Recensiespiegel

Het regent sterren voor 'onbeschrijfelijk ontroerend' Boyhood (*****)

Richard Linklater werkte twaalf jaar aan zijn film 'Boyhood', waarin hij de jeugd van een gewone jongen in beeld brengt, van babyvet op de wangen tot baard in de keel en van Gameboy tot Xbox. een ambitieus en riskant project, maar de recensenten zijn lyrisch.

Boyhood
Regie: Richard Linklater
Met: Ellar Coltrane, Patricia Arquette, Lorelei Linklater, Ethan Hawke, Elijah Smith, Marco Perella, Brad Hawkins

'Tijd is voor mij het fundament van film. Ik heb altijd gedacht dat er op dat gebied nog iets te ontdekken viel, iets dat specifiek is voor film, waardoor je een verhaal kunt vertellen op een heel nieuwe manier', aldus Linklater in een interview met de Volkskrant.

Dat is goed gelukt. Dat is gelukt, schrijft Volkskrant-recensent Kevin Toma in zijn recensie. 'Bijna onbeschrijflijk ontroerend, om Mason en Coltrane 'samen' te zien opgroeien', schrijft hij. 'Het is immers niet alleen Masons maar ook Coltrane's gezicht dat hoekiger wordt, zíjn stem die breekt, zíjn lijf dat slungeliger gaat bewegen. Een unieke gewaarwording, waardoor je echt het gevoel krijgt deelgenoot van iemands jeugd te zijn.' Iedereen vindt zijn eigen, voorbije tijd terug in Boyhood, aldus Toma, die de film vijf sterren toekent.

'Linklater baseerde het script grotendeels op de ervaringen die de spelers zelf hadden. Geen wonder dat ze zó goed in hun rollen zitten, dat je vaak alleen al daardoor niet merkt dat er alweer een jaar voorbij is', schrijft Toma verder. 'Zo zou Mason oorspronkelijk rond zijn 16de in een bandje stappen, maar Coltrane vond fotografie veel leuker en dus werd het personage aangepast.'

Regisseur Richard Linklater Beeld epa

The Guardian omschrijft Boyhood als een 'Bildungsroman voor moderne Amerikaanse cinema'. Recensent Peter Bradshaw geeft de film ook vijf sterren. 'Boyhood is met zoveel ambitie en passie gemaakt dat ik me niet kan voorstellen dat iemand ooit nog met een conventionele 'coming-of-age' film zal komen. Dat genre lijkt nu obsoleet.'

Hij prijst het realisme dat deze manier van filmen met zich meebrengt. 'De ouders van de tweede vrouw van Mason's vader blijken conservatieve christenen te zijn, die dit liberale kind een Bijbel en een jachtgeweer voor zijn verjaardag geven. In een andere film zou dit de aanleiding zijn voor dramatische ruzies met een sentimentele uitkomst. Maar hier accepteert Mason de cadeaus gereserveerd en diplomatiek. Precies zoals dat waarschijnlijk in het echte leven zou gaan.'

Ook Mark Moorman van het Parool kent de film het maximale aantal sterren toe. 'Boyhood is een wonderbaarlijk aangrijpende film, die zo dicht langs het leven scheert dat we soms het gevoel hebben dat we door ons eigen geheugenpaleis dwalen', stelt hij. 'Linklater bereikt in zijn meesterwerk 'Boyhood' iets buitengewoons: zonder de nadruk te leggen op de gebruikelijke markeringen die in film doorgaan voor de grenspalen tussen verschillende levensfases laat hij zien hoe snel het leven voorbijgaat.'

Beeld uit Boyhood. Beeld YouTube

Vijf sterren komen eveneens van Empire, dat zowel het script als het acteerwerk prijst. 'Zowel de hoofdrolspelers als de ondersteunende cast overtuigt volledig, terwijl hun karakters evolueren en volwassen worden'. Entertainment Weekly geeft 4,5 sterren: 'Linklater doet het voorkomen alsof je een foto bekijkt die in een donkere kamer wordt ontwikkeld. Pas aan het einde realiseer je je dat je net een kind hebt gezien dat langzaam een jonge man werd.'

Vier sterren krijgt Boyhood van de Washington Post. 'Wat Linklater zo goed maakt, is dat hij de bescheidenheid en het vertrouwen bezit om simpelweg banale, normaal gesproken verwaarloosbare gebeurtenissen te ovserveren, en ze vervolgens een belangrijke betekenis toe te dichten', schrijft Ann Hornaday. 'Boyhood is niet alleen een meesterwerk. Het is een wonder.'

Beeld uit Boyhood. Beeld YouTube

Daarmee hebben we nog lang niet alle lyrische recensies behandeld. Ook ondermeer de New York Times, Time, Slate en de Wall Street Journal geven de film de hoogste score. Als het aan de filmcritici ligt, hebben de twaalf jaar dat er aan de film is gewerkt zich dubbel en dwars uitbetaald.