Muziek Cd-recensie

Het satanisme van de Poolse band Behemoth is soms echt angstaanjagend (drie sterren)

Albumhoes Behemoth: I Loved You at your Darkest Beeld Behemoth

De plaat I Loved You at your Darkest van de Poolse satansrockers Behemoth is al even uit, maar verdient hier toch nog wat aandacht. Al was het maar omdat het album nu als een gruwelijk mooi vinylpakket in de platenzaak ligt. Je kunt van de sinistere metalheads Nergal (zang, gitaar), Inferno (drums) en Orion (bas) zeggen wat je wilt, maar ze weten hun oprechte satanisme wel zeer gestileerd te verpakken: het hoesontwerp is verbluffend kunstzinnig.

Behemoth Beeld Behemoth

De muziek van Behemoth haalt dat hoge niveau soms ook. De band weet snerpende gitaren, ratelende turbodrums en eentonige, grauwende zang steeds mooi vast te haken aan hummende mannen- en kinderkoren en andere kerkelijke kitsch, en vooral aan het einde van de plaat maakt Behemoth indruk, in de somber melodieus meanderende tracks We Are the Next 1000 Years en het instrumentale slotstuk Coagvla. Maar als zanger en liedschrijver Nergal doorslaat met zijn bombastische accenten, gaat het ook goed mis. In het dreigende nummer Bartzabel verpest het mannenkoor de sfeer, met het al te kinderachtige mantra: ‘Come to me, Bartzabel.’

Gelukkig klinkt Behemoth in tracks als Ecclesia Diabolica Catholica weer écht angstaanjagend, als de donderende drums en jankende gitaren de stem van Nergal door de hel jagen. Ineens begrijp je ook waarom katholieke Polen, en dat zijn er veel, een klein beetje bang zijn voor dit metalbandje. Behemoth speelt op 2 februari in de Ronda van TivoliVredenburg in Utrecht. Daar moesten we het hoofd toch maar even om de hoek steken.

Behemoth: I Loved You at your Darkest. Nuclear Blast