Het universum van de croissantjes en Simenon

‘Qui mal y pense’, dat was de lijfspreuk van Jan Brusse, een gezellige man met een sikje die Nederland leerde wat Frankrijk was....

Joost Pollmann

In die nostalgische sfeer is het oeuvre van het tekenaarsduo Charles Dupuy en Philippe Berberian ondergedompeld. Deze Parijzenaars hebben een wereld vereeuwigd die misschien allang niet meer bestaat, of alleen in stukjes en beetjes, zoals een flard van een affiche van Savignac aan een muur is blijven kleven, maar ze gaan onverdroten door met hun retro-ode. Niet toevallig zijn zij de sterren van de Ecole Pigalle, wat de naam is van een groep stripmakers die een voorkeur voor alledaagse onderwerpen paren aan een elegante tekenstijl.

Met de albumseries Meneer Johan en Henriëtte werden Dupuy en Berberian in binnen- en buitenland beroemd. Alles wat ze daarnáást nog hebben getekend, is nu gebundeld in The complete universe of Dupuy and Berberian, een catalogue raisonnée met posters, schetsen, wijnetiketten, illustraties, boekomslagen, cd-hoesjes en reisdagboeken.

De basis van al die ontwerpen is een forse streek met een penseel vol zwarte inkt, waar appetijtelijke kleuren en een verfijnde typografie aan zijn toegevoegd. Alles even doeltreffend en smaakvol. Dupuy en Berberian zijn daarbij dermate doordrenkt van het Parijse levensgevoel, dat zelfs hun schetsen van New York associaties oproepen met Simenon, croissantjes en de rive gauche.

Bij het Nederlandse stripduo Winding & de Jong, scheppers van de krantenkat Heinz, weet je nooit wie nou eigenlijk wat heeft getekend. Voor de buitenwacht lijken ze inwisselbaar. Bij Dupuy & Berberian heb je dat ook: niemand weet hoe de rollen verdeeld zijn. Daarom staat voorin The complete universe een foto van een potlood, waarop je precies kunt zien welke tekenaar welk stukje van het tekengerei heeft vastgehouden.

Een bladzij verderop verschijnen de heren zelf in beeld, gezeten aan hun werktafel (waar het stokbrood niet ontbreekt), terwijl ze gebroederlijk met één reuzenpotlood aan het tekenen zijn. De boodschap is duidelijk: Dupuy en Berberian zijn even onscheidbaar als onafscheidelijk.

Acht pagina’s en twee uitklapplaten zijn gewijd aan alle ontwerpen die de tekenaars hebben gemaakt voor Nicolas, de grote wijnproducent. De Fransheid van het tweetal bereikt hier een hoogtepunt dat bijna nationalistisch zou worden als ze niet ook drie affiches hadden ontworpen voor Mondovino, de anti-wijnfilm van Jonathan Nossiter. De dreigende ondertitel van deze bekroonde documentaire luidt: Aimez vous le vin? Daarbij tekende Dupuy (of was het Berberian?) een van angst vertrokken hoofd dat gespietst is op een kurkentrekker.

Joost Pollmann

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden