Recensie Ton Koopman 75 jaar

Het verjaardagsconcert van Ton Koopman is een zeldzaam muzikaal uitstapje ★★★★☆

Het Amsterdam Baroque Orchestra and Choir verrast onder meer met Brahms.

Ton Koopman in het Muziekgebouw aan ’t IJ. Beeld Foppe Schut

Het was een verjaardagsconcert met een zeldzaam muzikaal uitstapje. Organist, dirigent en Bach-specialist Ton Koopman werd op 2 oktober 75 en dat werd vrijdag gevierd in het Muziekgebouw aan ’t IJ. Hij kwam met zijn Amsterdam Baroque Orchestra and Choir en koos het programma zelf. Ook zijn orkest was jarig: dat vierde zijn 40-jarig bestaan. Omdat het een paar flinke tegenslagen opliep op subsidiegebied is het barokorkest meer in het buitenland dan in Nederland actief, maar op het podium was geen spoor van bitterheid te zien.

Natuurlijk is er muziek van Johann Sebastian Bach. Al spelend komen koor en orkest vanuit achter in de zaal op met de cantate Auf, schmetternde Töne der muntern Trompeten, die met een feestelijke mars begint. Het ABO klinkt vertrouwd, de musici reageren goed op elkaar en op Koopman. Krachtig paukenspel, zuivere houtblazers en zijdezachte strijkers, scherp en stevig op de juiste plekken. Countertenor Maarten Engeltjes is goed bij stem in de hondsmoeilijke altaria.

Ook kruipt Koopman in de huid van Joseph Haydn. Er zit een koddige klaviersolo in de finale van Symfonie nr. 98. Londen wilde de componist destijds ook als klaviersolist horen, maar hij vond zichzelf eigenlijk te oud voor zoiets. Geen spoor van zulk sentiment bij Koopman: zijn karakteristieke hoofdknik, zijn brede lach en zijn levendigheid zijn onveranderd.

Verrassend is de vocale muziek van Johannes Brahms. Daarmee verbreekt Koopman zijn ooit gemaakte belofte geen muziek van na Mozart te zullen dirigeren. Het 26-koppig koor zingt Brahms’ Zigeunerlieder en vaart wel bij Koopmans energieke directie én de gedegen begeleiding van pianist Ronald Brautigam: helder en sprankelend klinkt het.

Ton Koopman 75 jaar

Klassiek

★★★★☆

Werk van Bach, Haydn en Brahms. Met het Amsterdam Baroque Orchestra and Choir.

4/10, Muziekgebouw aan ’t IJ, Amsterdam.

Gijs Groenteman gaat in onze illustere archiefkast in gesprek met mensen die hem hebben verwonderd. Rapper Pepijn Lanen, schrijver Paulien Cornelisse en kunsthandelaar Jan Six passeerden al de revue.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden