Het succes van Gijp toont de macht van het bedrijf VI

Directeur/uitgever Dick Holstein van Voetbal International besloot vorig jaar de oplage van een nieuw boek, Gijp, op het laatste moment van 10.000 te verlagen tot 7.500. 'Met een beetje geluk raken we die net kwijt, dacht ik.'

René van der Gijp Beeld anp

De hoofdpersoon van het boek, René van der Gijp, had last van paniekaanvallen. De schrijver, VI-redacteur Michel van Egmond, had op de redactie somber gezegd dat niemand op een boek over Van der Gijp zat te wachten. 'Kortom, we hadden er niet veel vertrouwen in.'
Van Gijp werden in 2012 265 duizend exemplaren verkocht, en dit jaar nog eens 20 duizend.

Gijp is een van de genomineerde boeken voor de Nico Scheepmaker Beker, de jaarlijkse prijs voor het beste sportboek die maandag wordt uitgereikt. Ook dit jaar valt de uitreiking in de Week van het Sportboek, van 8 tot en met 15 juni.

Publieksprijs
Gijp is vanzelfsprekend ook de voornaamste kanshebber voor de publieksprijs. Het was het enige boek dat vorig jaar enigszins in de buurt (vierde) kon blijven van de Vijftig Tinten-trilogie (één, twee en drie). Op de negende plaats van de Top 100 van 2012 staat een ander boek van Voetbal International, Geen genade.

In dat boek wordt het turbulente leven van oud-voetballer Andy van der Meyde beschreven door een andere VI-redacteur, Thijs Slegers. Uitgever Holstein noemt het verkoopcijfer, 120 duizend, en geeft als commentaar: 'Ook een krankzinnig aantal.'

Holstein ziet een parallel in de voorgeschiedenis van de twee bestsellers. 'Alles zat op het juiste moment mee.' Van der Gijp herstelde van zijn inzinking en was als analist bij RTL 4 tijdens het Europees kampioenschap dagelijks in beeld. 'Hij werd een running gag. Er was geen houden meer aan.'

Grote motor
Ook Geen Genade kreeg volgens Holstein de beslissende duw op televisie. Tijdens een bezoek aan boekenbeurs Manuscripta ontmoette Slegers een redacteur van het tv-programma van Ivo Niehe. 'Plotseling zat Van der Meijde op zondagavond in de TV Show. Beter kon niet. De promotionele waarde van zo'n programma is onbetaalbaar, want dan bereik je niet alleen de hardcore voetballiefhebber, maar juist heel veel andere mensen.'

De grote motor is echter Voetbal International zelf, zegt Holstein. 'Onze promotionele kracht is veel groter dan andere uitgeverijen, omdat wij meer platformen hebben.' Hij spreekt over een 'magische driehoek' met de hoeken inhoud, promotie en verkoop/marketing. 'Zo goed heeft geen enkele andere uitgever het voor elkaar.'

Het bereik van het weekblad Voetbal International is ruim een miljoen. De site trekt dagelijks 250 duizend unieke bezoekers. Met hoofdredacteur Johan Derksen als boegbeeld is VI ook op tv (RTL 7) prominent aanwezig. 'Dat scheelt tienduizenden boeken. Op televisie houdt Johan Derksen elk boek van ons omhoog.'

Teruglopende oplage
Voor het bedrijf worden de boeken steeds belangrijker. 'Het is voor ons geen bijzaak, maar een van de manieren om de teruglopende oplage van het weekblad te compenseren.' Dat lukt, vooralsnog. VI Boeken haalde vorig jaar dankzij Gijp en Geen Genade een recordomzet van 5 miljoen euro.

Het derde VI-boek dat de Top 100 van bestverkochte boeken haalde, Voetbal & Maffia van Tom Knipping en Iwan van Duren, staat op de 75ste plaats. Ook Ik Zlatan (Ambo, 23ste) haalde de Top 100.
Of dat betekent dat het sportboek aan een opmars bezig is, is twijfelachtig. Holstein denkt dat de successen incidenteel zijn. Van een recent boek dat door VI Boeken is uitgegeven, Ronald Koeman van Bert Nederlof, zijn tot nu toe ongeveer 16 duizend exemplaren verkocht. 'Een prima aantal, maar na Gijp valt alles tegen.'

Met De Renner van Tim Krabbé is Gijp het meest succesvolle sportboek uit de geschiedenis. Gijp II dus maar? Auteur Michel van Egmond is desondanks al aan het werk gegaan, onder meer in Barcelona waar hij vorige week met de hoofdpersoon gezellig een paaldansclub bezocht, ter inspiratie.

Beste sportboek van het jaar
De Nico Scheepmaker prijs voor het beste sportboek van het jaar wordt uitgereikt sinds 2004. Een aantal eerdere winnaars zijn Voetbal in een vuile oorlog (2008) Spartacus (2009), De macht van de bal (2010) en Eversteijn (2011). De prijs is vernoemd naar de sportjournalist Scheepmaker.

Voor de Nico Scheepmaker Beker zijn zes boeken genomineerd:

Gijp, Michel van Egmond, VI Boeken.
Kop in de wind, Wilfried de Jong, Podium.
Mart Smeets (biografie), Kees Sluys, Atlas Contact.
Nooit een thuiswedstrijd - Een voetbaloorlog in de Kaukasus, Arthur Huizinga, Prometheus.
Op zoek naar Bob Marley, de voetballer, Hard Gras 84, Wiep Idzenga, VI Boeken.
Schaduwboksen - Nelson Mandela en de nobele kunst van de zelfverdediging, Erik Brouwer, Het Spectrum.
genomineerden

 
Van Gijp werden in 2012 265 duizend exemplaren verkocht, en dit jaar nog eens 20 duizend.
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden