Recensie Glass

Het script van Glass voldoet precies aan de wetten die het belachelijk wil maken (twee sterren)

Still uit Glass. Beeld IMDB

De mededeling ‘een film van M. Night Shyamalan’ verdeelt het publiek doorgaans in twee kampen: zij die vermoeid beginnen zuchten en zij die enthousiast opveren. Er zijn mensen die geloven dat zijn doorbraakfilm The Sixth Sense (1999) de beste bovennatuurlijke thriller is die Shyamalan in zich heeft, maar anderen blijven hopen dat hij nog meer potentie heeft. Zelfs met zijn grootste flops – en dat zijn er nogal wat – probéérde de ambitieuze regisseur tenminste slimmere films te maken, waarmee hij een groot publiek nu en dan op het verkeerde been wilde zetten. En wie vaak schiet, raakt nog weleens iets.

Met Glass borduurt Shyamalan voort op twee van zijn meest succesvolle films: zijn leuke ode aan de superheldenstrip, Unbreakable (2000) en seriemoordenaarthriller Split (2017). De fragiele stripverkoper (Samuel L. Jackson) en de onverwoestbare treinrampoverlevende (Bruce Willis) uit de eerste film en de seriemoordenaar met 23 persoonlijkheden (James McAvoy) uit de tweede komen alle drie terecht in een psychiatrische inrichting. Daar gelooft een psychiater (een nogal blanco Sarah Paulson) dat zij aan dezelfde stoornis lijden: ze zijn ervan overtuigd dat ze superhelden zijn. Zij zal ze genezen.

Er zijn ongetwijfeld Split-liefhebbers die ernaar uitkijken McAvoy weer zo overtuigend tussen al die verschillende persoonlijkheden te zien schakelen, en Unbreakable-fans die popelen om Jackson en Willis het weer tegen elkaar op te zien nemen. Maar dan nog heeft Glass een grote makke: het grootste deel speelt zich af in het instituut, waarin vooral veel wordt gepraat en uitgelegd. De therapiesessies waarin Paulson vertelt dat superhelden niet bestaan, voelen eindeloos – spannend pingpongacteren levert het niet op.

Shyamalan wil vooral een spelletje spelen met het superheldengenre, maar dat komt niet goed uit de verf. Zo goed doordacht is het uiteindelijk allemaal niet. Zeker vergeleken met de ‘normale’ superheldenfilms van Marvel en DC Comics. Daarbij voelt het merkwaardig dat zijn script ook precies voldoet aan de wetten die het belachelijk wil vermaken.

Nee, tegenstanders zal Shyamalan met Glass niet overtuigen. Maar de medestanders zullen ook weer niet extreem teleurgesteld zijn.

Thriller; Glass
Regie M. Night Shyamalan