Het recept tegen Valentijnscynisme heet Wendy

Lisa van der Velden werpt in deze rubriek een blik op onlinecultuur.

Gekweld klagen over commerciële, opgelegde dan wel hysterische feestdagen is net zo'n belangrijke traditie als de festiviteiten zelf, maar niet iedereen heeft evenveel recht van klagen. Met Kerst verdienen vooral mensen met gescheiden ouders die ook nog verspreid door het land wonen onze sympathie, met Valentijn dacht ik aan alle alleenstaanden.

Niet alleen omdat Valentijn op de klefst mogelijke wijze om koppels draait, ook omdat singles tegenwoordig wekenlang moeten toekijken hoe bedrijven massaal de bogen spannen, hun marketingpijlen erop leggen en die één voor één op de lucratiefste doelgroep afvuren. Rara wie de roos is.

'Niemand mag op Valentijnsdag alleen zijn', schreef Ikea op zijn website, om daarna alleenstaanden uit te nodigen voor misschien wel het droevigste Valentijnsevenement in de geschiedenis van droevige Valentijnsevenementen: een 'romantisch' singlesdiner in het tl-verlichte zelfbedieningsrestaurant van de Ikea Groningen. In Apeldoorn-Zuid konden alleenstaanden sfeervol 'frietdaten' bij de lokale McDonald's. Dat genereerde geheel volgens verwachting veel aandacht op sociale media, maar niet genoeg animo voor de avond zelf.

Over het doel van al die liefdadigheid moeten we ons geen illusies maken, zeiden marketing- en retailexperts deze week tegen de Volkskrant. Singles zijn 'de beste besteders', ook online. En ze zijn met veel: het aantal eenpersoonshuishoudens 'groeit als kool'.

Internetdatingbedrijven weten dit allang. Juist met Valentijn zitten zij op rozen: door al die sociale druk neemt het Tinderverkeer rond 14 februari tóch wel toe, net als het aantal meldingen van datingfraude. Daarom speelde de online-date-industrie nog wel even op het gevoel in ('Heftig hoor: helemaal alleen op de dag van de liefde'), maar zette daar geen bijster gulle aanbiedingen tegenover ('Drie dagen gratis chatten!').

Je zou er moedeloos van kunnen worden, bitter zelfs, maar ik ben een romanticus en blijf dat graag. Twee hand-in-hand schuifelende oudjes zijn in mijn hoofd altijd al honderd jaar bij elkaar, en nog steeds verliefd. Vrienden, veelal cynische mensen, proberen me wel eens uit dergelijke dromen te helpen, maar dat heeft tot nu toe geen enkel effect. Uiteindelijk acht ik plausibeler situaties - dat die oudjes elkaar hebben ontmoet via secondlove.nl en dus een ordinaire affaire hebben - gewoon minder waarschijnlijk.

Zélfs de onlineliefdesmarkt is niet altijd een kille, berekenende plek, ontdekte ik afgelopen week, en mijn bewijs heet Wendy Geertsema (43). Haar woonplaats Stadskanaal heeft een lage bevolkingsgroei, relatief veel armoede, een mannenoverschot en een zorgelijk percentage mensen dat zich 'ernstig eenzaam' voelt. Wendy is geen hulporganisatie, maar doet er wel wat aan. Sinds ze tien jaar geleden volledig werd afgekeurd - een paard had in haar rug geschopt - is ze knutseljuf bij het buurthuis en zit ze bij de carnavalsvereniging, maar houdt ze zich het liefst bezig met mensen koppelen.

Inmiddels is ze beheerder van een actieve Facebook-datinggroep voor alleenstaanden in Groningen, Friesland en Drenthe en de trotse organisator van de Grootste Single Barbecue van het Noorden ('125 heren, 125 dames, onbeperkt eten, diverse feesttenten, artiesten en goodiebags voor 17,50 euro'). Ook Wendy maakt gretig gebruik van internet, maar op een andere manier dan datingsites doen. 'Er is hier weinig werk en veel mensen zitten in de schuldhulpverlening, dus dan zijn Lexa of Badoo gewoon belachelijk duur. Hetzelfde geldt voor speeddate-avonden die 35 euro kosten. En dan krijg je niet eens iets te drinken of een gebakje.'

Wendy Geertsema en haar vriend Cor Kesting.

Om die reden mogen mensen die krap bij kas zitten ook elke maand 2,50 barbecuegeld naar Wendy overmaken - zo kunnen ze ook zonder al te grote happen uit het budget van haar Cupidokwaliteiten profiteren. 'Uit de vorige barbecue zijn twintig stellen ontstaan, van wie achttien nog steeds bij elkaar zijn.'

Wie Wendy aanhoort denkt al snel 'En jij dan?', maar tijdens al dat koppelen heeft ze Cor ontmoet, van het tentenverhuurbedrijf van het vorige singlesfeest. Met Valentijn gingen ze naar zijn moeder, maar was ze eigenlijk vooral druk met haar nieuwe website voor degrootstesinglebbq.nl. 'Ik ga dit jaar voor nog meer stelletjes.'

Het kan aan mij liggen, maar tegen de wetenschap dat er Wendy's bestaan - en dat de chocola sinds woensdag in de aanbieding is - kon deze week geen Valentijnscynisme op.

Beeld x
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden