Het reisbureau sterft langzaam uit

Internet dreigt het ouderwetse reisbureau uit de markt te drukken. Marian Holthuis hoort dat alleen de specialisten nog een kans maken....

Nog niet zo lang geleden begon de vakantievoorpret bij het reisbureau in de winkelstraat. Maar door de opkomst van internet is de relatie tussen reisbureau en klant behoorlijk veranderd. Groot voordeel van internet: 24 uur per dag kunnen zoeken en boeken, en prijzen vergelijken. Uit onderzoek van ABN Amro blijkt dat het aantal reisbureaus zal krimpen tot 1300 in de periode tot en met 2015, een daling van 45 procent ten opzichte van 2008.

Van 2000 tot 2006 daalde het aantal reisbureaus met 18,5 procent. In 2007 was een kleine opleving, maar daarna zette de dalende trend door. Virtuele winkels als inpakkenenwegwezen.nl worden steeds grotere concurrenten van het reisbureau om de hoek.

80 procent van de vakantiegangers oriënteert zich voor reisinformatie op internet, tweederde van hen boekt ook via internet. De andere 20 procent van de toeristen gaat rechtstreeks naar een reisbureau.

‘Het aantal internetboekers zal alleen maar groter worden met de vergrijzing: als de babyboomers straks meer tijd hebben om te reizen, zijn ze al gewend alles te regelen via internet’, aldus Sasja van As, adviseur voor de vrijetijdsindustrie en mede-auteur van het ABN Amro-rapport.

Sociale media hebben toenemende invloed op het gedrag: beoordelingssites als zoover.nl, voorbereidingssites als lonelyplanet.com en volkskrantreizen.nl, en sociale netwerken als Hyves, MySpace en Twitter bepalen mede hoe vakantiegangers hun reis zoeken en boeken.

Door dit veranderde boekingsgedrag zal van de reisbureaus uiteindelijk één ‘local hero’ overblijven, verwacht Van As. Nu zijn er doorgaans nog drie reisbureaus in de buurt, niet zelden aangesloten bij een van de grote touroperators zoals Arke en TUI, of reisbureauketens als Globe. De bureaus die gewaardeerd worden om hun expertise, zullen overleven.

Toch zullen er altijd wel reisbureaus blijven voor toeristen die hechten aan zekerheid, garantie en gemak, zo luidt de verwachting. Daarnaast zal er plek blijven voor specialisten: nichespelers zoals touroperators die zijn gespecialiseerd in een bepaald land of in een bepaald soort reizen.

Volgens Van As zullen in de nabije toekomst ‘experience-achtige’ reisbureaus verschijnen. Bij zo’n reisbureau-nieuwe-stijl stap je binnen om achter de pc te kruipen op zoek naar een mooie reis. Er is een bibliotheek en je kunt workshops volgen of afspreken met mensen uit je netwerk. Ook voor de napret.

De reisbranche verwacht in de verdere toekomst, over een jaar of tien, veel van het zogeheten 'semantische web', volgens Van As. Hierop kunnen sterk persoonsgerichte aanbiedingen worden gedaan: zoekgegevens die de reiziger op internet intikt, worden gecombineerd met persoonlijke gegevens die hij of zij achterlaat op communitysites als Hyves, MySpace en Twitter.

Deze ontwikkeling zal samen met de mobile travel-technologie, (het boeken van een ticket via een mobiele telefoon) het reisbureau nog meer in een hoek drukken. Maar dit is toekomstmuziek, volgens Van As: ‘De software moet nog worden ontwikkeld’.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden