Kunstwerk van de weekUntitled (City wall market scene)

Het universum van Charles Avery is vreemd en klopt toch

Wekelijks bespreekt de Volkskrant een kunstwerk dat nú om aandacht vraagt.

Charles Avery , Untitled (City wall market scene).Beeld Natascha Libbert

‘Iedereen zit op een eigen eiland’, sms’te een vriendin. Ik antwoordde: ja, wij ook. Ons eiland op tweehoog weet zich soms toch nog uit te breiden. Zo is in de woonkamer een heuse stad ontstaan, waarin speelgoed van rivaliserende merken spannende avonturen beleeft. Maar mijn ouders komen niet meer oppassen, daarmee is een belangrijke brug kapotgeslagen. Ik had mijn vriendin bevestigend geantwoord, maar ik loog. Stiekem zou ik die dag ontsnappen. Op de fiets, door stil Amsterdam naar galerie Grimm. Geopend op afspraak. Ik schaamde me ervoor, maar ik had me zo op de tentoonstelling verheugd. Eilandhoppen, als het ware.

Charles Avery is een Schotse kunstenaar die al zo’n vijftien jaar aan een denkbeeldig eiland werkt. Eigenlijk begon het andersom: zijn oeuvre als jonge kunstenaar bestond uit zulke uiteenlopende sculpturen, tekeningen en schilderijen dat hij er een ordenend principe omheen bedacht,The Island. Hij beschrijft het als een ontdekkingsreiziger, neemt zijn schetsen en souvenirs voor ons mee. Hij maakt zijn kunst niet, hij trof die aan, zo lijkt het.

Waar dan? Wacht, ik kijk even op de kaart in het boek The Islanders: An Introduction. Het eiland ligt in de Zee van Helderheid. Knap lastig te vinden in Google Maps of de Bosatlas. Naar de galerie fietsen was makkelijker. Op Avery’s magische eiland lopen bijzondere figuren rond. Sommige dragen felgekleurde sculpturen op hun hoofd, ze hebben zo hun eigen hobby’s, huisdieren, vervoersmiddelen en zelfs verslavingen: gepekelde eieren.

Charles Avery , Untitled (City wall market scene).Beeld Charles Avery, Courtesy of the artist and GRIMM Amsterdam | New York

De eilanders zien er vaak een tikkeltje doorleefd en vermoeid uit, het is kennelijk een ruig bestaan. Avery schetste ze in zijn grote tekeningen razendvreemd en levensecht tegelijk. Kijk maar eens naar dit meesterwerk hierboven, Untitled (City wall market scene), je kunt Avery er zo bij bedenken, op dat marktplein in de havenstad Onomatopeia. Hoe hij net achter dat gestreepte kleedje zat, met zijn schetsboekje. Precies zoals we kennen van reizende kunstenaars, zoals oriëntalist Marius Bauer (1867-1932) tekende in zijn schetsboekje op een plein in India.

Marius Bauer (1867-1932), Schetsboekje, India, 1897-98. Beeld Collectie Teylers Museum

Op het eiland van Avery wordt, zo is aan T-shirts en posters te zien, heel wat getwist over filosofie en godsdienst. Een heikele kwestie is bijvoorbeeld hoeveel goden er zijn, die kun je tellen op de Vlakte van de Goden, vlakbij de hoofdstad. Wie dat heeft gedaan kan daarna een T-shirt aanschaffen met erop ‘Ik heb de goden geteld en het waren er 9’, of 20 of 12 of oneindig natuurlijk. Op andere shirts en posters staan filosofische grapjes en diepzinnige statements zoals ‘All art is meant but all that is meant is not art.’

Charles Avery , Untitled (City wall market scene).Beeld Charles Avery, Courtesy of the artist and GRIMM Amsterdam | New York

Dit ongelofelijke kunstproject van Avery wakkert sinds ik het in 2009 tegenkwam in Museum Boijmans Van Beuningen in Rotterdam in mij een fanatieke fantasynerd aan. Ik wil alles weten over Avery’s universum, dat zo vreemd is en toch ‘klopt’. Iedereen zit op een eigen eiland, maar met hulp van onze verbeelding kunnen we op ontdekkingsreis. Ik neem op de fiets alvast wat verhaallijnen mee naar huis voor de fantasiestad die groeit in onze woonkamer.

Charles Avery.Beeld Howard Sooley

Kunstenaar: Charles Avery (1973)
Kunstwerk: Untitled (City wall market scene)
Uit: 2020
Afmetingen: 220 x 350 cm
Te vinden in: The Taile of the One-Armed Snake, Grimm, Amsterdam, t/m 25/4 (op afspraak).
Bijzonderheden: Sommige handelswaren van dit marktplein zijn in de galerie te zien als sculpturen van glas.

Charles Avery , Untitled (City wall market scene).Beeld Charles Avery, Courtesy of the artist and GRIMM Amsterdam | New York
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden