeggen. Behalve: kijk, wat een zelfspot, we spelen onszelf, maar dan nóg lulliger.