Bellen metAnnette Embrechts

‘Het vertrek van Igone de Jongh bij Het Nationale Ballet komt eerder dan iedereen dacht’

Sterballerina Igone de Jongh (40) danst donderdagavond haar laatste voorstelling bij Het Nationale Ballet. We bellen met onze dansrecensent Annette Embrechts. ‘Haar lange lijnen zijn prachtig, haar spierkracht is enorm.’

Igone de Jongh neemt na 24 jaar afscheid van Het Nationale Ballet. Beeld ANP

Jij gaat vanavond kijken. Met welk gemoed?

‘Toch vooral verbaasd. Omdat ze sneller vertrekt dan iedereen dacht. Ze danst nu 24 jaar bij Het Nationale Ballet. De verwachting was dat ze haar 25-jarig jubileum ook wel zou halen.’

Hoe verklaar je dat?

‘Ik heb natuurlijk navraag gedaan. Igone is nu 40 jaar oud. Vanaf 39 krijgt iedereen bij Het Nationale Ballet een brief dat het langjarige contract wordt omgezet in een jaarcontract. Dan kijken ze ieder jaar hoe je nog verder kunt. Het lijkt erop dat de leiding van Het Nationale Ballet en Igone er niet helemaal uitkwamen wat ze nog wel en niet aan hoofdrollen zou gaan dansen.’

En welke voorstellingen ze nog aankon?

‘Ik denk dat ze zelf misschien meer had gewild dan voor haar was uitgedacht. Een nieuwe generatie moet ook kansen krijgen. Soms botst dat. Om frustratie voor te zijn heeft ze nu zelf besloten te gaan. Ze is een trotse dame. Haar beslissing heeft Het Nationale Ballet overvallen. Ons als recensenten ook. Het is een aderlating. Ze is een fantastische danseres, een magneet, een publiekstrekker. Haar lange lijnen zijn prachtig, haar spierkracht is enorm. Die mimiek, die expressiviteit!’

Ze is 40. Is dat oud voor een ballerina?

‘Vroeger zeker. Nu zie je dat sommigen het volhouden tot ze 44 of 45 zijn. Maar daarna kun je niet meer alle rollen op hoog niveau dansen. Dat vraagt te veel van je lichaam.’

Hoe vaak heb je haar zien dansen?

‘Heel vaak, in al haar grote rollen, van Mata Hari tot Giselle. Vooral die vlammende rollen lagen haar goed. Ze is een vurige ballerina, met die enorme energie die ze in haar bewegingen legt. Ze vlamt met haar armen en benen. Maar ze kan ook heel zuiver zijn, strakke poses aannemen.’

Waarin vond je haar het beste?

‘Oh, daar moet ik echt even over nadenken. In Mata Hari vond ik haar heel goed, maar daar vond ik de totale voorstelling wat minder. Misschien was haar duet met Alexander Zhembrovsky wel het mooist, in Six Piano Pieces, een choreografie van Hans van Manen. Ze kan een complete liefdesrelatie in tien minuten dans samenvatten. Die lange lijnen die ze danst. Haar blik. Ze dwingt je om met haar mee te kijken. Je voelt hoe ze mannen naar haar pijpen kan laten dansen.’

Ze wordt alom geprezen. Heb je als recensent ook iets op haar aan te merken?

‘Hoe ga ik dat nou goed zeggen? Ze is soms wat ondoorgrondelijk. Of misschien is dat niet het goede woord. Ze straalt iets onbenaderbaars uit. Die trots van haar heeft de keerzijde dat ze soms wat afstandelijk is. Nu zie je dat ook. Ik zou graag precies weten waarom ze stopt, maar ze houdt de kaarten op de borst. Ze zou soms wat meer van zichzelf mogen laten zien.’

Igone de Jongh in Déjà Vu van Hans van Maanen.Beeld Hans Gerritsen

Nu gaat ze verder als ‘zelfstandig danseres’. Wat kunnen we verwachten?

‘Ballerina’s van haar niveau kunnen veel gastoptredens doen waar ze goed mee verdienen. Dan dansen ze twintig minuten in Qatar of Dubai of in de Verenigde Staten. Zoiets zou kunnen. Maar ik verwacht dat ze vooral eigen projecten gaat ontwikkelen. Binnenkort staat ze bijvoorbeeld nog twee keer in Carré met Pierre Bokma, in een voorstelling over een ballerina in Auschwitz. Ze zal wellicht meer op televisie gaan doen. Ze was al jurylid bij het programma Dance dance dance.’

Hoe goed is Igone de Jongh vergeleken met die andere grote Nederlandse ballerina, Alexandra Radius?

‘Dat is lastig te zeggen, omdat ze in verschillende periodes dansten. Alexandra was zuiverder, ze lette perfect op de stand van haar armen, met een verschil tussen ‘kwart voor negen’, ‘tien voor negen’ of ‘acht voor negen’. Igone heeft een breder repertoire. Ze kan zowel klassiek als modern dansen. En ze is expressiever, vlammender. En bovendien televisiegeniek.’

Dus je durft niet te kiezen.

‘Nee, ga ik me niet aan wagen. Het is net of je tussen Messi of Cruijff moet kiezen. Dat kan eigenlijk ook niet.’

Sterballerina Igone de Jongh neemt afscheid van het Nationale Ballet

Ze vertrekt ‘op haar hoogtepunt’, om de laatste jaren van haar carrière buiten een klassiek gezelschap te beleven. Igone de Jongh, ster van Het Nationale Ballet, wordt na 24 jaar zelfstandig danser.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden