Nieuws Duurzaamheid in het museum

Het Tate Modern vertoont kunstwerken die over water en land zijn vervoerd – uit principe, maar alleen omdat het uitkomt

Klimaatschaamte heeft ook de kunstwereld bereikt. Tate Modern in Londen zet dubbel in op duurzaamheid met een retrospectief van een klimaatactivistische kunstenaar én de manier waarop zijn werken naar het museum zijn vervoerd.

Dubbelslag in Tate Modern in Londen, waar donderdag 11 juli een retrospectief opent van de Deense kunstenaar en klimaatactivist Olafur Eliasson, Olafur Eliasson: In Real Life. Niet alleen roept een groot deel van de getoonde kunstwerken op tot het vergroten van bewustzijn van klimaatverandering, ook zijn alle veertig werken om die reden geleend uit Europese collecties, en per trein en boot naar Londen vervoerd. ‘We willen onze ecologische voetafdruk verkleinen’, zei co-curator Mark Godfrey deze week tegen The Art Newspaper, om er direct aan toe te voegen dat het geen staand beleid wordt van het museum. ‘Als we een retrospectief maken van een Amerikaanse kunstenaar, zullen we ons niet alleen beperken tot bruiklenen uit Europa.’

Eliasson bracht vorig jaar 24 blokken gletsjerijs uit Groenland naar Tate. Die stonden voor het gebouw opgesteld. Een van die blokken werd daarna naar zijn studio in Berlijn vervoerd. Daar werd een negatieve afdruk van het ijsblok gegoten in brons. Het werk, The presence of absence, is nu in Londen te zien.

Bezoekers tussen de blokken gletsjerijs uit Groenland die Eliasson vorig jaar naar Tate bracht. Beeld AFP

Het nieuws komt in dezelfde week dat collega-museum British Museum naar buiten bracht dat oliegigant en sponsor BP ook de komende jaren een aantal grote tentoonstellingen financieel zal ondersteunen. BP is sponsor van tal van Britse musea. Het protest daartegen groeit. Onlangs riepen tachtig internationale kunstenaars de National Portrait Gallery op om de banden met BP te verbreken. Tate Modern verloor BP in 2016 al als geldschieter, maar niet op eigen initiatief. BP maakte een einde aan 26 jaar sponsorschap nadat demonstranten met houtskool klimaatleuzen op de vloer van Tate Modern’s Turbine Hall hadden geschreven.

Volgens Olafur Eliasson gaat kunst niet alleen over mooi of lelijk, maar ook over verantwoordelijkheid. In dit interview gidst hij de lezer langs elitisme, klimaat en mededogen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden