‘Het Stedelijk voelde als thuiskomen’

De Amerikaanse curator Ann Goldstein, vanaf 1 januari volgend jaar directeur van het Stedelijk Museum Amsterdam, maakte gisteren haar Nederlandse debuut met het uitspreken van de Rembrandtlezing in de Lutherse kerk in Amsterdam.

Maar wie had verwacht dat ze haar toekomstige beleid uiteen zou zetten, kwam bedrogen uit. Goldstein (1957) hield haar kaarten voor de borst. Het was haar negende dag van een straffe introductie in de Nederlandse en Amsterdamse kunstwereld, vertelde ze de leden van de Vereniging Rembrandt. ‘Ik ben nog veel aan het leren, het is nog te vroeg om over mijn plannen te praten.’

In plaats daarvan koos ze ervoor om over het museum te vertellen waar ze de afgelopen 26 jaar heeft gewerkt: het Museum of Contemporary Art (MOCA) in Los Angeles, waar ze een van de zeven conservatoren is.

Nauwe samenwerking met de kunstenaars en publicaties – die reizen immers vaak veel verder dan de exposities zelf – zijn erg belangrijk, zei Goldstein. Volgde een diashow met heel veel kunst van heel veel kunstenaars: Darboven, Giacometti, Kippenberger, Mondriaan, Judd – ‘het minimalisme heeft onze beleving van kunst wezenlijk veranderd –, maar ook Bas Jan Ader en Ger van Elk.

Grote tentoonstellingen die ze organiseerde stelden de kunst en zijn geschiedenis zelf ter discussie, zoals 1965-1975: Reconsidering the Object of Art. Onderdeel van haar persoonlijke geschiedenis is een bezoek aan Amsterdam in 1989, waarbij het Rijksmuseum haar niet in het minst interesseerde; ze moest en zou naar het Stedelijk. Het voelde als thuiskomen, vertelde ze.

Het werken in het MOCA was zwaar het afgelopen jaar, onthulde Goldstein. Het museum overleefde de financiële crisis ternauwernood, doordat een aantal van de financiers in grote nood kwam. Een museum is geen vanzelfsprekende zaak, leerde ze ervan, er moet voor gevochten worden.

Stedelijk in de steigers. (ANP) Beeld
Stedelijk in de steigers. (ANP)
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden