De nieuwe oogst Tragedie

Het tragische Slaughtervaart en nog veel meer theatraal drama in de nieuwe oogst

Wat kwam er de laatste tijd weer voor moois bij in het cultuuraanbod? De V-specialisten kiezen hun favorieten

The Tragedy of Slaughtervaart. Beeld © Sanne Peper

1. Opera

****
A Quiet Place door Opera Zuid. Tournee t/m 9 december

Een Echte Amerikaanse Opera wilden Leonard Bernstein en librettist Stephen Wadsworth maken met A Quiet Place, die in 1984 in première ging, en drie jaar later voor het eerst in Nederland werd gespeeld. Opera Zuid brengt nu een nieuwe productie van het stuk en dat werd een sterke voorstelling, over een verknipt gezin. Bernsteins muziek is toegankelijk, maar zit toch behoorlijk complex in elkaar en de manier waarop de Philharmonie Zuidnederland, Karel Deseure en de veelkoppige cast die gestalte geven, verdient alle lof.

Frits van der Waa

2. Theater

****
The Tragedy of Slaughtervaart door Dood Paard. Broedplaats LELY, Amsterdam, t/m 24 november

Jan Schram (geschat vermogen: 31 miljoen) pompte als succesvol projectontwikkelaar geld in zieltogende projecten. Hoe hij eruitzag wisten maar weinigen. In The Tragedy of Slaughtervaart is Schram een prachtige tragikomische figuur, die het moet opnemen tegen de grillige, flamboyante Aysel (naar de omstreden Turkse ondernemer Aysel Erbudak). Dood Paard zit pal op de Amsterdamse actualiteit, maar de voorstelling gaat tegelijkertijd veel breder over de problemen in de zorg. Een zorgtragedie die alleen maar slachtoffers kent.

Karin Veraart

3. Theater

****
Liefdesverklaring (voor altijd) door Nicole Beutler Projects. Tournee t/m 26 januari

De voorstelling Liefdesverklaring. Beeld Anja Beutler

Maureen Teeuwen, Cas Enklaar, Marien Jongewaard en René van ’t Hof spelen een voorstelling met de titel Liefdesverklaring (voor altijd), waarin zij hun relatie met het publiek onder de loep nemen en tot de conclusie komen dat het liefde is. Het idee is om Peter Handkes beruchte Publikumsbeschimpfung (1966) te spiegelen. Dus geen acteurs die hun toeschouwers de huid vol schelden, maar spelers die hun publiek omhelzen. Ontwapenend en fris.

Karin Veraart

4. Documentaire

****
Bellingcat: Truth in a Post-Truth World. Regie: Hans Pool

Bellingcat, dat ooit begon in de huiskamer van de 39-jarige Brit Eliot Higgins, verricht niet alleen journalistiek werk. Speurend in open bronnen – afkomstig van kanalen als YouTube, sociale media en Google Earth – probeert het collectief zelfs oorlogscriminelen voor het gerecht te brengen. Voor Bellingcat: Truth in a Post-Truth World zocht regisseur Hans Pool (Vensters op Vermeer, Poetins olympische droom) een aantal leden van het eerste uur op. Hij weet zijn film knap spannend te maken.

Pauline Kleijer

5. Film

****
The Kindergarten Teacher. Regie Sara Colangelo

The Kindergarten Teacher. Beeld RV

Lisa is kleuterjuf. Om in een artistieke behoefte te voorzien, volgt ze een poëziecursus. Haar schrijfsels worden niet erg gewaardeerd. Totdat een van de kinderen in haar klas, de 5-jarige Jimmy, een gedicht opzegt. In haar eerstvolgende poëzieles doet ze alsof het van haar is – en voor het eerst wordt ze geprezen. Lisa roept in The Kindergarten Teacher afwisselend afgrijzen, begrip en medelijden op, maar simpel te doorgronden is ze nooit. Het verhaal blijft verrassen en verwarren.

Pauline Kleijer

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden