Het spelplezier is evident in 'Much Ado', maar qua emotie blijft het vlak

'Much Ado' stond eerder op Oerol en ging dit weekend in première in het amfitheater van het Amsterdamse Bos. Vermakelijk, testosteron spat in het rond. Bindervoet en Schenk leveren een originele, rijke bewerking af, waarnaar het goed luisteren is.

Much ado About Nothing in het Amsterdamse Bos.Beeld Io Cooman

Wat een lenige lijven. Dat denk je meteen - en dat is ook de bedoeling. Van meet af aan voeren ze een showtje op, het ene na het andere. Hij kan over zijn pick-up springen, erop ook, eronder langsschuiven, hop, zo de laadbak in. En zij gooit haar benen hoog op, om haar bovenlichaam onnavolgbaar naar achteren te laten hellen. Ze zijn aan elkaar gewaagd, Bea en Bennie. En ze haten elkaar, dat laten ze niet na te benadrukken in de meest bloemrijke taal.

Want dit is wel Shakespeare. Beatrice (Maartje van de Wetering) en Benedick (Dragan Bakema) vormen een van de twee stelletjes om wie het allemaal draait in Much Ado About Nothing, naast de net wat bravere, superverliefde Hero en Claudio. In de bewerking van Erik Bindervoet en regisseur Ingejan Ligthart Schenk heeft-ie als ondertitel Veel verkeer om niks. Het oorspronkelijke hof van Messina is een parkeerplaats, waar gouverneur Leonato nu als Leo de scepter zwaait over een rijdende snackbar.

Voor deze zomerse komedie sloegen het Noord Nederlands Toneel en het Amsterdamse Bostheater de handen ineen, zodat er een aantal bekende gezichten uit Groningen hier nu aantreedt, plus de muzikanten van de Eef van Breen Group. Dit weekend ging de enscenering van huisregisseur en 'bos'-directeur Schenk in première in het amfitheater van het Amsterdamse Bos.

Shakespeare in de zomer

Niet alleen in het Amsterdamse Bos, ook elders in het land is Shakespeare in de openlucht te zien.

'Shakespeare hoort vanouds bij het Amsterdamse Bos', verklaarde regisseur Ligthart Schenk in een eerder interview. 'Zijn toneelwerk spreekt een groot publiek aan en geeft regisseur en spelers alle kans kwaliteit te bewaren.' Na wat zwaarder repertoire in voorgaande seizoenen brengt hij daarom deze mix van Shakespeare en muziek. Hij is niet de enige deze zomer: Toneelgroep Maastricht toert met een sfeervolle Othello die z'n première beleefde in het Valkenburgse openluchttheater (toneelgroepmaastricht.nl). Een club die hierop al meer dan zestig jaar patent heeft, zijn natuurlijk de amateurs in het Drentse Diever, die ons dit jaar een Romeo & Julia in het bos bereiden; zie shakespearetheaterdiever.nl

Mobiel toilet

Wat direct opvalt is het mooie gebruik van de ruime speelvloer van dit openluchttheater. De kar van Leo staat rechts, schuin erachter het wachtershuisje van de plaatselijke hand-havers der wet. Van hen zullen we nog het nodige horen. Even later komt links de praalwagen van de muzikanten te staan, eigenlijk veel te mooi voor de shabby omgeving. Maar al snel zijn zij met hun fijne, soms ook hilarische muzikale acts niet meer weg te denken van deze plek. Hero bewoont een bescheiden woonwagentje iets verderop, haar stoere nicht Bea is nooit ver weg. En daartussendoor racet het manvolk, in een pick-uptruck. Testosteron spat in het rond, terwijl Pe (Don Pedro), Clau en Bennie hun licht-puberale neigingen najagen.

Vermakelijk, het spelplezier is evident, zeker Bakema (bekend van uiteenlopende (tv-) producties), lijkt hier bijzonder op zijn plaats. Maar ook zijn kornuiten en de dames - naast een sterke Van de Wetering, Nadia Amin als Hero - gaan lekker los in scènes met gekke vondsten en soms dubbelrollen. Zo krijgt een mobiel toilet een bijzondere functie en crossen hoofdagent Kornoelje (Steyn de Leeuwe) en zijn hulpje Annie energiek in de rondte, terwijl ze zich bedienen van inventieve taaluitingen. Bij Annie neemt dat soms waakhondachtige vormen aan, waar Kornoelje zich - razend knap overigens - overgeeft aan ambtelijk gebazel en gegoochel met lettervolgordes. Zo leveren Bindervoet en Schenk een originele en rijke bewerking af, waarnaar het steeds goed luisteren is.

Eeftour

Musicus Eef van Breen werkt vaak samen met kunstenaars uit andere disciplines, waarbij hij alle kunstvormen liefst als gelijkwaardig benadert. Hij schrijft uiteenlopende composities, van ukelele-duet tot fanfare en van smartlap tot strijkkwartet. Met de Eef van Breen Group toert hij door het hele land; langs theaters, weilanden, jazzcafés, loodsen, concertzalen en huiskamers. Hij schreef muziek voor producties van onder meer het Noord Nederlands Toneel, Toneelgroep Amsterdam en Toneelschuur Producties.

Spanningverlies

Toch is er gaandeweg sprake van verlies van spanning. Als de eerste verrassingen wat voorbij zijn, komen er ook langdradiger scènes. Uiteindelijk neemt het verhaal een iets grimmiger wending, wanneer Hero wordt beschuldigd van overspel en niemand, behalve Bea, in haar onschuld gelooft. Sommige personages blijken meelopers, verslaafd aan schone schijn, terwijl de strijd tussen de seksen opnieuw hoog oploopt. Dat wordt duidelijk neergezet, maar waar het echt even een gemeen randje zou kunnen geven aan het kolderieke voorgaande, doet het dat niet. Er volgt nog een intrige, die uiteindelijk leidt tot een prima eind, maar qua emotie blijft het op die grote bühne allemaal wat vlak; behalve misschien in het geval van Bennie en Bea, die blijven vlammen, al maakt de liefde ook hun knieën aan het knikken.

Much Ado About Nothing van Shakespeare door Noord Nederlands Toneel en Amsterdamse Bostheater. Regie: Ingejan Ligthart Schenk. Bewerking: Erik Bindervoet & Ingejan Ligthart Schenk. Muziek: Eef van Breen Group. Gezien: Theater Het Amsterdamse Bos, 24/7. Hier t/m 5/9, bostheater.nl

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden